KNLTB serveert nieuw plan om tennisbeleving en zichtbaarheid toptennis te verhogen

Tennis is een van de meest beoefende sporten in Nederland, maar de afgelopen jaren levert de sport aan populariteit in. Om tennisleden en -fans dichter bij de sport te betrekken lanceert de KNLTB een nieuwe strategie gericht op toptennis. Met de campagne ‘Beleef het beste’ zet de tennisbond in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor tennis. Pascal Kamp, manager marketing bij de KNLTB, licht de plannen toe.

De inzet van topsporters kan een belangrijke katalysator zijn om de beleving van een sport te vergroten en de sport te laten groeien. Onder meer shorttrack en volleybal hebben aangetoond dat goede sportieve prestaties leiden tot meer (media-)aandacht.

De KNLTB wil nu toptennis als aanjager voor tennisbeleving inzetten en daarmee bijdragen aan de groei van tennis in Nederland in alle facetten. Met Kiki Bertens heeft Nederland weer een speelster die zich kan meten met de wereldtop van het vrouwentennis. Robin Haase is al jarenlang een vast gezicht in de top 100 bij de mannen en Jean-Julien Rojer behaalde de nodige successen in het dubbelspel, maar verder waren er de afgelopen jaren weinig Nederlandse spelers die zich internationaal wisten te onderscheiden. Mede doordat de sportieve prestaties achterbleven is er in de (traditionele) media steeds minder aandacht voor het Nederlandse tennis.

Reden voor de KNLTB om zelf het initiatief te nemen en met een nieuw plan te komen. "We hebben in de jaren 90 en het begin van deze eeuw een gouden tijd gehad. De laatste jaren stroomt er minder talent door, maar wordt er onder leiding van technisch directeur Jacco Eltingh hard gewerkt aan structurele verbetering van de prestaties. Aan ons de taak om zelf toptennis in Nederland beter onder de aandacht te brengen bij de leden en sportliefhebbers", zegt Pascal Kamp, manager marketing bij de KNLTB.

Fed Cup in Den Bosch eerste event 'nieuwe stijl'

De focus van de tennisbond ligt in eerste instantie op meer tennisbeleving creëren voor de fans, zowel langs de baan als online, op alle toptennis evenementen in Nederland. "We hebben naar andere sporten, zoals shorttrack, gekeken om te zien wat wel en niet werkt. Shorttrack is in korte tijd enorm gegroeid en er is veel aandacht voor op televisie. Dat komt, naast de goede prestaties van de Nederlandse shorttrackers, ook door de manier waarop de events zijn georganiseerd. Er is muziek, lichtshows, veel interactie met het publiek. Die elementen willen we meer en meer ook gaan integreren bij onze tennisevenementen", aldus Kamp.

Voorafgaand aan het Fed Cupduel tussen de Nederlandse en Canadese tennisvrouwen op 9 en 10 februari in ’s-Hertogenbosch werd het nieuwe plan voor toptennis evenementen gelanceerd. Volgens Kamp is dit het eerste evenement ‘nieuwe stijl’. "Er is in de Maasport LED-boarding langs de baan, er zal veel interactie zijn met het publiek door muziek, licht en entertainment, er zijn mascottes aanwezig, we organiseren allerlei side-events. Er gebeurt van alles rondom en tijdens de wedstrijd. We willen het Oranjegevoel creëren op de tribunes."

'Als er in traditionele media minder aandacht is voor je sport, moet je zelf het heft in handen nemen om verhalen te vertellen en je sport te promoten'

Pascal Kamp (KNLTB)

Lokale community betrekken

Rond toptennis evenementen in Nederland zal de KNLTB diverse side events voor verschillende doelgroepen organiseren. Gemeente, partners, lokale verenigingen en scholen worden nadrukkelijk betrokken bij de organisatie van deze (side) events. "Voorafgaand aan het Fed Cupduel met Canada maakten meer dan 1500 kinderen via een scholenprogramma kennis met tennis. Daarnaast volgden tennisverenigingen uit de regio diverse clinics in de Maasport. Tijdens de loting zaten meer dan 200 kinderen in het stadion en gedurende het weekend is er een speciale jeugdfanzone. We gaan de lokale community betrekken bij al onze evenementen om meer beleving en betrokkenheid te creëren", legt Kamp uit.

'Spelers beste ambassadeurs'

Topspelers als Robin Haase zullen ook een belangrijke rol spelen in de promotie van het toptennis in Nederland. De KNLTB gaat de tennissers en tennissters beter inzetten als ambassadeurs. Kamp: "Zij hebben online een groot bereik en trekken logischerwijs veel aandacht. Robin Haase is een van onze uithangborden. Hij neemt onze volgers van Tennis.nl nu al vaak mee achter de schermen bij toernooien in binnen- en buitenland. Ook onze andere spelers en speelsters en de diverse jonge talenten zullen we betrekken en actiever gaan inzetten bij de promotie van tennis, want zij zijn de grootste ambassadeurs van de sport."

Online zichtbaarheid is een cruciaal onderdeel van het nieuwe plan van de KNLTB. Samen met sportmarketingbureau SportVibes werd anderhalf jaar geleden Tennis.nl opgericht. Die site moet het centrale platform worden voor de tennisliefhebbers in Nederland. "Als er in de traditionele media minder aandacht is voor je sport, moet je zelf het heft in handen nemen om verhalen te vertellen en je sport te promoten”, zegt Kamp.

"We zullen via Tennis.nl een platform bieden waarbij we onder andere via livestreams wedstrijden uitzenden zodat de echte tennisfans niets hoeven te missen. Het platform Tennis.nl is waar we mensen heen willen leiden. Daar moet het beste ‘online’ beleefd worden door tennisliefhebbers. Tijdens het Nederlands Kampioenschap Tennis vorig jaar hebben we een test gedaan en we waren positief verrast door het aantal kijkers. Gedurende een week NK Tennis werd er toch in totaal zo’n 30.000 keer naar de livestream gekeken. Bij de halve finale op zaterdag waren er 8.500 unieke kijkers. Dat is vier keer zoveel als er mensen in het stadion zaten."

Meer zichtbaarheid

Toptennis in Nederland is op het moment erg versnipperd, niet goed zichtbaar en een aantal grote Nederlandse toptennistoernooien hebben het moeilijk. Daar wil de KNLTB proberen verandering in te brengen. Kamp: "We willen onze samenwerking met toernooiorganisatoren en eredivisieverenigingen intensiveren. Door een eenduidige communicatie en uitstraling bij de diverse evenementen te realiseren proberen we herkenbaarheid te creëren en de beleving van tennis in Nederland te vergroten. Door alle toptennis activiteiten te bundelen en als één domein te positioneren, kunnen we het bovendien beter vermarkten. Door deze nieuwe strategie vergroten we ook de commerciële waarde. Ik zie het als onze taak om tennis te vieren en verbinden, van topsport tot en met breedtesport."