Formule 1-team bouwt verder aan merk met gloednieuwe themapark Ferrari Land

Aan de kust van de Perzische Golf is het indoor pretpark 'Ferrari World Abu Dhabi' al sinds 2010 een groot toeristisch plekpleister, maar Europese fans van het Formule 1-team 'Scuderia Ferrari' en het automerk hoeven vanaf volgend jaar niet ver meer te reizen. In Tarragona (nabij Barcelona) wordt namelijk gewerkt aan een tweede pretpark - Ferrari Land - dat helemaal in het teken zal staan van het Italiaanse automerk en dito raceteam. Met een investering van meer dan 100 miljoen euro zal een oppervlakte van bijna 75.000 vierkante meter ingeruimd worden om fans en liefhebbers aan het merk te binden. 

Ferrari Land wordt onderdeel van het resort en themapark PortAventura, nummer één vakantiebestemming aan de Middelandse Zee en goed voor ongeveer vier miljoen bezoekers op jaarbasis. Het park zal een eigen plek binnen het park krijgen en compleet met de typische rode Ferrari-kleur en branding uitgerust worden. Het doel van Ferrari is om niet alleen race- of autoliefhebbers aan te spreken, maar hele families. Zo wordt er een achtbaan aangelegd waar bezoekers in 5 seconden met 180 kilometer per uur omhoog worden geschoten. De karretjes zullen in de stijl van Formule 1-auto's gemaakt worden, terwijl het station (om in te stappen) aan zal voelen als een Formule 1-pitstop. 

Daarnaast kunnen Formule 1-liefhebbers hun hart ophalen met de tientallen raceauto simulators die op het park te vinden zullen zijn en - voor de fans met een grotere portemonnee - overnachten in een exclusieve 5-sterren themahotel. Het hotel zal bestaan uit 250 kamers, restaurants, winkels, simulators: alles natuurlijk compleet in Ferrari-stijl. Zo is het hele hotel compleet rood geverfd, kom je branding van de lobby, wc's tot hotelkamer tegen en zal er één grote ruimte zijn waar alle modellen Ferrari's en enkele Formule 1-auto's opgeborgen zullen staan. 

Volgens Andrea Perrone, managing director Ferrari, kunnen we in de toekomst nog meer Ferrari themaparken verwachten. Na het succes met Ferrari World Abu Dhabi kregen we veel verzoeken binnen om nieuwe parken te bouwen. We hebben zeer zorgvuldig alle voorstellen bekeken en besloten om op het voorstel van PortAventura in te gaan, omdat het project door een zeer professioneel team wordt beheerd. Daarnaast is het voor ons een kans om de Ferrari-spirit naar Spanje te brengen, waar veel fans en volgers zitten, maar ook veel toeristen afkomen op het vakantieoord. Deze nieuwe overeenkomst zal het merk van Ferrari binnen Europa versterken. Ferrari Land moet aansprekend zijn voor de hele familie en fans van de Formule 1. Tot slot zullen we doorgaan met het evalueren van andere voorstellen voor themaparken buiten Europa, maar dit uiteraard zonder haast: het merk is onze belangrijkste troef, waardoor we zorgvuldig te werk moeten gaan.

Ferrari heeft aangegeven dat dit het enige park in Europa wordt, waardoor een themapark in thuisland” Italië er niet gaat komen. Waarom juist besloten is om niet in Italië (in de buurt van Maranello), maar in Spanje een park te openen is niet gecommuniceerd. Een opmerkelijk detail daarbij: PortAventura is onderdeel van Invest Industrial, een investeringsmaatschappij dat ook een groot aandeelhouder is van een ander automerk.. Aston Martin wel te verstaan.