Het logo is voor een club één van de meeste belangrijke beeldmerken. Fans voelen zich eraan verbonden en spelers gebruiken het geregeld na een doelpunt om de liefde voor de club te tonen. Door opvallende ontwikkelingen voelden twee Spaanse voetbalclubs zich genoodzaakt het logo aan te passen. Real Madrid voor een nieuwe sponsor en Valencia vanwege auteursrechten.
De subtiele aanpassing van Real Madrid is afgelopen week veelvuldig in het nieuws geweest. Het kruis bovenop het logo (in de kroon) is verwijderd naar aanleiding van een sponsorcontract met de Nationale Bank van Abu Dhabi, tevens de grootste bank in de Verenigde Arabische Emiraten. Het driejarig contract is goed voor 90 miljoen en een belangrijk onderdeel van de samenwerking is een speciale creditcard voor klanten van de bank. Het kruis is verwijderd om islamitische klanten niet te beledigen. De club is bereid om het logo aan te passen als daarmee een miljoenen sponsor tevreden blijft en nieuwe fans zich mogelijk met de club verbonden voelen. Overigens werd het logo eerder al aangepast bij de presentatie van een luxe vakantie resort genaamd Real Madrid Resort Island in de Verenigde Arabische Emiraten. Die plannen verdwenen vanwege geldproblemen in de kast.
Lees meer: Real Madrid start de bouw van een luxe vakantie resort ($1 miljard)
Bij Valencia ligt het iets anders. DC Comics, één van de grootste Amerikaanse uitgevers van stripverhalen (comics), ziet in het nieuwe logo van Valencia een beeldmerk van de superheld Batman. De eerste reacties waren verbaasd maar Valencia heeft na het aantijgen van een rechtszaak toch besloten het nieuwe design niet toe te gebruiken. Dit terwijl de vleermuis al onderdeel uitmaak van het logo sinds 1922, wereldwijd is vastgelegd, en Batman pas sinds 1939 bestaat. Wat is er nu sterker: het logo van een voetbalclub of een beeldmerk van een stripfiguur?
Onder Ajax fans werd afgelopen jaar geprobeerd om het oude logo terug te laten keren op de shirts. Zonder succes. Everton presenteerde vorig jaar een nieuw logo maar vergat bij het ontwerp de mening van de fans te vragen. Een storm van kritiek barstte los en het logo werd teruggetrokken. Een nieuw ontwerp, tot stand gekomen in samenwerking met de fans, prijkt inmiddels op het shirt. In de Verenigde Staten zien marketeers een rebranding (waaronder een nieuw logo) als een marketingkans. Mercedes werd bij Charlotte Bobcats 'sponsor van de rebranding'. Zo blijft het logo van een sportclub een heet hangijzer. Een van belangrijkste kenmerken maar toch minder standvastig dan we denken.
Afbeeldingen: NewsWeekEurope - Actu