Heracles Almelo gaat doelpunten in Virtual Reality aanbieden

Gaat Virtual Reality het nieuwe 'sport op tv-kijken' worden? Zo ver zijn we voorlopig nog niet, maar dat virtual reality een steeds belangrijkere rol in de sportwereld gaat spelen, lijkt in ieder geval zeker. Eind oktober had de National Basketball Association (NBA) de primeur door als eerste sportorganisatie wedstrijden in virtual reality aan te bieden. Daarnaast had Nike in de zomer de primeur met de eerste commercial in virtual reality, was het in mei mogelijk om de Copa Amsterdam in VR terug te kijken en maakt o.a. Ajax op De Toekomst al gebruik van VR-brillen. Ook bij Heracles Almelo ziet men de kracht van virtual reality in: doelpunten en een kijkje achter de schermen is met de nieuwe app in VR mogelijk. 

Virtual reality stadionbeleving

Met behulp van een virtual reality-bril of de Cardboard-versie kunnen supporters en liefhebbers de sfeer in het (nieuwe) stadion van Heracles Almelo van dichtbij meemaken. Zo is het mogelijk om doelpunten in 360 graden terug te kijken, maar ook speciale 'achter de schermen'-beelden. De voetbalclub uit Almelo werkt hiervoor samen met de regionale partners Smart2IT, Studio MAD en Wouter Borre (laatsgenoemde schoot de beelden).

Volgens Sander Martinec, oprichter van Smart2IT, zijn de eerste reacties positief. Spelers reageerden erg enthousiast en waren verrast door het beeld wat ze zagen. De app geeft je dan ook echt een eerste beleving alsof je onderdeel uitmaakt van de wedstrijd en/of de stadionbeleving. Dat is natuurlijk iets wat je niet hebt als je naar een 'gewoon scherm' kijkt. Met behulp van een VR-bril of je eigen smartphone sta je midden in de line-up alsof je de spelers kunt aanraken.” 

Vanavond wordt de app officieel gelanceerd op de Business Meets Twente, een van de grootste B2B evenementen in de regio. Rob Toussaint, commercieel directeur van Heracles Almelo: Geweldig om de beleving van ons stadion buiten wedstrijddagen op deze innovatieve wijze te kunnen delen met anderen. We hebben bewust samengewerkt met lokale partners en zijn trots dat we het bij deze beurs met nog meer lokale partijen kunnen delen.

Fans die niet langer willen wachten kunnen de app vandaag al downloaden in de iTunes store en binnenkort in de Google Play Store. Hoewel de beelden ook zonder een virtual reality-bril te bekijken zijn, heb je voor een optimale 360 graden beleving wél minstens een cardboard en een smartphone nodig. Om die reden zal de Almelose club, volgens Sander Martinec (Smart2IT), binnenkort ook zelf Carboards uitbrengen. 

Is virtual reality de nieuwste 'gimmick' op sportmedia-gebied?

Daar lijkt het wel op. Meerdere sportorganisaties zijn de laatste maanden bezig met virtual reality. Een klein overzicht:


Bron foto: HeraclesTV