Korfbal Leaguefinale toe aan volgende stap; voetbalstadion behoort tot mogelijkheden

Legio korfballende kinderen op de been, duizenden fans gekleed in clubkleuren en een knetterende show om alle aanwezigen op te laden voor de apotheose. Het is de Korfbal Leaguefinale in een notendop. Een nagenoeg uitverkochte Ziggo Dome was afgelopen zaterdag weer het epicentrum van de korfbalwereld. Het contract tussen de concerttempel en het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV) loopt af. Is de Korfbal Leaguefinale toe aan de volgende stap?

De finaledag van de nationale korfbalcompetitie is van oudsher het grootste succesnummer onder de Nederlandse zaalsporten. Het aantal van 11.000 toeschouwers tijdens de afgelopen editie is extra knap. Dit jaar ervaarde het KNKV de gewenste 'concurrentie' van de live-uitzending van de NOS. "Dat was een jaar of tien geleden voor het laatst en dat resulteerde in een halfleeg Ahoy", haalt KNKV-directeur Henry van Meerten op. "Nu hebben we het geheel in elkaar kunnen verweven. Zowel de korfbal- en algemene sportliefhebber, als het grote publiek heeft kunnen ervaren wat een geweldig evenement de Korfbal Leaguefinale is."

Livestream

Een van de doelstellingen om het event nóg professioneler aan te kleden was dan ook om de kijker thuis in de fanbeleving mee te nemen én de sport zo goed mogelijk te presenteren. Niet alleen via de sportuitzending op de publieke omroep, maar ook door gebruik te maken van een livestream en uiteraard actief social media in te zetten. 184.00 mensen bekeken de live-uitzending van Studio Sport en 533.000 kijkers zagen in samenvatting hoe TOP/SolarCompleet zich tot kampioen kroonde. "Maar ook de jeugdfinale tussen Fortuna/Delta Logistiek en Dalto/Klaverblad Verzekeringen trok via onze eigen livestream ruim 13.000 kijkers", vervolgt Van Meerten. "Die cijfers zijn uniek voor een jeugdsportwedstrijd. Beide finales werden gevolgd vanuit de hele wereld. Van Australië tot aan China en van Zuid-Afrika tot Taiwan. De techniek die we gebruikten leverde prachtige beelden op. Daarmee hebben we de sport weer op een professionele manier gepresenteerd."

"Met realtime data kunnen we de fans laten zien wat een strafworp doet met de hartslag van een speler”

Maar ook de aanwezigen in de Ziggo Dome ervaarden een ultieme fanbeleving. De kernwaarde van de korfbalsport werd daarbij niet uit het oog verloren; voor iedereen, van jong tot oud. "De korfbalfinale is een evenement voor iedereen. Bij alle activiteiten die we rond de finale organiseerden stelden we onszelf de vraag: herkennen de fans zich in wat we doen? Het centrale thema was: 'Ziggo Dome laat elk hart sneller kloppen'. Bij de jeugd gebeurde dat met een rapper en een gave show. De Ziggo Dome heeft de allure en je moet als organisatie die kans niet verloren laten gaan. Ook boden we jeugdteams de mogelijkheid zich te laten huldigen op het ‘bordes’ van de Ziggo Dome. Een volwassene heeft meer de behoefte om andere korfballiefhebbers te ontmoeten. Die elementen kwamen tijdens deze finale perfect naar voren."

Video: Aftermovie Korfbal Leaguefinale


Realtime data

Na de succesvolle editie van 2018 wordt door de organisatie direct alweer vooruitgekeken naar de volgende finale, als ook naar de ontwikkeling van de sport. "Het zou mooi zijn als we ook gebruik kunnen maken van realtime data. Denk bijvoorbeeld aan het meten van de hartslag wanneer een speler gaat aanleggen voor een strafworp. Dat in combinatie met een donkere arena en spotlights op de hoofdrolspeler. Daarmee geef je de fanbeleving nóg een extra dimensie", aldus Van Meerten.

"Maar ook aanpassingen aan het spel zoals het verkorten van de schotklok of het verplaatsen van de korfpaal zou een mogelijkheid kunnen zijn om de sport nog aantrekkelijker te maken. Coaches van topteams hebben reeds aangegeven mee te willen werken aan dergelijke initiatieven, mits zij het maar geruime tijd van tevoren weten."

De volgende stap

"Het KNKV telt zoveel leden en fans dat het mogelijk moet zijn een veelvoud van de capaciteit van de Ziggo Dome geïnteresseerd te maken"

De Korfbal Leaguefinale lijkt drie jaar na de prikkelende verhuizing van Ahoy naar de Ziggo Dome klaar voor de volgende stap. Het driejarige contract met de concerthal in Amsterdam is voorbij en dat opent deuren voor een nieuwe, innovatieve locatie voor de finale. Korfbal in een voetbalstadion; het is zeker niet uitgesloten. "In de huidige situatie zijn er nog voldoende uitdagingen om het evenement nog strakker neer te zetten. Dit jaar waren we nagenoeg uitverkocht, nu zouden we ernaar kunnen streven om in januari al vol te zitten", zegt Van Meerten.

"Daarnaast biedt de Ziggo Dome de unieke mogelijkheid om haast bovenop het veld te zitten. Maar voor de lange termijn is de ambitie van het KNKV om de Korfbal Leaguefinale naar een nog hoger plan te tillen. Het spelen in een voetbalstadion is dan een van de mogelijkheden. Qua potentie kan het in mijn ogen zeker. Het KNKV telt een kleine 100.000 leden, maar een nog veel groter aantal fans en geïnteresseerden. Het moet mogelijk zijn om daarvan zoveel mensen geïnteresseerd te maken in een bezoek aan de finale dat de grootte van een voetbalstadion qua capaciteit mogelijk moet zijn. Daar komen de ouders en andere familieleden dan nog eens bij."

Finaleweekend: korfbal, basketbal en handbal

Voor andere indoorsportbonden is de Korfbal Leaguefinale het ideaalmodel voor een succesvol indoorsportevenement. Geregeld vinden er gesprekken plaats tussen verschillende bonden. Van Meerten ziet potentie in een gecombineerd finaleweekend. “Denk bijvoorbeeld aan op vrijdag basketbal, zaterdags de korfbalfinale en op zondag de beslissing in de handbalcompetitie. En dat in één prachtige sportarena. Het lijkt mij een prachtige manier om de sportliefhebber optimaal te bedienen. De aantrekkingskracht voor de korfbalfinale is dat het écht een beleving is en dat is wat we de andere bonden ook meegeven.”


Headerfoto: Marco Spelten, korfbalfoto.nl / Foto in tekst: Rob Reurling, korfbalfoto.nl