De meest bijzondere shirtlanceringen van 2022

Dit jaar een korte zomerstop in het voetbal. Door het WK in Qatar beginnen de voorbereidingen eerder dan normaal. Menig club is gestart met de eerste oefenwedstrijden en ook de shirtlanceringen vonden eerder plaats dan normaal. Liverpool, Dortmund, AS Roma; ze presenteerde allemaal begin mei al hun nieuwe shirts. De successen van het ene seizoen zijn nog niet behaald, of de kleding van het volgende staat alweer voor de deur. Speciaal voor jou een basisopstelling van de opvallende shirtlanceringen. Met oud-spelers, hype muziek, bijzondere beats en designs. Historie, trots en fans. Alles komt dit seizoen weer voorbij.

Overigens is het de vraag of de teams die Nike sponsort volgend seizoen weer een nieuw tenue presenteren. Nike zou, ook vanuit duurzaam oogpunt, voor een tweejarige cycli voor de shirts willen gaan. Al hebben de Nike wedstrijdshirts voor de grotere clubs dan wel een prijskaartje van € 140…

De shirtlanceringen loop ik af aan de hand van cultuur, historie en design. Met aandacht voor clubkleuren, clubmotto's, stad, design, voormalige helden en sponsors. Dit blijven de vaste thema's die terugkomen in shirtlanceringen. Zelf had ik verwacht dat de trend van crossovers met cultuur, artiesten en rappers meer door zou zetten.

Mis je een shirt in dit overzicht? Wees niet getreurd; bekijk dan de YouTube playlist, die inmiddels voorbij 1.000 shirtlanceringen is gegaan. Er zijn genoeg voorbeelden die hier niet genoemd zijn die ook echt de moeite waard zijn om te bekijken.

Clubcultuur

1. Liverpool FC - Inspired by Scouse Solidarity

Niet zozeer het shirt ademt Liverpool, maar de video, muziek en art is op en top Liverpool. Geïnspireerd door de stad en de mentaliteit van Liverpool.

2. Anderlecht - Un mauve

Un mauve. Een klasbak. Van vader op zoon, en dochter. Ingesproken door Jan Mulder. Poëtisch bijna. De cultuur van Anderlecht, verpakt in het shirt voor komend seizoen. Wie wil er nu niet Un mauve zijn.

3. Wolves - Run with the Pack

Een mooie clip met een artiest uit Wolverhampton. Een rap over het spelen voor de Wolves, stad, fan en team. In alles wat de club en stad samen willen uitstralen.

Shirthistorie

Een historisch moment uit de clubgeschiedenis. Mijlpalen, gebeurtenissen die iedereen nu nog weet. Een gloriemoment of zelfs dieptepunt uit de rijke historie. Dit sentiment gestoken in een modern jasje. Herkenbaar voor oud, liefde versterkend voor jong. Video’s waarin je de trots van de stad, regio, club en kleuren direct in herkent. En stiekem direct fan van die club wil zijn!

4. Norwich City - 80`s

Lekker in stijl van Stranger Things, lekker jaren 80 nummer op de achtergrond en veel verwijzingen naar dat tijdperk. Norwich is back to the 80’s.

5. Eintracht Frankfurt

Een shirt om geschiedenis te schrijven en een shirt waar geschiedenis vanaf straalt. Een strak design met verwijzing naar shirts uit het verleden.

6. Manchester City

Een keer geen hype video, design, mega-artiesten of ander groteske uitingen van de megaclub uit Manchester. Een mooi eerbetoon aan oud-speler Colin Bell en zijn familie met een traditioneel design.

Design

En soms verzint een club gewoon iets. Lijkt het misschien toch (n)ergens op. Bepaalt een kledingmerk het design. Of wordt het op mode, modern, een andere invulling gegooid. Of een samenwerking met een icoon uit muziek of cultuur. Kleuren die nog niet eerder gebruikt zijn. Een bepaalde boodschap die men wil vertellen. Of om de verkoop te bevorderen. Om de sleur te breken. Gewoon opvallen, net even anders. Strak design en je moet er van houden. Als een club er de beker mee wint schrijf je nieuwe geschiedenis. De derde shirts van clubs vallen doorgaans in dit genre.

