Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.

Vrijdag 18 juli
Belkin en Giant-Shimano herdenken slachtoffers vliegramp
De Nederlandse ploeg Team Belkin en Giant-Shimano rijden tijdens de dertiende Tour-etappen met rouwbanden of een zwart rouwstrikje om de de slachtoffers van de vliegramp in Oekraine te herdenken zo meldt ploegleider Richard Plugge op Twitter.

Donderdag 17 juli
Ajax stuurt seizoenskaarthouders gepersonaliseerde sjaal

Nu het WK ten einde is en de trainingskampen in volle gang zijn kan de blik op volgend seizoen. Ajax heeft seizoenskaarthouders verrast met gepersonaliseerde sjaal. Aan het uiteinde van de sjaal is vignet vastgemaakt waarin de naam van de supporter is verwerkt. De actie past bij de strategie van de club om de fan altijd centraal te stellen. Supporters die de sjaal via social media delen maken kans op prijzen zoals toegangskaarten voor de Champions League of een gesigneerd shirt.

Marloes van der Laan Communications Manager bij Twitter Nederland
Vanaf 1 september start Marloes van der Laan als Communications Manager bij Twitter Nederland zo meldt Country Manager Marc de Vries op Twitter. Van der Laan is momenteel Head of Media & Public Relations bij de KNVB en werkte voorheen onder andere voor Philips en NRIT Onderzoek.

Nissan eerste wereldwijde partner van Manchester City
Nissan is de eerste wereldwijde partner van de investeringsmaatschappij achter Manchester City, City Football Group. De partnership kent een looptijd van vijf jaar en heeft betrekking op Manchester City, Yokohama F Marinos, New York City FC en Melbourne City. "De innovatieve partnership zorgt voor een diepere investering van Nissan in het voetbal, een belangrijk platform om het merk wereldwijd te positioneren" aldus Nissan President Carlos Ghosn. De vergoeding is niet naar buiten gebracht maar volgens bronnen is het lager dan de sponsoring van General Motors' Chevrolet bij Manchester United. (meer info)

KPN Official Partner Eredivisie
KPN is vanaf aankomend seizoen Official Partner van de Eredivisie: “We zijn trots dat we onze krachten met elkaar bundelen. KPN en de Eredivisie zijn twee mooie, Nederlandse merken met hun wortels diep in de samenleving. De komende tijd gaan we samen aantrekkelijke initiatieven ontwikkelen om de voetbalbeleving onder de miljoenen voetbalfans door heel het land nog verder te versterken” aldus Alex Tielbeke, commercieel directeur Eredivisie Media & Marekting.

Woensdag 16 juli
Huawei ICT-partner van Schalke 04

Huawei is de nieuwe premium partner van Schalke 04 en verzorgt gratis Wi-Fi in de Veltins-Arena. "Met de partnership slaan we [Schalke] een brug tussen Europa en Azië. China is een belangrijke groeimarkt voor ons en we hebben recentelijk onze nieuwe Chinese clubmedia gelanceerd waar alle online en social activiteiten samenkomen." Naast Ajax en Schalke 04 ondersteunt Huawei ook Paris St. Germain, AC Milan en Arsenal.

Verdeling kleding- en shirtsponsor bij Manchester United
Bron: Sportbusiness Insider

Dinsdag 15 juli
Adidas claimt WK-overwinning

Een dag na de all-in finale claimt adidas de WK-overwinning: "Onze omzet is op recordniveau en we zijn het meest genoemde merk op social media. We hebben het WK op en buiten het veld duidelijk gedomineerd" aldus Herbert Hainer. In totaal werd de hashtag #allin 917.000 keer genoemd, een 'marktaandeel' van 55% op social media. Het aandeel adidas steeg 2,5%. Naar verluidt was het marketingbudget voor de WK-campagne in totaal €55 miljoen. (meer info)

Lees meer: wie wordt marktleider in het voetbal, adidas of Nike?

Nissan omarmt voetbal en sluit derde sponsordeal in vier maanden
De geruchten gaan dat Nissan aanstaande donderdag de derde grote sponsordeal in het voetbal in vier maanden bekend gaat maken. Het automerk sloot in april een sponsorship met de Champions League en in mei met City Football Group, investeringsgroep achter Manchester City en tevens aandeelhouder in Yokohama F Marinos (J-League). Volgens Roel de Vries, Nissan Global Head of Marketing, zijn de tijden van jonge milljonairs in luxe sportauto's voorbij en gaan voetballers in de toekomst bijdragen aan de verkoop van elektrische auto's.

Havas SE aangesteld als sportmarketingbureau voor Barclays Premier League
Barclays Premier League heeft het sportmarketingbureau Havas Sports & Entertainment (Havas SE) aangesteld als het wereldwijde sponsorbureau. In totaal deden er 20 bureaus mee aan de pitch, odner adnere Fuse en Octagon werden bij de uiteindelijk shortlist verslagen.

Bilderberg kiest KNLTB
Hotelketen Bilderberg heeft uit 14 organisaties voor de Nederlandse tennisbond KNLTB gekozen voor sponsoring van €100.000. Zes finale pitches vonden plaats bij het Sponsorreport Jaarcongres. De voorstellen moesten aansluiten op de eerste gecommuniceerde doelstellingen. Uit Atletiekunie, Radio538, Van Gogh Museum, Hermitage Amsterdam, Vereniging Natuurmonumenten en KNLTB gekozen voor de laatste.

Maandag 14 juli
Roompot Vakanties volgend jaar sponsor van wielerploeg

Roompot Vakanties is volgens geruchten in beeld om Belkin als sponsor van de wielerploeg op te volgen. Het vakantieparkenconcern wil co-sponsor worden van de Nederlandse ploeg om meer naamsbekendheid te krijgen, dat bevestigt Jurgen van Cutsem, directeur van Roompot aan Omroep Zeeland. "We hebben als Roompot Vakanties een bedrag voor wielersponsoring in 2015 gereserveerd. Dat bedrag is zowel bij Belkin als Orange bekend. De bal ligt nu bij hen. Op het moment dat er meer sponsoren binnen worden gehaald praten we verder." Roompot is tevens in gesprek met Orange Cycling Team, het is daarom vrijwel zeker dat een van de twee wielerploegen Roompot als sponsor mag verwelkomen. (meer info)

Adidas kledingsponsor van Manchester United voor 70 miljoen pond per jaar
Adidas heeft een record sponsordeal met Manchester United getekend voor 750 miljoen pond voor de komende 10 jaar zo meldt Daily Mail. De samenwerking start in het seizoen 2015/16 en daarmee komt een einde aan de 13-jarige samenwerking met Nike. (meer info)

De Helden van Oranje
Het WK is afgelopen, de blik gaat weer vooruit naar het volgende seizoen. Vanaf vrijdag 8 augustus zie je 'De Helden van Oranje' (onder andere Cillessen, Depay, Vlaar en Van Persie) bij Fox Sports.

Legalisering online gokken
Het kabinet heeft vrijdag bekend gemaakt dat online gokken vanaf 2015 legaal wordt. Gokbedrijven moeten echter wel aan strenge toezichteisen voldoen om een vergunning te bemachtigen. De verwachting is dat de openstelling van de online gokmarkt voor een toestroom aan bedrijven zorgt die via de sportsponsoring snel naamsbekendheid willen opbouwen. 

Lees hier alle blogs over de kansspelwet