Esports en maatschappelijke sponsoring: nog een wereld te winnen

Esports is op dit moment de snelst groeiende entertainmentindustrie ter wereld, met een verwachte wereldwijde omzet van 1 miljard dollar in 2018. Bedrijven, organisaties en zelfs lokale overheden gebruiken esports inmiddels als marketingmiddel. Maar waar in de ‘traditionele sportwereld’ maatschappelijke sponsoring een belangrijk onderdeel is van een succesvol partnership, daar staat dit onderwerp in esports nog in de kinderschoenen. Koen Schobbers is een van de weinige professionele gamers en esports-experts die zich bezighoudt met de maatschappelijke impact van esport. Op 8 oktober, tijdens het 15e Nationale Sport Innovatie Congres, deelt hij zijn ervaringen en kennis over het belang van vitaliteit en gezondheid in relatie tot het presteren als esporter.

Esports is al neergezet als een gamechanger in de sportmarkt, dé manier om de moeilijk bereikbare millennials – eigenwijs en nauwelijks vatbaar voor traditionele reclame en marketing – aan te spreken. Onderzoeksbureau Newzoo voorspelt dat de gamemarkt rond 2020 een omvang van 143 miljard dollar zal hebben bereikt. Steeds meer jongeren dromen ervan esporter te worden en verdienen daadwerkelijk hun geld met het spelen van games.

Met de stijgende populariteit van gaming en het succes van esports, ontstaan ook nieuwe problemen, zoals gameverslaving of het vele zitten door (voornamelijk) jongeren. Professioneel gamer Koen Schobbers is een van de weinige esporters die zich actief bezighoudt met de maatschappelijke impact van esports. “Ik geef ouders en ouderen advies hoe om te gaan met een gamend kind, door middel van informatieavonden en workshops. Daarnaast informeer ik kinderen en jongvolwassenen bij informatieavonden en workshops hoe het dagelijks leven te combineren met gaming en esports.”

Clichébeeld

"Het leven van kinderen is niet wezenlijk veranderd, de vrijetijdsbesteding wél"

Schobbers merkt dat er nog steeds een stigma rust op gaming en esports. “Veel mensen weten niet precies wat dit allemaal inhoudt. Ik heb dit zelf veel meegemaakt. Ik wilde aan mijn ouders laten zien wat deze wereld allemaal met zich meebrengt en sleepte ze mee in mijn carrière. Hieruit is de ambitie ontstaan om naast negatieve kanten, ook de positieve kanten van gamen te belichten, mensen te informeren en vooroordelen tegen te gaan. Ik vind het belangrijk om het clichébeeld omtrent gaming en esports te veranderen. Ook op het Nationale Sport Innovatie Congres vertel ik waarom gaming geen bedreiging maar een kans is voor vitaliteit."

Volgens Schobbers leert gamen jongeren bijvoorbeeld op jonge leeftijd om te gaan met nieuwe technologie. “Tegenwoordig spelen kinderen veel Fortnite. Vroeger gingen ze vaker buitenspelen om te voetballen of hutten te bouwen. Maar het leven van kinderen is niet wezenlijk veranderd, de vrijetijdsbesteding wél. Ze gaan nog steeds gewoon naar school en de meesten sporten ook nog in clubverband. Ik benadruk ook altijd dat sport enorm belangrijk is voor een fit lichaam en een gezonde geest en ook voor het sociale aspect.”

Toch zijn er nog maar weinig evenementen waar zowel gesport als gegamed kan worden. Schobbers denkt dat organisatoren van events nog veel vaker de link kunnen leggen tussen gamen en zelf sporten. “Omdat grote traditionele sportclubs en –organisaties tegenwoordig vrijwel allemaal eigen esporters en zelfs eigen teams hebben, zie je de combinatie tussen zelf sporten en gamen wel steeds vaker terugkomen. Maar buiten de initiatieven bij bijvoorbeeld de grote voetbalclubs en de KNVB is dit niet iets wat veel voorkomt. Eerder dit jaar was ik betrokken bij GameDay, een event in Den Helder, waar de deelnemers zelf allerlei verschillende sporten konden beoefenen en tegelijkertijd konden gamen. Daar was bijvoorbeeld ook de Johan Cruyff Foundation bij betrokken. Dergelijke evenementen hoop ik vaker te zien.”

