FC Utrecht en HORNBACH personaliseren stoelen in Stadion Galgenwaard

FC Utrecht verraste haar supporters tijdens de eerste thuiswedstrijd tegen PEC Zwolle door de stadionstoelen van de seizoenkaarthouders te voorzien van een gepersonaliseerd naambordje. De activatie samen met bouwpartner HORNBACH was een eerbetoon aan de trouwe supporters.

De personalisatie van de stoelen van seizoenkaarthouders op de Cityside, Noord- en Zuidtribune was de aftrap van het partnership tussen FC Utrecht en HORNBACH, dat de eerste officiële bouwpartner is in de 48-jarige geschiedenis van de club uit de Domstad. De activatie is op een ludieke wijze gestart tijdens de FC Utrecht Open Dag, waarbij HORNBACH aanwezig was met een mini-vestiging.

Voor de eerste 100 seizoenkaarthouders die zich daar meldden, werd ter plekke een naambordje gegraveerd. Betreffende seizoenkaarthouders gingen daarna het stadion in om het bordje te bevestigen.

Martijn Standaart, Head of Partnerships, Merchandise & eCommerce, legt uit waar het idee vandaan komt. "Vroeger hadden we al naambordjes voor onze supporters in het stadion. Maar dat is lang geleden. Het idee is altijd in mijn achterhoofd blijven zitten. Daarnaast is ook vanuit de supporters vaak de wens gekomen om van hun eigen plek in het stadion nóg meer hun eigen plek te maken. Deze wens konden we dit jaar tot uitvoering brengen. Als club wil je elke stoel bezet hebben. En als trouwe supporter is het fijn erkenning te krijgen en waardering te voelen. Dat kwam samen in deze activatie."

Maatschappelijke en commerciële kant komen bij elkaar

Voor de start van de competitie stak HORNBACH gezamenlijk met FC Utrecht-medewerkers en -supporters de handen uit de mouwen door de vele duizenden naambordjes op alle stoelen te bevestigen voor de overige seizoenkaarthouders.

"We waren al een tijd in gesprek met FC Utrecht over een samenwerking", zegt Maarten Post, marketing manager bij HORNBACH. "We wilden graag een unieke samenwerking waarbij de supporter centraal kwam te staan. HORNBACH is niet de partij die zomaar enkel zijn logo ergens op plakt. Het idee voor de gepersonaliseerde naambordjes sloot goed aan op onze doelstellingen en waar HORNBACH voor staat. En; het was een heel project om uiteindelijk alle stoelen te voorzien!"

Een belangrijke rol bij de activatie was weggelegd voor supporterscoördinator Robert Junier. "Een van mijn doelen is de emotie van de supporters te vertalen naar het werkveld en omgekeerd. We hebben supportersavonden waar we bij elkaar komen en over allerlei zaken spreken. In mijn functie probeer ik het DNA van de club te bewaken, maar tegelijkertijd mee te denken over de toekomst van de club. In deze campagne om naambordjes op stoelen te plaatsen, kwamen de maatschappelijke en commerciële kant van de club mooi bij elkaar."

"Als club wil je elke stoel bezet hebben. En als trouwe supporter is het fijn erkenning te krijgen en waardering te voelen. Dat kwam samen in deze activatie."

Martijn Standaart (Head of Partnerships, Merchandise & eCommerce, FC Utrecht)

'Mooiste plekkie op aard'

Duizenden stoelen in Stadion Galgenwaard hebben een naambordje met de naam van de seizoenkaarthouder gekregen. De reacties van de supporters bij de eerste thuiswedstrijd waren enorm positief, zo laat Standaart weten. "Op social media lieten veel seizoenkaarthouders weten hier blij mee te zijn. Daarnaast werd het goed opgepakt op bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter door mensen uit het werkveld, zowel nationaal als internationaal. Het mooie is dat deze activatie ook goed aansluit bij onze campagne van vorig jaar, genaamd 'Het mooiste plekkie op aard, is Stadion Galgenwaard'."

FC Utrecht weet al veel over haar supporters, maar desondanks bracht de campagne ook nieuwe zaken aan het licht. "Wij hebben prima zicht op de lege stoelen en waar zij zich bevinden", zegt Junier. "Soms is dat bijvoorbeeld precies tussen een aantal stoelen van seizoenkaarthouders in, soms ook tussen families. Door dit inzicht kunnen we kijken of we de huidige kaarthouder kunnen activeren en verbinden om ook dat lege stoeltje te vullen binnen hun kring van familie en vrienden."

"Zowel op social media als ook persoonlijk hoor je mooie verhalen”, vervolgt Junier. "Online laten supporters van zich horen waar ik normaal gesproken minder contact mee heb. Dankzij deze campagne kom ik in contact met hen en dat helpt mij bij mijn werkzaamheden."

Goede start

Standaart is tevreden met hoe de activatie is verlopen en ziet aanknopingspunten om dit verder door te zetten. "Omdat supporters nu echt hun eigen stoel hebben, hopen we natuurlijk ook dat ze langer seizoenkaarthouder blijven. Er borrelen allerlei ideeën op naar aanleiding van deze campagne. Daar gaan we de komende tijd mee aan de slag. Het plaatsen van de naambordjes was een mooie introductie van het partnership met HORNBACH."