Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.

Vrijdag 11 juli
Hyves op seizoenskaart N.E.C. Nijmegen

De Nijmeegse voetbalclub N.E.C. verwijst op de seizoenskaart voor het nieuwe seizoen naar het sociale netwerk Hyves. Sinds 2013 bestaat Hyves echter niet meer. Naast Hyves staan ook Facebook en twitter op de kaart vermeld. "De seizoenskaart is 3 jaar geleden ontworpen. Er komen voor komend seizoen geen nieuwe seizoenskaarten, we gebruiken nog dezelfde voorkant als de voorgaande 2 jaren. Om kosten te besparen" zegt een woordvoerder tegenover De Gelderlander. Aanpassen is volgens NEC, mede vanwege veiligheidsoverwegingen geen optie. (foto: Steven de Jel - De Gelderlander)

KNSB en NOS verlengen met vier jaar
KNSB en NOS hebben de samenwerking met vier jaar verlengd. Hiermee zijn de KPN NK's langebaan en marathon ook de komende jaren bij de NOS te zien. Onderdeel van de vernieuwde samenwerking is de afspraak dat er meer aandacht komt voor shorttrack en ook voor kunstrijden en inline-skaten. Nieuw was dat de atleten en de VPS (Vereniging voor Professioneel Schaatsen) betrokken waren bij de contractonderhandelingen en een positief advies gaven.

Oud CEO van Nike sluit zich aan bij sportmarketingbureau Teneo Sports
Charlie Denson, de voormalig CEO van Nike, is voorzitter geworden van het sportmarketingbureau Teneo Sports en gaat de basketbalsterren Michael Jordan, Kobe Bryant en LeBron James ondersteunen bij de commerciële activiteiten zo meldt Fortune. Ook de Graeme McDowell (golf) kiest voor Teneo Sports. Alle topsporters blijven bij de huidige zaakwaarnemers, maar krijgen extra ondersteuning op het gebied van personal branding, business development en strategische partnership.

Donderdag 10 juli
Golazo neemt Marathon Eindhoven over

Het sportmarketingbureau Golazo Sports heeft de rechten voor de Marathon Eindhoven in handen. De personeelsleden en het bestuur blijven net als hoofdsponsor De Lage Landen zo meldt het Eindhovens Dagblad. De organisatie moet geprofessionaliseerd worden om naast de Ladies Run en Army Urban Run een sterk evenement neer te zetten. (meer info)

Slimme hardloophorloge van adidas wint Red Dot Design Award
Het slimme hardloophorloge van adidas, SMART RUN, heeft de Red Dot Design Award binnengesleept in de categorie product design. SMART RUN werd gekozen uit 4.815 andere deelnemers zo schrijven de ontwikkelaars in een blog.

Lees meer: waarom de nieuwe smartwatch van adidas bestaansrecht heeft

Best bekeken tv-programma aller tijden
De halve finale van het Nederlands elftal tegen Argentinië is met 9,1 miljoen mensen het best bekeken tv-programma aller tijden. De absolute piek lag bij 9,6 miljoen mensen (aan einde van de eerste helft), bij de verlenging keken 9,4 miljoen mensen. Meer dan drie miljoen Nederlanders keken buitenshuis. Het totale aantal kijkers kwam voor deze halve finale volgens reclameverkoper STER uit op 12,4 miljoen. (meer info)

ATP Event Experts organiseert 10-jarig jubileumevent Esther Vergeer Foundation
ATP Event Experts organiseert het jubileumevent van de Esther Vergeer Foundation Esther Vergeer Foundation bestaat 10 jaar en in samenwerking met ATP Event Experts, Project Partner Events, is er op 23 september 2014 een jubileumevent. ATP Event Experts verzorgt de organisatie. Esther Vergeer licht toe: “Ruim tien jaar zet ik me via de Esther Vergeer Foundation in om de positie van kinderen en jongeren met een beperking te verbeteren. Dit jubileumjaar grijp ik aan om enerzijds het 10-jarig bestaan te vieren maar vooral ook om bewustzijn te creëren voor de Foundation en de nieuwe koers die we gaan varen. ATP Event Experts ken ik nog vanuit mijn sportieve carrière. Hun ruime ervaring in het organiseren van evenementen maakt ATP Event Experts de perfecte Project Partner voor het jubileumevenement!”

Woensdag 9 juli
Garmin stopt als hoofdsponsor van Garmin-Sharp
Na Belkin zal ook Garmin volgend jaar geen hoofdsponsor meer zijn van een wielerploeg. Garmin-Sharp, de ploeg van onder andere Thomas Dekker en Raymond Kreder, behoudt Garmin wel als sponsor maar niet als naamgever van de ploeg. Garmin is sinds 2008 betrokken bij de ploeg. De toekomst van de wielerploeg is nog onduidelijk, de algemeen manager Jonathan Vaughters wil niet voor het einde van de Tour de France ingaan op de toekomst.

