Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.

Vrijdag 13 juni 
Super Bowl bij de STER

In het grote Super Bowl reclameblok van de STER (inkoopprijs naar verluidt €200.000) zitten Netflix (online films en series), Baderie (sanitair), Sunweb (reizen), Bavaria (dranken), HBO (online fims en series). Samen als één blok achter Oranje.

Donderdag 12 juni
Sport1 heeft komst van FOX Sports overleefd
Sport1 heeft, naar aanleiding van de komst van concurrent FOX Sports, abonnees verloren maar wel overleefd zo stelt Will Moerer, vice president Film1/Sport 1. Met name op voetbalgebied moest Sport1 flink inleveren: Premier League en Serie A gingen naar de betaalzender van Rupert Murdoch en vanaf 2015-2016 is ook de Duitse Bundesliga bij FOX Sports International te zien. Tevens is het ATP Tennis en Wimbledon naar FOX Sports verhuisd. De hechte community rondom Formule 1 heeft Sport 1 in totaal 35.000 nieuwe abonnees opgeleverd en ook NBA is de komende tijd te zien bij Sport1. In totaal heeft Sport1 op dit moment 300.000 abonnees. FOX Sports is onbekend maar wordt geschat op 600.000 abonnees.

Onderzoek naar het huidige sponsorklimaat
Het internationale onderzoeksbureau Repucom doet, in vergelijkbare opzet met SportAccord Convention en in samenwerking met Sponsorreport, onderzoek naar het huidige sponsorklimaat. Professionals in sponsoring en/of marketing delen hun zichten in het onderzoek. Dit kost slechts 5 minuten en deelname is geheel anoniem.

Bekijk het onderzoek hier

Volvo Ocean Race en Truphone
Volvo Ocean Race heeft een partnership gesloten met Truphone, in Nederland bekend als de nieuwe shirtsponsor van Vitesse. De mobiele telefoon provider voorziet alle crewmembers van een smartphone met SIM kaart. Dankzij het World Plan van Truphone kunnen gebruikers in 65 landen gebruik maken van een verbinding met hoge snelheid.

Woensdag 11 juni
Mariska Woertman nieuwe directeur Topsport Amsterdam
Mariska Woertman is door het bestuur van Stichting Topsport benoemd tot nieuwe directeur van de stichting Topsport Amsterdam. Woertman volgt Erik Cornelissen op, die de afgelopen periode als interim-directeur van actief was. Mariska Woertman: “Ik wil graag samen met het team met trots uitdragen wat Topsport Amsterdam toevoegt aan de sport. We kunnen ons nog sterker profileren als hét kenniscentrum van de sport. Zo kunnen we het merk Topsport Amsterdam verder versterken en meer partnerships aangaan met het bedrijfsleven, waarvoor alle topevenementen in onze stad een mooie katalysator zijn. Hiermee kunnen wij onze topsporters verder helpen in hun weg naar de top.” (meer info)

Geen extra ruimte voor merken op schaatspakken bij World Cups
Het voorstel van Nederland (KNSB), waarbij langebaanschaatsers tijdens World Cups per land in verschillende pakken mogen rijden die extra ruimte biedt aan sponsoren om eigen identiteit in het pak te verwerken, heeft niet tweederde meerheid van de stemmen binnen weten te halen. Het voorstel werd met 51 tegen 28 stemmen verworpen. 19 landen bleven neutraal of kozen ervoor niet te stemmen. Gelijkwaardige uitstraling per land is van belangrijk, extra ruimte en zichtbaarheid voor sponsors van merkenteams was het doel. "Het rijden in pakken met een eigen kleur en design/sponsoruitingen was een grote wens van de teams, maar je merkt dat een vernieuwing als dit voor sommige landen nog een brug te ver is. Diverse 'echte' schaatslanden kregen we gelukkig mee. Ik durf dan ook gerust te stellen dat het zaadje is geplant. Het onderwerp komt later dit congres nog een keer ter sprake en we zijn hoopvol dat er ruimte gaat komen voor een internationale pilot aankomend seizoen." zegt Paul Sanders, algemeen directeur van de KNSB tegenover NUsport.

