Finale ABN AMRO WTT vanuit perspectief ballenkids te volgen via Facebook Live

Het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam kent dit jaar een primeur. Voor het eerst zal een tenniswedstrijd vanuit het perspectief van de ballenkinderen op Facebook Live te zien zijn. De ballenjongens en -meisjes worden tijdens de finale van het tennistoernooi uitgerust met een GoPro-camera, waardoor het mogelijk is via Facebook Live de wedstrijd vanuit een geheel ander perspectief te bekijken.

ABN AMRO is al sinds de start van het toernooi in 1974 als hoofdsponsor betrokken bij het evenement in Rotterdam Ahoy. Onlangs werd het contract weer met twee jaar verlengd. Ook na 44 jaar probeert ABN AMRO elk jaar nieuwe impulsen te geven aan het toernooi.

Vorig jaar werden voor het eerst de ballenjongens en -meisjes centraal gesteld, legt Ernst Boekhorst, Manager Brand, Sponsoring & Foundation ABN AMRO uit. "We hebben tijdens de vorige editie voor het eerst echt aandacht gevraagd voor de ballenkids. Dat past goed bij onze rol als Partner van de Toekomst. Veel ballenjongen en -meisjes hebben de droom om zelf ooit op de baan in Ahoy te staan. Richard Krajicek is ook ooit begonnen als ballenjongen."

Het thema van het project van ABN AMRO is 'door de ogen van een ballenkind'. Dat vertaalt zich in meerdere activaties. "We proberen het toernooi daadwerkelijk dichter bij de fans te brengen. Dat doen we onder meer door de ballenkids te voorzien van GoPro-camera’s op hun borst. De mensen kunnen de finale van het toernooi bijna letterlijk door de ogen van de ballenjongens en –meisjes zien. We hebben toestemming aan de ATP gevraagd en ook gekregen. Dat is heel gaaf."

Facebook Live

Via Facebook Live hoopt Boekhorst een groot publiek te bereiken. "Op deze manier de beelden uitzenden is uniek. We gaan het uiteraard promoten via onze social media-kanalen en hopen op veel kijkers. Daarnaast is dit ook een manier om nieuwe doelgroepen te bereiken. De Nederlandse voetbalclubs hebben eSports omarmt. De finale vanuit een uniek perspectief uitzenden via Facebook Live is onze manier om de jeugd nog meer bij het toernooi te betrekken."

Ook aan de bezoekers van het ABN AMRO WTT is gedacht. "Er is een Game Wall, waar toeschouwers hun geluk op kunnen beproeven. Er zitten verschillende gaten in de muur waar je een bal moet proberen doorheen te gooien. Hoe kleiner het gat, hoe mooier de prijs. Ook hier is de koppeling met de ballenkids, want zij moeten ballen aangooien naar de spelers."

Valentijnsdag

ABN AMRO haakt ook in op het feit dat Valentijnsdag middenin de week van het toernooi valt. Via de website kunnen mensen zich inschrijven voor het ABN AMRO Bootcamp of de Yoga Class. De lessen vinden bovendien plaats rondom het Centre Court.

Opvallen

De organisatie van het ABN AMRO WTT weet de laatste jaren wel vaker op te vallen met noviteiten op het gebied van sportmarketing. Zo had het toernooi vorig jaar de primeur in de tenniswereld met een zogenaamde blindentribune. Twaalf slechtziende en blinde kinderen konden het tennistoernooi op de 'luistertribune' van dichtbij meemaken en zodoende ook proeven aan het toptennis. 

Ook de activatie van Under Armour, official supplier van het ABN AMRO World Tennis Tournament, was bijzonder. Ter promotie van de Under Armour Alter Ego-kledinglijn droegen 80 ballenjongens en -meisjes op zowel de training courts als het Centre Court zwarte Superman compressieshirts. Vanaf de kwartfinales waren de spelersmascottes bovendien telkens gekleed in een Superman- en Batman-shirt, ook ter promotie van de superheldenfilm 'Batman vs Superman: Dawn of Justice' die ruim een maand na het toernooi in première ging.

Video: Kijk de finale van het ABN Amro WTT vanaf het Centre Court


Headerfoto: ABN AMRO