7. Werder Bremen - How Deep Is Your Love

Een shirt gekoppeld aan de tattoos van fans. Ruim 300 fans hadden foto’s van hun tattoos ingezonden en Nederlandse shirtontwerper Floor Wesseling maakte hier een prachtige creatie van.

8. PSV - Superheroes

Deze video is voor mij wel wat dubbel. Aan de ene kant hebben we de helden van weleer; die zie ik niet terug in het design van het shirt. Dat ook geen rood en wit is, maar wit en rood. Een discussie voor de fan. Tegelijkertijd is de crossover met animatiehelden tof gedaan.

9. Newcastle United third shirt

Er is veel over dit shirt te doen. Met name of het nu wel of geen verwijzing is naar de Saudische eigenaren van de club. Het derde shirt van de Magpies lijkt op het shirt van het Saudische nationale elftal.

Overige presentaties

10. Puma - Italian New Match Ball

Oké, een keer niet de Eredivisiebal, maar de nieuwe wedstrijdbal van Puma voor de Serie A. Italiaans design en cultuur; allemaal in één bal. Als we toch bezig zijn, ook gelijk de Ligue 1 wedstrijdbal.

11. Damesshirts Duitsland en België

Zowel de Duitse als Belgische mannen traden onlangs aan in het nieuwe designshirt van de dames. Dit om het komende EK van de vrouwen te promoten. Ook hier weer de kracht wat het verhaal en design van het shirt kan doen bij fans.

Andere sporten

De meeste voorbeelden komen nog steeds uit voetbal, maar in andere sporten presenteert men natuurlijk ook nieuwe kleding. Al zijn ze wel iets lastiger te vinden, omdat deze niet per se in dezelfde periode hun kleding presenteren. Wellicht dat de voorbeelden ook inspiratie zijn voor andere sporten.

In de playlist zitten ook voorbeelden uit o.a. handbal, Formule 1, wielrennen, honkbal, American football en basketbal. Overigens komen in dit voorbeeld van Sporting Lissabon diverse sporten terug. De Nevobo heeft een nieuwe deal met Mizuno en maakte een mooie knipoog naar het verleden.

Daarnaast heeft heeft Jumbo-Visma net als vorig jaar weer veel aandacht gestoken in hun nieuwe Tour-shirt. Vorig jaar met de namen van fans, ditmaal met een design van drie Hollandse meesters. Overigens door Jumbo mooi doorvertaald met andere partners, schoenen van Shimano, Skoda’s in design van de meester en een mobiele fietswinkel.

Heel prettig om te zien dat clubs ook de fans weer meer fysiek konden betrekken bij de shirtlanceringen. Als onderdeel van de presentatie, of bij de totstandkoming van het design. Het shirt blijft voor veel fans een uniek herkenningspunt waar ze hun liefde en betrokkenheid voor de club mee kunnen laten zien. Voor de clubs dan ook de ideale manier om hun boodschap naar fans over te brengen. Hoe beter die boodschap is afgestemd, hoe populairder het shirt aan het begin van het seizoen is. En dan maar hopen dat de sportieve resultaten het helemaal onvergetelijk maken.

Ook dit jaar kan een elftal niet zonder reservebank, mocht je nog een paar voorbeelden willen zien. Deze zijn echt de moeite waard om ook te bekijken en hadden net zo goed in de basis kunnen staan.

Bekijk onderstaand de volledige playlist. De teller is inmiddels voorbij 1.000 shirtlanceringen uit diverse sporten. SPORTNEXT heeft daarmee het grootste en meest complete overzicht aan shirtlanceringen dat je in de Benelux terug gaat vinden.