Twitter experimenteert met video-sharing feature
Twitter experimenteert samen met twee sponsors van de FIFA, adidas en Visa, een nieuwe video-sharing feature waarbij makkelijk video's gedeeld kunnen worden door alleen een hashtag te gebruiken. Typ bijvoorbeeld #allin en de House Match video van adidas komt tevoorschijn. (afbeelding Mashable)

WK: 4.3 exabytes aan dataverkeer
Volgens een onderzoeksrapport van Cisco is het aankomende WK goed voor 4.3 exabytes aan IP traffic. Ter vergelijking: heel Brazilië kan drie maanden doen met een dergelijke hoeveelheid data. Cisco verwacht dat 60.000 mensen in de stadions meer data genereren dan 94 miljoen Braziliaanse smartphone gebruikers. Logisch: aangezien voetbalfans eerder foto's of video's delen en op straat meer berichten worden verstuurd. (meer info)

Dinsdag 10 juni
HockeyTracker brengt alle schoten naar een speciale app

Voor het eerst wordt op een groot hockeytoernooi de snelheid van strafcorners en schoten binnen de cirkel in kaart gebracht met een snelheidssysteem. In samenwerking met KNHB, TNO Delft, SAP, De Haagse Hogeschool toont de HockeyTracker app alle snelheden in het stadion of thuis op de bank. Achter de doelen staan twee radars en de signalen worden tevens doorgezet naar de NOS commentator. Het hardste schot komt op naam van de Duitse Christopher Wesley: 140 kilometer per uur. 

Football to Football vertaalt voetbaltermen
De Amerikanen snappen er niets van: waarom is iedereen in rep en roer voor het WK? Kan iemand uitleggen wat buitenspel is? Of het strafschopgebied? Of blessuretijd? De Google Chrome extensie Football to Football translator vertaalt alle voetbaltermen naar American Football.

Bekijk de Chrome Extensie Football to Football

BskyB koopt rechten van Eredivisie voor vier seizoenen
De Britse broadcaster BskyB (pay-tv) heeft de rechten voor de Eredivisie weten te bemachtigen en opent een extra kanaal, Sky Sports 5, om voetballiefhebbers zoveel mogelijk wedstrijden uit de Europese competities te laten zien. De deal is voor vier seizoenen en loopt van 2014-2015 tot en met 2017-2018. Het nieuwe kanaal gaat op 12 juni van start en Sky Sports 5 toont in totaal 600 live wedstrijden van de Eredivisie, Champions League, Spaanse competitie en Copa del Rey. 

ITTF investeert in het Youtube kanaal
De internationale tafeltennis federatie ITTF heeft een samenwerking gesloten met Rightster om het Youtube kanaal van een boost te voorzien. Rightser is gespecialiseerd in video distributie en gaat ITTF helpen om via het Youtube kanaal meer exposure en inkomsten te genereren. ITTF is momenteel 26 miljoen keer bekeken en heeft 55.000 abonnees. Daarmee komt ITTF op de vierde plaats van alle Olympische sporten op Youtube. (meer info)

Sponsors uiten zorgen over FIFA en WK 2022
Vijf van de zes grote sponsors van FIFA (Sony, adidas, Coca-Cola, Hyundai/KIA en VISA) hebben hun zorgen geuit over de aanwijzingen voor mogelijke curroptie bij de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar zo meldt Sponsorreport. Emirates heeft nog geen commentaar gegeven. Van Sony loopt de sponsorship eind dit jaar af. Het tweede scherm One Stadium Live moet de doorslag geven, FIFA lanceerde echter vorige week een eigen tweede scherm.

Lees meer: Sony gokt op het tweede scherm als knallende afsluiter van FIFA sponsorship

Elements
De wereldvoetbalorganisatie FIFA heeft een TV campagne gelanceerd. Het doel is om de betrokkenheid bij de wereldwijde ontwikkeling van voetbal te tonen. 'Elements' legt de verbinding met de natuurlijke groei van de natuur en de Nederlandse animator Rogier Wieland heeft aan de product meegewerkt. (bekijk de video)