FC Barcelona domineert in fan experience

De nummer één van de Primera Division luistert weer naar de naam FC Barcelona. De Catalaanse grootmacht is in een ouderwets hevige titelstrijd verwikkeld met de eeuwige rivaal Real Madrid. Komend weekend staan beide clubs tegenover elkaar in El Clásico en dat levert altijd spanning en spektakel op. In stadion Camp Nou kunnen bijna 100.000 toeschouwers een plaats bemachtigen, terwijl FC Barcelona miljoenen fans over de hele wereld heeft. Tijd voor partner Beko om de derby om te toveren in een wereldwijd voetbalfeest met de grootste/langste fan wave.

Beko Global Fan Wave

Onder de naam ‘Beko Global Fan Wave’ koppelen het van origine Turkse merk Beko, dat sinds vorig jaar officieel verbonden is aan FC Barcelona en de komende vier jaar op de shirtmouwen prijkt, en Blaugrana hun missie om fans van over de hele wereld onderdeel te laten zijn van een unieke experience. Op het eerste oog lijkt het creëren van een fan wave niet uniek. In november 2014 werd tijdens de oefeninterland Nederland vs. Mexico immers nog het record van de langstdurende fan wave verbroken via de ‘Als één wave achter Oranje’ campagne van Heineken. De Global Fan Wave is echter de volgende stap in online fanengagement. De wave is namelijk geheel virtueel!

Lees ook: vijf jaar social media bij FC Barcelona

Fans van over de hele wereld kunnen meedoen met de campagne door via www.bekoglobalfanwave.com een kort filmpje van zichzelf te uploaden terwijl zij de wave doen. Deze moeten zij vervolgens delen via Facebook en Twitter met #JoinTheTeam. Op de site is exact te volgen wat de huidige lengte is van de wave. Honderd inzendingen worden tijdens wedstrijden in maart en april getoond in Camp Nou en velen zullen komend weekend tijdens El Clásico te zien zijn. Bovendien maken alle deelnemers kans om één van de drie ‘ultieme driedaagse Barcelona experiences’ te winnen: een geheel door Beko verzorgde trip naar Barcelona inclusief vlucht, luxe accommodatie, stadstour, VIP stadiontour en kaarten voor een thuiswedstrijd van Barça.


Op het moment van schrijven staat de teller op bijna 7 kilometer aan wavende fans afkomstig uit tientallen verschillende landen van over de hele wereld. Een prachtig voorbeeld hoe twee grote internationale merken elkaar kunnen versterken en tegelijkertijd tienduizenden fans in beweging brengen. Naast het voetbalspektakel waar El Clásico garant voor staat creëren Beko en FC Barcelona met de Global Fan Wave een nóg intensievere experience.

Lancering campagne ‘Barça Fans’

Zoals hierboven naar voren is gekomen, kent FC Barcelona fans uit tientallen landen. Daarbij wil iedereen hetzelfde beleven: de Barça Experience. Om dat unieke gevoel van binnenuit te voelen heeft de club het platform ‘Barça Fans’ ontwikkeld. Daar kan iedereen het team altijd en overal volgen. FC Barcelona koos voor een verrassende en spectaculaire lancering van de campagne.

Voor de gebruikers van Barcelona’s buslijn L14 leek het een normale dag in maart. Wachtend op hun vervoer volgde een verrassing die ze nooit meer zullen vergeten. Het bushokje is omgetoverd in een deel van Camp Nou en de verouderde stoeltjes zijn vervangen door de klassieke zitjes van Barça’s reservebank. Maar daar eindigt het niet bij: “Een wissel in het team van FC Barcelona, Xavi verlaat het veld en wordt vervangen door…de fans!”. Waarbij de fans exact worden omschreven zoals ze daar op de bus staan te wachten. Kippenvel. De unieke Barça Experience die wereldsterren zoals Lionel Messi, Luis Suárez en Neymar elke keer mogen beleven.

Lees ook: FC Barcelona pakt uit met geweldige wervingscampagne: ‘Next stop, Barça Fans’

Barça Fans is het platform waar de fans alles kunnen volgen over de club. Ze leren nieuwe trucjes van Neymar, krijgen korting op de Camp Nou Experience, kunnen games spelen en exclusieve video’s bekijken, wallpapers en ringtones downloaden en maken kans op fantastische prijzen. Alle content is gratis te verkrijgen. Al heeft de club uiteraard één voorwaarde: be a Barça Fan!

Blog geschreven in samenwerking met Rowin Bouwmeester.