'Kerstcommercial KPN toont maatschappelijke kracht gaming'

Met de kerstdagen in het verschiet is voorzichtig de strijd om de meest impactvolle kerstcommercial losgebarsten. Dit jaar zijn het niet alleen de foodretailers en warenhuizen die ons via commercials in het hart raken, maar ook KPN komt met een ‘right on the spot’ kerstcommercial. In een mini-documentaire brengen ze een online vriendengroep, met jongens uit verschillende Europese landen, samen. "Deze commercial laat ons zien welke maatschappelijke kracht gaming heeft."

In de mini-documentaire showt KPN de kracht van gaming aan het grote publiek: een jonge, snelle en digitale wereld waarin het sociale aspect vaak niet wordt gezien maar een extreem grote rol heeft. Gaming stond jaren geleden nog gelijk aan jezelf afzonderen van anderen, maar het tegendeel wordt duidelijk aan de hand van deze kerstcommercial.

KPN brengt een 7-koppige online vriendengroep, afkomstig uit onder meer Engeland, Wales en Nederland samen. Deze vrienden gamen al jaren in een online team, maar ze hadden elkaar nog nooit in het echt gezien. Ondanks dat, weten de jongens meer van elkaar dan de eigen ouders of vrienden.

'Geen grenzen'

"KPN laat ons met deze commercial zien dat esports en gaming mainstream is”, zegt Damian François van EsportsXperts “De gamer komt letterlijk van de zolderkamer af en wordt zichtbaarder, gamen is stoer, hip en steeds vaker onderwerp van gesprek. Niet alleen op schoolpleinen maar ook zeker bij het koffiezetapparaat. De interessegebieden van de generaties zijn aan het verschuiven.”

“Nieuwe generaties zijn opgegroeid met de kracht en het sociale aspect van gaming. En omdat de esports-volger gemiddeld 8,2 uur per week gamed ontstaan er snel digitale vriendschappen die minimaal net zo hecht zijn als in de fysieke wereld. Daardoor speelt deze markt zichzelf steeds vaker in de kijker van grote merken en organisaties die de grip op de jongere generaties verliezen of willen versterken.”

Robin Sweegers van EsportsXperts ziet een verschuiving in vrijetijdsbesteding door jongeren. "Esports en gaming kent letterlijk geen grenzen, alles is online. Of het nu via YouTube Gaming of Twitch is, jongeren weten elkaar te vinden buiten de traditionele ‘vaste’ mediakanalen maar ook buiten de fysieke sportfaciliteiten. Enkele jaren geleden werd er nog volop door hen gevoetbald als een jeugdvoetbalwedstrijd was afgelopen. Tegenwoordig wordt er na het fluitsignaal niet verder gespeeld op het voetbalveld, maar speelt de vriendschap zich verder af online via bijvoorbeeld Fornite of FIFA.”

Bioscopen en theaters opgelet!

Een ander mooi voorbeeld is de Fornite-streamer Royalistiq, die dagelijks gamevideo’s op YouTube plaatst en daarmee maandelijks meer dan 12,4 miljoen views scoort. Hij verkocht onlangs het theater van Aalsmeer (1.600 mensen) volledig uit en speelde daar live op het podium Fortnite. Voor veel mensen ondenkbaar, maar dit is waar de jongere generaties voor warm lopen. Honderden kinderen gingen uit hun dak toen Roy Beszelsen (de echte naam van Royalistiq) zijn skills live op het podium liet zien.

Wederom een mooi voorbeeld over de fysieke zichtbaarheid van esports en gaming in Nederland. We kunnen het inmiddels 'aanraken en vastpakken', daarmee groeit de aandacht voor de markt, zowel vanuit maatschappelijk als commercieel oogpunt.

2019 tipping point voor esports

Bedrijven, merken en gemeentes kunnen in 2019 niet meer om esports en gaming heen. In 2018 kwam maar liefst 65 procent van de Nederlanders tussen de 11 en 45 jaar in contact met esports, nog eens 18 procent heeft wel van esports gehoord maar kwam niet in aanraking. Deze aantallen nemen alleen maar toe, op dit moment kijken er alleen al via YouTube Gaming wereldwijd 200 miljoen mensen gamevideo’s. Gamevideo’s met een hoog entertainment gehalte waarin op hetzelfde niveau wordt gecommuniceerd. Dit is ook essentieel in je ‘next gen’ marketingaanpak.

Deze doelgroep wordt belaagd met ‘vragende’ marketing en massacommunicatie. Schaar je als merk niet tussen de andere en start met het leveren van toegevoegde waarde, dit is cruciaal om jezelf in het interesseveld van deze doelgroep te plaatsen. Hiermee wordt het belang van data en ‘profilen’ nog meer naar de voorgrond geschoven om een écht een 1 op 1 relatie op te bouwen. In deze sterke relaties en dus de data zit de uiteindelijke waarde.

Dat de vraag naar specifieke kennis en know-how groot is kwam vorige week wederom naar voren tijdens het kennisevent, Esports & Gaming: What’s in it for you? In SX Eindhoven kwamen meer dan 100 professionals met verschillende marketingdoelstellingen bijeen om gebruik te maken van de kracht van esports en gaming. Of het nu voor sportstimulering-, awareness-, sales- of recruitmentdoeleinden was, esports en gaming is de weg naar nieuwe doelgroepen. In verschillende presentaties over het esportslandschap, gaming-activaties en het belang van data werden de verschillende merken, overheidsinstanties en andere organisaties verder geholpen in deze kansrijke wereld.

Sweegers is blij met de animo vanuit het bedrijfsleven voor esports en gaming. "De laatste jaren heeft het een enorme toevlucht genomen en daarmee staat het dit jaar al naast categorieën als film, muziek en sport. Het heeft een normalisatieslag gemaakt waardoor marketingafdelingen er eigenlijk niet meer omheen kunnen. Esports en gaming is de sweetspot van de nieuwe generaties. Een nieuwe generatie die niet terugdeinst om te betalen voor content, maar ook met haar eigen kenmerken en die haar eigen behoeftes kent. Key kenmerken daarin zijn: Snel, digitaal, full-experience en persoonlijk!"

Headerfoto: Screenshot YouTube/KPN