'Pionierende' Atletiekunie brengt succesvolle Global Running Day naar Nederland

Wat tien jaar geleden in de VS begon als een kleinschalig evenement is in tien jaar uitgegroeid tot een internationale dag ter promotie van het hardlopen. Jaarlijks trekken tijdens de eerste woensdag van juni miljoenen mensen hun hardloopschoenen aan. Dit jaar sluit ook de Atletiekunie zich bij het fenomeen aan. Onder de naam Global Running Day Dutch Edition wil de bond zoveel mogelijk Nederlanders aan het hardlopen krijgen op 5 juni.

Het doel van Global Running Day is dat wereldwijd zoveel mogelijk mensen samen in beweging komen en plezier maken. De Atletiekunie grijpt deze gebeurtenis aan om de sport ook in Nederland in een positief daglicht te zetten. "We promoten de sport en roepen heel Nederland op te gaan hardlopen op 5 juni. We wilden dit goed aanpakken en er veel aandacht aan besteden", zegt Bram van der Leij, marketingmanager bij de Atletiekunie.

Via de speciaal in het leven geroepen website https://www.globalrunningday.nl/ kunnen geïnteresseerden zich aanmelden en kans maken op hardloopprijzen, zoals een volledig verzorgde marathonreis naar Valencia. "De promotie van het event gaat via verschillende platformen. We zijn zelf uiteraard actief via onze eigen kanalen”, aldus Van der Leij. "Daarnaast hebben we aan onze partners gevraagd of ze aandacht wilden schenken aan Global Running Day. Daar is uitermate positief op gereageerd. ASICS doet bijvoorbeeld mee met hun Frontrunners. En zelfs Decathlon, dat geen partner is van ons, schenkt via haar online kanalen aandacht aan de Global Running Day Dutch Edition. Tot slot proberen we via ons netwerk het initiatief in de media te krijgen."

Rol van hardlopen.nl

Het platform hardlopen.nl speelt een belangrijke rol in de promotie van het event. "We proberen een inhaalslag te maken op het digitale domein, om een plek te bouwen naast gevestigde merken als Runner’s World en Losse Veter (tegenwoordig Running.nl, red.). Naast tips en tricks voor hardlopers, willen we ook meer maatschappelijke onderwerpen aan bod laten komen en de activatiemogelijkheden van het kanaal benutten. Daarom pakken we op hardlopen.nl ook groots uit met de Global Running Day Dutch Edition. Het is voor ons de ideale plek om dit soort initiatieven onder de aandacht te brengen."

'Het ligt voor de hand voor ons om ook aan te haken bij Global Running Day. Zelf iets creëren is veel lastiger en dit evenement heeft zich in het buitenland al bewezen'

Bram van der Leij (Atletiekunie)

IAAF

Ook internationaal groeit de aandacht voor Global Running Day. De internationale atletiekfederatie IAAF organiseert voor het tweede jaar op rij de ‘Run 24-1’, een serie van 24 hardloopevenementen van 1 mijl die plaatsvinden over de hele wereld. De eerste run is op Fiji en 24 uur later eindigt het in de VS.

Volgens Van der Leij is het succes van Global Running Day wereldwijd een bewijs dat het initiatief ook in Nederland van de grond kan komen. "We sluiten als bond steeds vaker aan bij al bestaande initiatieven, zoals bijvoorbeeld de Nationale Sportweek. Het ligt voor de hand voor ons om ook aan te haken bij Global Running Day. Zelf iets creëren is veel lastiger en dit evenement heeft zich in het buitenland al bewezen."

Online buzz creëren

Voor de Atletiekunie is Global Running Day Dutch Edition een project van de lange adem. Van der Leij gelooft dat het initiatief ook in Nederland een goede kans van slagen heeft. "Uiteraard moet het zich nog bewijzen, maar het gevoel is goed. Inmiddels hebben bijna 1800 mensen zich aangemeld en positief is dat de helft van die mensen, zich inschrijft voor de nieuwsbrief van hardlopen.nl. Het geeft onder meer aan dat er een bepaald vertrouwen is."

“Ons doel dit jaar is om tot 5000 inschrijvingen te komen. Daarnaast willen we op social media een bepaalde buzz creëren, waarbij we de hashtag regelmatig terugzien en er veel berichten te zien zijn van mensen die hardlopen. Als laatste hopen we dat landelijke media aandacht aan Global Running Day schenken en helpen de dag op de kaart te zetten in Nederland", vervolgt Van der Leij.

"Het eerste jaar is nog pionieren en kijken wat goed werkt. Moeten we ons richten op werkgevers, consumenten of juist de verenigingen? De komende jaren zullen dat uitwijzen, maar de eerste signalen over de Global Running Day Dutch Edition zijn erg positief."

Headerfoto: Shutterstock.com