Fenerbahçe gaat shirtsponsoring per vijf wedstrijden verkopen

In de zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor gaat de Turkse voetbalclub Fenerbahçe sponsoring per vijf wedstrijden, in plaats van een heel seizoen, aanbieden. "We denken niet dat een bedrijf zich voor het hele jaar wil binden en daarom zijn we gestart met de voorbereidingen voor sponsoring in pakketten van drie keer vijf wedstrijden" zegt vice-voorzitter Abdullah Kigili.

De Turkse club Beşiktaş trof eerder nog een megadeal met Vodafone maar ook concurrent Galatasaray zit nog zonder shirtsponsor. Aan het einde van afgelopen seizoen stopte hoofdsponsor Türk Telecom (op het shirt sinds 2012) vanwege meerdere omkoopschandalen. Na gesprekken met twee potentiële bedrijven ziet de club geen vooruitzicht op een sponsor die zich voor het hele seizoen wil binden. Adidas, sponsor sinds 2004, verlengde begin dit jaar nog wel voor vijf jaar en ruim 30 miljoen euro (6,3 miljoen euro per jaar).

De club behoort tot de Turkse top en is nog steeds populair. In het afgelopen seizoen werden dan ook 400.000 shirts verkocht. De shirts worden aangeboden in de fanshop Fenerium. Recentelijk werd een nieuwe locatie van Fenerium in Nederland (Rotterdam) onder belangstelling van honderden fans geopend.

Nood breekt wet, en daarom een wijziging in de strategie. De voetbalclub verwacht door een verlaging van het aanbod meer (en vooral bredere) interesse uit de markt. Een logische gedachte die om praktische redenen ook veel weerstand kan verwachten. Gezien de shirtpresentatie van Manchester United, Ajax en Feyenoord verbinden fans zich voor een jaar aan een bepaald shirt en daar hoort de sponsor bij. Ook over het vastleggen van sponsors voor de eerste wedstrijden zijn nog geen mededelingen gedaan.

Bronnen: GazetevatanSporekonomi
Afbeeldingen (CC):  Onurkarakas - Twitter Fenerbache NL