"Eigen platformen zijn de toekomst" het marketingcredo van 2014. Traditionele media zijn verleden tijd, het bouwen van een eigen platform stond boven aan de to do-lijst van marketeers, ook in Nederlandse de sport. Sportorganisaties bouwen eigen platformen en willen zo minder afhankelijk worden van de gulheid bij andere partijen. Die opgave blijkt toch lastiger dan gedacht zo ervaart ook het Amerikaanse WWE. Een klein jaar na de lancering van het WWE Network, inclusief ambitieuze programmering, staat de toegevoegde waarde alweer onder druk. Wat kan de Nederlandse sport hiervan leren?
Het WWE Network zou de manier van TV-kijken gaan veranderen. Een maandelijks bedrag, in een Netflix-achtig model, voor alle content op alle devices. Fans van worstelen konden de WWE op ieder moment van de dag beleven en de organisatie was plan een eigen fanbase en propositie naar partners te bouwen. Op de programmering vooral veel 'uit de oude doos', documentaires, shows en twaalf live wedstrijden (waaronder het populaire Wrestlemania). De nieuwe platformen zijn tevens een zoektocht naar nieuwe verdienmodellen en moet de organisatie minder afhankelijk maken van andere partijen. Ook op Sportnext klonk een positief geluid. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers echter geen rooskleurige resultaten wederom een verlies, ditmaal $5.9 miljoen.
Lees meer: Worstelen met het Netflix-model: WWE Network
De financiële levensader van het WWE Network zijn de abonnees en die aantallen voldoen niet aan de verwachtingen. Eind september stond de teller op 731.000 en dat is ver onder de doelstelling van 1-2 miljoen die tegen het einde van 2014 behaald moet zijn. Daarmee doet het netwerk denken aan Eredivisie Live/ FOX Sports waar het aantal abonnees ook een matige groei vertoond. De ambitie om ook buiten de Verenigde Staten fans te bereiken kan overboord. Van de abonnees komen er 703.000 uit de Verenigde Staten en slechts 28.000 uit het buitenland. Het overgrote deel sloot zich aan in de eerste maand en na de verplichting een abonnement voor de periode van zes maanden kozen 255.000 abonnees voor opzegging in plaats van verlenging. De drempel moet omlaag het 'zes maanden-abonnement' verdwijnt. $9.99 per maand waarbij in- en uitstappen gemakkelijker gaat. De conclusie: het WWE Network bereikt een fanatieke doelgroep maar is slechts interessant voor een niche. Voor komend jaar staat uitbreiding naar het buitenland op de planning. "Het WWE Network blijft de kans om het WWE business model op de schop te gooien. We blijven optimistisch over de potentie en groei op lange termijn."
De versnippering van het media landschap (vorming van kleine eilanden) biedt niet iedereen bestaansrecht. Het is een probleem wat we de komende jaren, ook in Nederland, nog vaker gaan tegenkomen met wisselend resultaat. Is het mogelijk om als niche break-even te draaien? Uiteindelijk is het aanbod van premium content doorslaggevend en daar blijft de eeuwige strijd tegen grote gevestigde partijen. De vraag is of daar tegenop valt te boksen en waar ligt het kantelpunt? In de serie sport en internet (binnenkort in het magazine) komt duidelijk naar voren dat de sportwereld nog zoekende is. Zoekend naar een model waar de kosten en investering relatief laag zijn en de inkomsten te verantwoorden om door te gaan. De uitkomst zit in samenwerking met andere partijen. Niet op een eiland belanden maar contentpartners zoeken en heldere afspraken waar beide partijen waarde uit kunnen halen.