Lees meer: Transparantie en verdienmodellen in het wielrennen aan de kaak gesteld bij de Avondetappe

Alonso aast op Belkin en Giant-Shimano
De formule 1 coureur Fernando Alonso overweegt volgens bronnen de mogelijkheid om de licentie van de Nederlandse wielerploegen Giant-Shimano en Belkin over te nemen. Alonso wil volgend jaar al zijn intrede maken in de wielersport maar heeft nog geen World Tour-licentie weten te bemachtigen. De kans is volgens zijn manager Luis Garcia Abad wel steeds kleiner aan het worden aangezien de ploeg voor 1 augustus geen renners mogen aantrekken.

Brazilië - Duitsland op Twitter
Brazilië - Duitsland is de meest besproken sportwedstrijd ooit op Twitter: 35.6 miljoen tweets in totaal. Onderstaand de piekmomenten en de activiteiten op Twitter tijdens de wedstrijd.



Dinsdag 8 juli
WK in Brazilië breekt alle streaming records

Nooit eerder werd er zoveel data gestreamd bij een sportevenement, de officiële app is 10 miljoen keer gedownload en dit is het grootste multimediale sportevenement ter wereld. Het WK in Brazilië heeft alle records gebroken en een standaard gezet voor komende jaren. FIFA TV ontving online inmiddels 24 miljoen unieke bezoekers die bij elkaar 15 miljoen uur aan content bekeken.

Nike stapt uit onderhandelingen met Manchester United
Nike is volgens bronnen uit de onderhandeling voor kledingsponsoring bij Manchester United gestapt. Het Amerikaanse sportmerk verzorgt sinds 2002 de kleding en de samenwerking loopt eind volgend jaar af. Het terugtrekken van Nike opent de weg voor adidas. "Nike Football zit in de lift en ze kunnen het zich veroorloven om deze deal te laten lopen mocht het commercieel gezien niet rendabel zijn" aldus bronnen tegenover persbureau Reuters. (meer info)

Update 9 juli: verklaring van Nike
"Manchester United is een fantastische club met gepassioneerde fans. We zijn trots dat we in de afgelopen 12 jaar partner zijn geweest en onze samenwerking loopt nog door tot het einde van dit seizoen. Elke samenwerking met een club of federatie moet voordelen opleveren en de aanbieding vertegenwoordigde niet voldoende waarde voor de stakeholders van Nike. We kijken uit naar een succesvol laatste seizoen bij de club."

Shimano Summer Challenge
Op 27 juli eindigt de Tour de France in Parijs. Dan daagt Shimano wielrenners wereldwijd uit om in 16 dagen - 26 juli tot en met 10 augustus - 600 kilometer te rijden. Strava is het platform om deel te nemen en de ervaring delen kan via #ShimanoSummer. De winnaars krijgen onder andere badges. (Bekijk de Simano Summer Challenge hier)

Maandag 7 juni
Gele kaart voor het nemen van een selfie
De MLS speler Dom Dwyer heeft een gele kaart gekregen voor het nemen van een selfie na het scoren van een doelpunt. Dwyer scoorde in de 33ste minuut, rende naar de fans, kreeg een telefoon en nam vervolgens een selfie. De scheidsrechter gaf de speler was niet gecharmeerd van de actie. 

Voetbalclub organiseert Tinder Night voor fans
De Canadese voetbalclub Vancouver Whitecaps FC organiseert op een wedstrijddag 'Matchday' een Tinder Night voor de fans. Het concept van 'It's a Match' is simpel: zet Tinder aan en start met swipen, de liefde van jouw leven kans zomaar van dezelfde club houden! Of de tegenstander.. De eerste aanmeldingen stromen binnen. (meer info)

Sporters moeten wijken voor sponsors
Het Nederlands elftal moet vandaag het vertrouwde Ceaser Park Ipanema verlaten. Het hotel is gereserveerd voor sponsors en hoogwaardigheidsbekleders die zijn uitgenodigd door de FIFA. Dit tot onvrede van Bert van Oostveen, directeur betaald voetbal bij de KNVB: "Ik denk dat het niet in het belang van het voetbal is dat sporters moeten wijken.”

Adidas, Nike en Warrior strijden om kledingsponsorschap Manchester United
Drie sportmerken zijn verwikkeld in een hevige strijd om kledingsponsor van Manchester United te worden. Adidas, Nike en Warrior zijn in gesprek en er wordt gesproken over een miljard dollar voor de komende tien jaar.