Eredivisie Shirt Festival biedt vermaak en zorgt voor binding

Wat is het mooiste shirt aller tijden van de Eredivisie? Via een speciaal ontwikkeld platform kunnen fans nu het antwoord op deze vraag geven. Zij kunnen kiezen uit 1.754 voetbalshirts, gedragen door alle clubs die sinds 1956 in de Eredivisie uitkwamen. De verkiezing is relevanter dan ooit in een tijd waarin er niet gevoetbald wordt.

Samen met alle clubs lanceerde de Eredivisie CV op 17 april het Eredivisie Shirt Festival. Fans kunnen tot begin mei stemmen op hun favoriete voetbalshirt, waarna iedere club zijn eigen ‘mooiste thuis- en uitshirt ooit’ bekend maakt. Een vakjury bestaande uit Jan Joost van Gangelen (FOX Sports), Frank Evenblij (Bureau Sport), Arno Kantelberg (Esquire), Sjoerd Mossou (AD) en Victoria Koblenko (actrice/presentatrice) kiest op 8 mei vervolgens het mooiste shirt uit de geschiedenis van de Eredivisie.

Voetbalmagazine SANTOS maakte speciaal voor de campagne de Eredivisie Shirtbijbel: een standaardwerk waarin de bijzondere ontwerpen, de clubkleuren, de verhalen en de anekdotes van alle clubs uitvoerig worden belicht. Ruud van der Knaap, sportmarketeer bij Triple Double, legt uit hoe de campagne tot stand is gekomen. “Er kwam een aantal dingen bij elkaar. De Eredivisie had al een tijdje het plan een voetbalshirtvrijdag te organiseren om het voetbal te vieren. Daar moest alleen nog een concept omheen worden bedacht. Met SANTOS wilden we altijd al een special maken over voetbalshirts. Deze campagne waarbij fans kunnen stemmen op het mooiste shirt uit de geschiedenis van de Eredivisie is uiteindelijk het resultaat van beide ideeën.”

Voor het Eredivisie Shirt Festival zijn alle shirts die in de Eredivisie zijn gedragen in beeld gebracht, waarmee als het ware een encyclopedie is gecreëerd. Een historicus deed maandenlang onderzoek naar de shirts en een designer zorgde ervoor dat de shirts gedigitaliseerd werden. “Alle shirts zijn prachtig gevisualiseerd in een digitaal jasje, óók van clubs die nu niet meer bestaan. Het is een uniek project”, zegt Van der Knaap.

Behoefte aan vermaak en binding

Vanwege de coronacrisis konden niet alle plannen doorgang vinden, maar er is nooit aan getwijfeld de campagne niet door te laten gaan. “We wilden bijvoorbeeld meeliften op de hype rondom het Songfestival. Er stond ook een grote tentoonstelling gepland in de Kunsthal in Rotterdam. Deze plannen gaan helaas niet door. Maar zeker in deze tijd is bij fans behoefte aan vermaak en binding met hun club. Omdat er niet gevoetbald wordt, is de relevantie van de verkiezing alleen maar groter geworden. Er is nu ook extra veel ruimte in de media om dit soort initiatieven groots op te pakken. Een voetbalshirt roept enorm veel emotie op. Veel fans hebben meerdere shirts van hun favoriete club. Ieder shirt heeft een eigen verhaal en herinneringen”, aldus Van der Knaap.

Rijke geschiedenis Eredivisie in kaart brengen

Hoewel de campagne nog maar ruim een week loopt, ziet de Eredivisie het overzicht niet als een eenmalige actie. Michel Dusée, projectmanager bij de Eredivisie CV: “Uiteraard biedt het Eredivisie Shirt Festival, in deze moeilijke en voetballuwe periode, mooie haakjes om onze fans van leuke snackable content te voorzien. Hierdoor verschuift de aandacht weer even naar de liefde voor ons voetbal. Toch heeft het overzicht voor ons ook een historische en archieffunctie. Net als met het ontsluiten van archiefbeelden op YouTube, brengen wij graag de rijke geschiedenis van de Eredivisie in kaart. We zijn dan ook voornemens het overzicht na de campagne te verankeren op onze huidige website en te updaten met ontbrekende en nieuwe shirts.”

Dat de campagne nu stormloopt had de Eredivisie niet verwacht. “Het heeft onze verwachtingen overtroffen. Naast dat het internationaal breed opgepikt is in de media en op social media, bezochten ruim 200.000 liefhebbers de website. Samen zorgden zij voor meer dan één miljoen pageviews, zijn er meer dan 600.000 shirts ‘geliked’ en uiteindelijk ruim 150.000 shirts genomineerd. En dat in slechts anderhalf week tijd! Het zijn cijfers waar we nu al enorm trots op zijn”, aldus Dusée.

Voetbal Shirt Vrijdag

Op 8 mei wordt bekendgemaakt welk shirt door de jury verkozen is tot het mooiste shirt aller tijden van de Eredivisie. Deze dag is door de Eredivisie tevens uitgeroepen tot Voetbal Shirt Vrijdag: de dag waarop iedere voetbalfan in Nederland zijn favoriete shirt draagt.

Het Eredivisie Shirt Festival is te bekijken op https://www.eredivisie.nl/esf.