National Rugby League slaat nieuwe weg in door fancontent centraal te stellen

Ruim 4,4 miljoen kijkers trok de waanzinnige ontknoping van de National Rugby League (NRL) finale in Australië begin oktober. Fans moesten daarna vijf maanden wachten, maar donderdag is dan eindelijk de aftrap van het nieuwe seizoen. En 2016 belooft voor hen het seizoen te worden dat zij zelf in de spotlights staan, als het aan de NRL ligt.

'Be there when it happens'

Jarenlang opende de NRL het nieuwe seizoen met campagnes ondersteund door grote sterren als Jon Bon Jovi, Tom Jones en Robbie Williams. Dit jaar slaat de NRL een nieuwe weg in. De sport moet terug naar de kern en haar rol in de maatschappij laten zien, aldus de league. En hierbij is een belangrijke rol voor de fans weggelegd. Een campagne gedragen door sporters en fan-generated content moet dit namelijk gaan bewerkstelligen. Dit alles onder het motto: Be there when it happens.

Verhoging fan engagement

Met deze nieuwe aanpak zet de NRL in op het vergroten van de fan engagement. De fan moet naar het stadion komen, de sport beleven en gebonden worden aan het product. Met als resultaat een grotere, trouwere fanbase en uiteindelijk via uitgezet beleid een verhoging in de sportparticipatie. De promo voor het seizoen 2016 geeft alvast een voorproefje voor wat de fans kunnen gaan verwachten. Geen rockmuziek van een wereldartiest, maar vooral historische hoogtepunten gecombineerd met rauwe beelden gemaakt door fans die de unieke belevenis van het meemaken van de NRL weergeven.

#HistoryHappens

Gedurende het komende seizoen zal de NRL vaker beeldmateriaal inzetten van de fans in combinatie met beelden van de broadcasters rondom history-making moments. Door de hashtag #HistoryHappens aan te jagen onder fans, sponsors en broadcasters verzamelt de NRL een bak met content die niet alleen op social, maar ook voor andere uitingen gebruikt wordt zoals digital, outdoor, posters en drukwerk. Met de hashtg opent de NRL een two-way conversation  met de fans, die op hun beurt gedurende het hele seizoen een belangrijke storyline zijn binnen hun favoriete sport.

Lef

De reputatie van de NRL heeft de afgelopen maanden enkele flinke deuken opgelopen met verschillende incidenten rondom belangrijke sterspelers. Het getuigt daarom van lef dat de NRL juist nu haar product durft te presenteren met de input van kritische fans. De NRL heeft al aangegeven zich bewust te zijn van de risico’s van de campagne, maar vanuit haar eigen kracht en waarden de online conversatie te bewaken. Een mooie en wellicht wat gewaagde zet van een league die vertrouwt in haar eigen product en beseft dat het de uiteindelijk de fans zijn die de sport groot maken.


Foto header: Twitter @NRL_Bulldogs