Schalke en zorgverzekeraar AOK

Ondanks de groeiende sponsorbestedingen in esports, is er over het algemeen maar een zeer klein budget gereserveerd voor de maatschappelijke component van sponsoring. “Maatschappelijke sponsoring is nog een onbekend gebied in esports”, beaamt Schobbers. “Maar er liggen wel degelijk kansen. Als jij als jonge gamer geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld een zorgverzekeraar die een evenement sponsort of een eigen esports-team heeft, dan is de kans groot dat wanneer je ouder bent en zelf een keuze moet maken die bewuste zorgverzekeraar als eerste in je opkomt. In Duitsland doet zorgverzekeraar AOK dat heel goed en slim. Zij hebben een partnership gesloten met Schalke 04. Er is door hen een speciaal platform ingericht, waar onder meer voorlichting wordt gegeven aan gamers en tips zijn te lezen om blessures te voorkomen.”

Robin Sweegers van EsportsXperts ziet dat de behoefte rondom het bereiken van de jongere doelgroep middels esports en gaming toeneemt. "Het commerciële domein binnen esports bevindt zich op dit moment in een acceleratiefase. Twee jaar geleden praatte iedereen over de grootte en de enorme mogelijkheden van gaming en esports. Nu zien wij dat ook grote Nederlandse organisaties, kennisinstituten, provincies en mediabedrijven er daadwerkelijk actief mee aan de slag gaan."

Ambassadeur Fonds Gehandicaptensport

"Een van mijn doelen is zowel volwassenen als kinderen te helpen en meer onderling begrip te kweken"

Schobbers is in Nederland koploper als het gaat om meer aandacht vragen voor maatschappelijke sponsoring in esports. Hij werd deze zomer gepresenteerd als ambassadeur van het Fonds Gehandicaptensport. Hij gaat het fonds helpen bij het opzetten van competities speciaal voor mensen met een beperking. “Zo kunnen mensen met een handicap meer ervaring op doen in esports, nieuwe eigenschappen ontwikkelen en mogelijk zichzelf in de kijker spelen voor esports teams of sponsors die altijd op zoek zijn naar nieuw toptalent. Je kunt bijvoorbeeld denken aan esport-competities voor deze groep, met als prijs een contract bij een esports-team. We zijn nog bezig met de invulling hiervan.”

Onlangs werd ook bekend dat bloedbank Sanquin via gaming op zoek gaat naar nieuwe bloeddonors. Sanquin werkt hiervoor samen met de populaire game League of Legends. Sanquin sponsort ook de Nederlandstalige live-uitzending van de Europese League of Legends Championship Series (EU LCS) Summer Finals, die overigens wordt gepresenteerd door Schobbers.

Zo ontstaan er langzamerhand meerdere initiatieven in de esports-wereld op het gebied van maatschappelijke sponsoring, vitaliteit en gezondheid. Tot tevredenheid van Schobbers. “Gaming is nog een relatief nieuw fenomeen en hoewel er steeds meer kennis over komt, weten veel mensen nog niet hoe ze ermee om moeten gaan. Een van mijn doelen is zowel volwassenen als kinderen te helpen en meer onderling begrip te kweken. Het is mooi om te zien dat de aandacht voor dit onderwerp groeit en ik daar mijn steentje aan kan bijdragen.”

Koen Schobbers is op maandag 8 oktober één van de sprekers op het Nationale Sport Innovatie Congres in de High Tech Campus te Eindhoven. Klik hier voor meer informatie over het congres.


Headerfoto: Shutterstock.com