Formule 1 wil jongeren bereiken door samenwerking met Snapchat

Na deals met onder meer de NFL, NBA en Wimbledon gaat Snapchat nu ook een samenwerking aan met de Formule 1. Tijdens de komende Grands Prix zal er via Discover exclusieve content te zien zijn op Snapchat. Het is de eerste commerciële samenwerking van de Formule 1 met een digitaal en mobile first platform.

Beelden van de Formule 1-races zullen te zien zijn via 'Our Stories'. Gebruikers van de app kunnen foto’s en video’s die zij gemaakt hebben toevoegen aan deze 'Story' op Snapchat. Een team van redacteuren en producenten zal de content aanbieden om een ander perspectief te bieden dan de traditionele uitzendingen op televisie en online.

De samenwerking begint aankomend weekend tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone. Vooralsnog kunnen alleen gebruikers in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de Stories bekijken. Behalve in Engeland wordt ook van de races in Singapore, Japan, de VS, Mexico, Brazilië en Abu Dhabi verslag gedaan via Snapchat.

De Formule 1 kondigde eerder dit jaar al aan dat het grote stappen wil zetten op digitaal gebied. Onder de nieuwe eigenaar Liberty Media zijn al diverse maatregelen genomen om online beter zichtbaar te zijn en een jongere doelgroep warm te maken voor de sport. De keuze om te gaan samenwerken met Snapchat past in het beleid van Liberty Media.

'Dichter bij de actie'

Frank Arthofer, Head of Digital and New Business van de Formule 1, is ook verheugd over de innovatie. "Dit is de eerste stap naar uitbreiding van onze social mediastrategie. Vanaf het begin hebben we gezegd dat we met partners willen samenwerken om de fans dichter bij de actie in de Formule 1 te brengen en Snapchat past daar perfect bij. We moeten nieuwe fans blijven aantrekken door hen te benaderen via social media met leuke content en behind the scenes beelden. Snapchat is een van de meest populaire platformen onder millennials, een doelgroep waar we ons specifiek op richten, omdat het de toekomst van onze sport is."

Snapchat speelt ondertussen al een grote rol in de sport. Vrijwel elke sportorganisatie kijkt naar manieren om jongeren te betrekken en hen te bedienen en daar is Snapchat het ideale platform voor. Inmiddels heeft het netwerk 166 miljoen dagelijkse - veelal jonge - gebruikers. Daarmaast biedt Snapchat een nieuwe mogelijkheid op advertentie-inkomsten. Snapchat kan bijvoorbeeld video-advertenties verkopen die voor en na de Formule 1-content te zien zullen zijn. Daarnaast verdient het geld aan gesponsorde filters, die gebruikers bij foto’s kunnen toepassen. Een mogelijke win win-situatie dus voor sportorganisaties.


Headerfoto: Twitter@motorlat