Wie meer kinderen structureel in beweging wil krijgen moet de traditionele kaders van sport doorbreken en innovatieve concepten bedenken. Door op een totaal andere wijze de motivatie van kinderen te prikkelen. Geen spelconcepten of gezondheid maar verzorgen van een virtueel huisdier om kinderen te laten bewegen kan weleens een grote hit worden.
De noodzaak voor kinderen om te bewegen wordt steeds minder. Buiten spelen kan namelijk ook achter de spelcomputer en een fiets wordt vervangen voor een gemotoriseerde step. Overal om de kinderen heen is technologie en de combinatie tussen kinderen en smartphone wordt al jong gemaakt. Vanaf 10-12 jaar staren de ogen al naar het scherm van hun eerste mobieltje. Een mobieltje voorzien van GPS en sensoren. Die combinatie, kinderen met een smartphone, biedt mogelijkheden om op nieuwe manieren in beweging te komen. Alleen de prikkeling is anders.
Iedereen kent de Tamagothci, het virtuele huisdier nam niet veel ruimte maar wel veel tijd in beslag. De hele dag door eten en verzorgen anders was het snel gedaan en begon het spel weer helemaal opnieuw. Tot grote ontsteltenis van het baasje. De Chinese app Wokamon werkt precies zo alleen moeten kinderen bewegen (wandelen of hardlopen) om het virtuele huisdier in leven te houden.
Geen standaard hondje of een saaie huiskat maar gekke aliens en Pokamon-achtige creaties vragen om intensieve verzorging. De accelerometer registreert het aantal stappen, de afstand en het aantal calorieën zoals we dat gewend zijn van de hardloopapps. De app werkt overigens ook met de activity trackers Fitbit en Moves. Zo heeft een fit huisdier ook een fit baasje. Daarnaast zit er ook een sociaal element in, want baasjes kunnen het opnemen tegen vrienden.
Lees ook: tip van de dag, koop een activitytracker
Bronnen: Smarthealth - PSFK