Grootste Social Media SAIL ooit op komst

SAIL is met het decor van de internationale Tall Ships het grootste publieksevenement van Nederland. SAIL Amsterdam 2015 vindt plaats van 19 t/m 23 augustus en het om de vijf jaar terugkerende evenement is daarmee alweer toe aan haar negende editie. Vorig jaar ontstond het besef dat dit jaar dit grootste Social Media SAIL ooit moest worden. Met onder andere de SAIL Social Media Boot powered by KPN en samenwerking met Twitter Benelux is de organisatie er klaar voor.

SAIL Social Media Boot powered by KPN

Er moest iets speciaals gedaan worden met social media, klonk het vanuit de organisatie. Een idee ontstond: een soort social media hub op het terrein waar de bezoekers over de schouders van het social media team mee kunnen kijken. Uiteindelijk ging dit zelfs een stap verder in de richting van een varende social media boot op het water. Een concept waar KPN aan boord wilde stappen om de benodigde hulp te verzorgen.

De SAIL Social Media Boot powered by KPN, zoals de boot officieel zal heten, gaat via verschillende kanalen verslag doen van SAIL. Chris Janssen, initiatiefnemer vanuit SAIL: Dat doen we aan de hand van een LED-scherm bovenop de boot, waarop de laatste berichten kunnen worden getoond. Daar hebben we speciale Social Media-ambassadeurs voor uitgenodigd die via Twitter, Facebook, Instagram, YouTube of bijvoorbeeld Periscope verslag doen van SAIL.

Janssen vervolgt: Ook kunnen we via het LED-scherm speciale acties doen om het bezoek uit te dagen voor een challenge, alles via #SAIL2015. Die ambassadeurs zijn er van jong tot oud. Van jonge vloggers tot gevestigde namen uit de Nederlandse mediawereld. Daarbij worden ook sporters uitgenodigd die aansluiten bij het themaVan Gouden verleden naar Gouden toekomst.

Tijdens deze editie van SAIL wil de organisatie meer dan ooit kijken welke lessen getrokken kunnen worden uit het verleden, om er van te leren voor de toekomst. Deze helden uit de sport zijn daar het perfecte voorbeeld van. Wat hebben zij ons gebracht, wat zijn hun manieren en wat kan de jeugd van nu leren van hun succes? Kortom; hoe wordt (hun) heden/verleden vertaald naar een mooie toekomst? Onder andere Yvonne van Gennip, Ireen Wüst, Gerard Kemkers, Lobke Berkhout en Frits en Barbara Barend zullen aansluiten op de SAIL Social Media Boot powered by KPN om via hun persoonlijke socialaccounts hun volgers SAIL te laten beleven.

Samenwerking met Twitter Benelux

SAIL kent liefhebbers over de hele wereld. In samenwerking met Twitter Benelux wordt tijdens het evenement unieke content gedeeld via verschillende kanalen. Daarvan is Periscope er eentje. De live-streaming applicatie wint aan populariteit en brengt de beleving van SAIL over op het publiek.

In het communicatieteam zijn speciale Social Media Reporters opgenomen. Zij zullen ervoor zorgen dat binnen- en buitenlandse liefhebbers live kunnen meegenieten van het spektakel. Via de officiële SAIL-app – vanaf heden te downloaden voor iOS en Android – wordt de mogelijkheid geboden om via Periscope mee te kijken. Naast het gebruik van beelden via Periscope worden ook op het officiële Twitter-kanaal (@sailamsterdam) unieke videobeelden gedeeld.

Tijdens SAIL wordt ook de Twitter Mirror ingezet. Dit is een machine waarmee (de uitgenodigde) gasten een selfie kunnen maken en direct tweeten. Naast de foto wordt ook #SAIL2015 toegevoegd aan het scherm en kan men een passende tekst schrijven op het scherm. Een succesvol concept dat overkomt uit Amerika en een leuke toevoeging is aan de grootste Social Media SAIL ooit.

De samenwerking tussen SAIL en Twitter Benelux vindt plaats in het publiciteitscentrum. Daar wordt alle content verzameld en geplaatst en gaan de leden van het communicatieteam aan de slag met Twitter Curator, die het zoeken, filteren en cureren van content op Twitter eenvoudiger moet maken. In het begin zal Twitter Benelux bijstaan op het gebied van monitoring. Als laatste zorgt Twitter Benelux ervoor dat rond de start van het evenement de Twitteraars in hun timeline worden geïnformeerd over hoe zij het beste SAIL Amsterdam 2015 kunnen volgen.

Grootste Social Media SAIL ooit

Met de inzet van de Social Media Boot powered by KPN, samenwerking met Twitter Benelux, Social Media Reporters, inzet van diverse kanalen, jonge vloggers en bekende BN’ers/sporters wil de organisatie dat écht heel Nederland (en daarbuiten) in aanraking komt met SAIL Amsterdam 2015. En worden we, hopelijk, écht de grootste social media SAIL ooit, besluit Janssen.