'Komst Formule 1 naar Zandvoort is onbetaalbaar voor de BV Nederland'

Na maanden van speculatie is de kogel eindelijk door de kerk; Nederland organiseert in 2020 weer een Formule 1-race. De Grand Prix van Zandvoort keert terug op de kalender, met dank aan het Nederlandse bedrijfsleven dat massaal achter de plannen voor een Dutch Grand Prix is gaan staan. De organisatie staat nog wel voor de nodige uitdagingen, met name op het gebied van logistiek. Desondanks hebben Patrick ter Haar en Rick Winkelman hoge verwachtingen van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix.

Chase Carey, CEO van Formula One Management (FOM), gaf afgelopen dinsdag tijdens de persconferentie aan zeer verheugd te zijn met de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort. "Vanaf het begin van onze ambtstermijn in de Formule 1 hebben we gezegd dat we wilden racen op nieuwe locaties, terwijl we tegelijkertijd de historische wortels van de sport in Europa respecteerden. Zandvoort keert na een afwezigheid van 35 jaar terug; een circuit dat heeft bijgedragen aan de populariteit van de sport over de hele wereld. In de afgelopen jaren hebben we een heropleving van de belangstelling voor de Formule 1 in Nederland gezien, voornamelijk dankzij de enthousiaste ondersteuning van Max Verstappen, zoals te zien aan de oranje zee bij zoveel races."

Heineken, Jumbo, Pon, CM.com, VolkerWessels en Talpa Network zijn de launching partners van de Dutch Grand Prix. Deze bedrijven zijn er deels verantwoordelijk voor dat de benodigde 30 tot 40 miljoen euro die nodig is om een GP te mogen organiseren op tafel kwam. Patrick ter Haar, sportmarketeer bij Triple Double, verwacht dat de launching partners op het gebied van activatie gaan uitpakken. “Liberty Media (eigenaar Formule 1, red.) zet de deur voor vernieuwing open. De launching partners zitten er niet in om hun naam terug te zien rondom het circuit, of op televisie. Die gaan uitpakken, die gaan Nederland gek maken."

“De grootste kans in activatie voor de betreffende partners ligt denk ik rondom ticketing en hospitality. De vraag naar tickets zal gigantisch zijn. Dat proef je nu al. Oftewel: schaarste ligt op de loer. En schaarste is een waanzinnige kans in activatie. Ik denk dat we enkele zeer succesvolle businesscases gaan zien”, vervolgt Ter Haar.

'Ik verwacht dat elk bedrijf wel iets gaat zoeken om aan te haken bij de GP in Zandvoort'

Rick Winkelman

Grote impact

Rick Winkelman, autosportjournalist bij onder andere Ziggo, kijkt ook reikhalzend uit naar de race in Zandvoort. "Formule 1 is uitgegroeid tot een van de populairste sporten in Nederland. Naar elke race wordt door een miljoen mensen gekeken en de afgelopen weken was de aandacht voor de Dutch Grand Prix al gigantisch. Je merkt dat er een positieve sfeer hangt rond de komst van de Formule 1 naar ons land. Het gaat een enorme impact hebben.”

De jongere generatie Formule 1-fans is niet of nauwelijks bekend met het circuit van Zandvoort, aangezien het 35 jaar geleden is dat de laatste Grand Prix in Nederland werd verreden. Ter Haar verwacht daarom dat er in de aanloop naar de race veel aandacht is voor de historie van het circuit. “Nederland (en specifiek de jeugd) moet versneld worden opgevoed. Een hele historie moet uitgelegd worden, verteld worden, op vernieuwende manieren. Dat gaat dus niet alleen over een GP weekend, maar ook over de weg daar naartoe."

"Daar is ook een logische rol weggelegd voor media; launching partner Talpa en/of broadcaster Ziggo bijvoorbeeld, maar ook voor Circuit Park Zandvoort zelf. Immers, die organisatie heeft ook 35 jaar weinig focus gehad op F1 en haar achterban. Er moet dus een inhaalslag gemaakt worden op onder andere de opbouw van een social fanbase, database, etc. Het kan niet anders dan dat daar een enorme uitdaging ligt.”

Logistiek

Voor de Nederlandse organisatie moeten de inkomsten vooral uit entreegelden, catering en event supporters komen. Wat betreft bezoekersaantallen worden cijfers genoemd die variëren van 200.000 tot zelfs 300.000 bezoekers in drie racedagen. Die enorme stroom bezoekers is nog een punt van zorg, hoewel Winkelman verwacht dat het weinig problemen zal opleveren. "Bij elk groot evenement is het druk. Wanneer er een concert plaatsvindt in de Johan Cruijff Arena staat het ook overal rond het stadion vast. De kans op file moet mensen er niet van weerhouden een event te bezoeken”, zegt Winkelman.

“De organisatie zet in op duurzaamheid. Zo biedt Pon Gazelle-fietsen aan bezoekers aan die met de trein naar Zandvoort komen. Daarnaast is er door de gemeente 4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verbeteringen aan de infrastructuur. Vanwege de komst van de Grand Prix kan de gemeente het nu verantwoorden om relatief grote bedragen te besteden aan het spoor, of om de toegangswegen te verbeteren. Bovendien zal de regio Zandvoort nog jaren profiteren van de investeringen."

Positieve effecten jarenlang zichtbaar

CEO Chase Carey sprak op de persconferentie de wens uit een lang partnership aan te gaan met Circuit Park Zandvoort. Winkelman denkt dan ook dat Nederland nog vele jaren zal profiteren van de Dutch Grand Prix. "Het contract is getekend voor drie jaar, met een tweejarige optie. Maar de kans is groot dat de samenwerking langer gaat duren."

"We hebben de laatste jaren ook veel mooie wielerevenementen gehad in Nederland, zoals de start van de Tour de France. Maar dat is een eenmalige gebeurtenis. Het vindt misschien één keer in een decennium plaats. De Formule 1 keert elk jaar terug, dus heb je ieder jaar de positieve effecten van een dergelijk evenement. Ik verwacht dat elk bedrijf wel iets gaat zoeken om aan te haken bij de GP. De Formule 1 is een van de grootste sportevenementen ter wereld, waar tientallen miljoenen mensen naar kijken."

Ter Haar sluit zich aan bij de woorden van Winkelman. Volgens hem moeten we ons niet blindstaren op alleen de financiën. "Neem het succes van Ajax in de Champions League. Mede door de goede prestaties van die club is Nederland weer interessant als voetballand. Er wordt over ons gesproken; een klein land dat tot grootse dingen in staat is. Hetzelfde kan gebeuren met de Dutch Grand Prix en het succes van Max Verstappen. Dat is onbetaalbaar voor de BV Nederland."