Fitbit gaat met nieuwe smartwatch Iconic strijd aan met Apple en Samsung

Fitbit onthulde vorige week zijn eigen smartwatch, de Fitbit Iconic. Met de introductie van het nieuwe slimme horloge gaat het bedrijf de strijd aan met Apple en Samsung. Kan de Iconic ervoor zorgen dat Fitbit weer de weg omhoog vindt?

De Fitbic Iconic heeft een vierkant display dat ook dienst doet als touchscreen. Het horloge is waterdicht tot vijftig meter diepte. Daarnaast doet het wat je van Fitbit mag verwachten: het houdt stappen bij, berekent hoeveel je sport, slaapt en het registreert je hartslag. Bovendien kun je de Iconic ook gebruiken tijdens het zwemmen. Omdat de smartwatch gps heeft ingebouwd, kun je ermee sporten zonder een telefoon mee te nemen. 

Wat de Iconic anders maakt dan eerdere wearables van Fitbit is dat je op de nieuwe smartwatch muziek kunt zetten en afspeellijsten kunt maken voor tijdens het sporten. Tevens is er ondersteuning voor contactloos betalen en de mogelijkheid apps van derden te installeren. Het slimme horloge wordt standaard geleverd met onder andere de Starbucks-app en Strava. Andere ontwikkelaars kunnen hun eigen apps voor het apparaat maken. De Fitbit kost in Nederland 349,95 euro.

Batterijduur

Fitbit was al enige tijd bezig met de ontwikkeling van de Iconic. Het bedrijf heeft een matig jaar achter de rug en werd onlangs gepasseerd door het Chinese merk Xiaomi als ’s wereld grootste wearable-fabrikant. Met de introductie van de nieuwe smartwatch hoopt Fitbit het marktaandeel weer te vergroten en gaat het de strijd aan met Apple en Samsung. Beide techgiganten zijn al enkele jaren actief in de wereld slimme horloges. Fitbit hoopt zich te onderscheiden door het echt als sporthorloge in de markt te zetten.

Het bedrijf zegt dat de hartslagmeter is geüpdatet, dat er een nieuwe sensor op het horloge zit om het zuurstofniveau in je lichaam te meten en bewegingen beter worden herkend. Waar de Iconic in uitblinkt is de batterijduur. Fitbit claimt dat het apparaat vier dagen meegaat op een volle lading.

Diversifiëren

Het is uiteraard afwachten of er nog plek is voor de Iconic op de toch wel redelijk verzadigde smartwatch-markt. Maar Fitbit zal iets moeten wil het overleven. De wearablesmarkt is bovendien al een tijdje over zijn hoogtepunt heen, en volgens CEO James Park moet het bedrijf diversifiëren om te overleven. Hij wil het bedrijf omvormen tot een concern dat digitale oplossingen biedt voor de medische wereld. De introductie van de Fitbit Iconic is de eerste stap in een nieuwe richting.

Video: Introductie van Fitbit Iconic


Headerfoto: Fitbit