HC Tilburg voorloper met WhatsApp als helpdesk

Binnen sportclubs is WhatsApp al een uitgebreid omarmd communicatiemiddel. Teams, commissies en het bestuur groeperen zich voor onderling contact. WhatsApp als helpdesk is vooralsnog een zeldzaamheid. Het innovatieve HC Tilburg experimenteert er sinds kort mee. De start is veelbelovend.

Zo’n 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. Bedrijven ontdekken voorzichtig de waarde van dit communicatiemiddel. Zo zetten Transavia en Videoland WhatsApp al in om service te bieden richting (potentiële) klanten. In Nederland ben ik tot twee weken geleden nog geen prof- of amateurclubs tegengekomen die WhatsApp op zo’n manier benut.

Contactformulieren zó 2011

Omdat contactformulieren zó 2011 zijn, hebben we vanaf nu bij HC Tilburg ook een WhatsApp helpdesk om je snel te kunnen helpen of je door te sturen naar degene die je vraag het beste kan beantwoorden! Je bereikt ons daarvoor op 06-57908672.

Met deze tekst kondigde de Tilburgse hockeyclub haar intrede eind november op WhatsApp aan. De groei van de club is een belangrijke aanleiding voor de start met het platform. We hebben bijna 2.600 leden en veel verschillende commissies, zegt Frank Kampschreur van HC Tilburg. Het is voor behoorlijk wat mensen lastig om hun vraag bij de juist persoon te krijgen. Daar willen we een handje bij helpen.

De hockeyclub ziet WhatsApp als aanvulling op het contactformulier op de website en een meer laagdrempelige manier om vragen te stellen. Geen gekke gedachte als je je realiseert dat de gemiddelde gebruiker WhatsApp 23 keer per dag checkt en maandelijks meer dan 1.000 berichten verstuurt.

Op dit moment gebruikt de hockeyvereniging WhatsApp vooral voor dienstverlening. Bijvoorbeeld om vragen te beantwoorden over proeftrainingen, de gevolgen voor de hoogte van de contributie bij langdurige afwezigheid, het wel of niet doorgaan van trainingen en foutmeldingen in de clubapp van HC Tilburg. In de toekomst ziet de club ook mogelijkheden om actief en snel berichten te verspreiden. Bijvoorbeeld bij afgelastingen.

Experimenteren

HC Tilburg gebruikt de komende periode om te experimenteren met het communicatiemiddel. Kampschreur: We hebben nu één telefoon en daar hebben we WhatsApp Web gekoppeld. We zoeken nog naar een manier om met meerdere personen tegelijk namens de club te kunnen whatsappen. Uiteindelijk willen we het account met de hele communicatiecommissie kunnen beheren. Ons doel is niet om per se direct antwoord te geven. Enkele uren of een halve dag later moet ook kunnen op dit moment. Zo is onze WhatsApp nu bijvoorbeeld niet bedoeld voor vragen over afgelastingen.

De ervaringen van de eerste dagen zijn positief. Zo'n 25 mensen hebben allerlei verschillende vragen gesteld. Soms geven we direct het antwoord op de vraag, zegt Kampschreur. Andere keren verwijzen we door naar de website of naar een persoon bij wie ze kunnen aankloppen met hun vraag. Zo voeden we mensen ook een beetje op met onze antwoorden.

Snapchat

HC Tilburg toont zich vaker innovatief met nieuwe media. De club scoort met Facebook en Twitter en omarmde ook Instagram snel met succes. Binnenkort gaat de club ook aan de slag met Snapchat. Ons account is al aangemaakt, zegt Kampschreur. We bedenken nu de content die we hierop gaan verspreiden. Een idee is om het Snapchat-account aan Heren 1 over te dragen zodat fans en supporters nog dichter bij hun helden kunnen komen. Denk aan een foto vanaf de videotoren en beelden van de wedstrijdbespreking in de kleedkamer. Dit kunnen we ook doen met een breedteteam dat op die manier bijvoorbeeld de dag van een kampioenschap in beeld kan brengen.

Accounts HC Tilburg op social media:


Foto's: Facebook HC Tilburg (1) & HC Tilburg (2)