Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen er meerdere updates.  D

Donderdag 6 augustus
Parkmobile official supplier Eredivisie voor teminste drie seizoenen
Parkmobile, marktleider in digitale parkeeroplossingen is de komende drie seizoenen official supplier van de Eredivisie. De samenwerking is tot stand gekomen na bemiddeling door Triple Double Sportmarketing. Het sportmarektingbureau gaat tevens de activatie verzorgen. Parkmobile, met gaat met haar expertise in (betaald) parkeren, samen met de 18 Eredivisie clubs het parkeerbeleid rondom stadions inventariseren en verbeteren waar mogelijk. In 16 van de 17 speelsteden in de Eredivisie kan er al met Parkmobile worden geparkeerd. Onderdeel van de samenwerking is het Parkmobile Moment van de week op FOX Sports Eredivisie, waarbij iedere speelronde drie bepalende spelmomenten geparkeerd worden. Kijkers van FOX Sports en voetbalfans kunnen hun voorkeur kenbaar maken en zo wordt iedere speelronde het Parkmobile Moment van de Week gekozen. 

Huidige stand aantal verkochte seizoenskaarten
Metro maakte een rondgang langs alle Eredivisieclubs om het aantal verkochte seizoenskaarten in kaart te brengen. Kleine clubs, zoals FC Dordrecht en Excelsior, zien een flinke stijging. Onder andere ADO Den Haag, AZ en Ajax zien een lichte daling. Een aantal opvallende zaken: het kampioenschap van Willem II zorgt voor een stijging van 20 procent en Go Ahead Eagles is met 6100 verkochten seizoenskaarten voor het tweede jaar op rij uitverkocht (99% procent van vorig jaar heeft verlengd en er is een wachtrij van enkele honderden fans). Ajax verkoopt bewust minder seizoenskaarten om meer fans de kans te bieden een wedstrijd te bezoeken. Bij veel clubs is het aantal verkochten kaarten min of meer gelijk gebleven. Vitesse (niet bereid) en Heerenveen (technische problemen) werden niet bekeken. (meer info)

Speler leent shirt van een fan
Een opvallend verhaal uit de Zweedse competitie. De Costa Ricaanse international Celso Borges moest een shirt lenen van een fan om deel te kunnen nemen aan de wedstrijd van zijn club AIK tegen IFK Gothenburg. Borges was in onderhandeling met de Franse club Evian en de club was vergeten zijn shirt in de tas te doen. In record tempo werden de juiste sponsorlogo's vastgemaakt. AIK won de wedstrijd wel met 2-0. (meer info)

Dinsdag 5 augustus
Het IOC TV-kanaal, een investering van $100 miljoen, gaat er komen
De kans dat het IOC volgend jaar een eigen digitaal Olympisch kanaal opzet is groot zo vertellen bronnen tegenover Sportsbusiness Journal. De organisatie heeft de mogelijkheid voor een 'over-the-top-kanaal' beschikbaar in meer dan 200 markten onderzocht. Het wachten is de op goedkeuring van de IOC-leden in december voor een investering van meer dan $100 miljoen om een kanaal op te zetten met een aanbod van on-demand en live programma's over de Olympische sporten. De vergelijking met Netlix, Hulu en andere diensten wordt gemaakt. Geen samenwerkingen met TV-stations maar een directe relatie met de consument via tablets of applicaties zoals Apple TV en Amazon Fire. Sponsors moeten de programma's in de toekomst ondersteunen. (meer info)

Bekendste sportbonden van Nederland
Deze week zijn zowel de vernieuwde KNVB.nl als Hardlopen.nl live gegaan. Uit het 'Sportsector Merkenonderzoek' van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat de volgende sportbonden het meest bekend zijn. In eerste instantie werd de respondenten gevraagd naar de spontane bekendheid en daarna in detail naar de merkkracht en het imago.
1. KNVB
2. NOC*NSF
3. KNSB
4. Judobond
5. Atletiekunie
6. KNZB
7. KNWU
8. KNLTB
9. NEVOBO
10. KNHB
11. Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie
12. KNKV

Maandag 4 augustus
Nederlands sportmarketingbureau begeleidt kledingsponsor Iraanse topclub
40 Beats, Nederlands sportmarketingbureau, heeft het kledingsponsorschap tussen de Iraanse topclub FC Perspolis en Marcon begeleid. De partnership werd in samenwerking met de rechten eigenaren BPK voorbereid en gepresenteerd. FC Persepolis, de club uit de hoofdstad Teheran, heeft wereldwijd 30 miljoen fans en is daarmee van de meest populaire clubs van Azië.

Puma test nieuwe Twitter-service 'Flock to Unlock'
Het Duitse sportmerk Puma gebruikt als eerste de nieuwe Twitter-service 'Flock to Unlock' waarbij Twitteraars content eerder kunnen bekijken door te retweeten. De nieuwe commercial van Puma, onderdeel van de campagne Forever Faster, is pas over twee dagen (6 augustus) te zien. Puma-ambassadeurs Usain Bolt, Mario Balotelli, Lexi Thompson, Sergio Aguero, Jamaal Charles, Cardarrelle Patterson en Jadeveon Clowney delen de commercials en hebben gezamelijk een bereik van 19 miljoen volgers. De commercial wordt pas vrijgegeven wanneer een bepaald aantal retweets is bereikt. "Onze missie is om het snelste sportmerk ter wereld te worden" zegt Tara McRae senior vice president brand & marketing bij Puma. 

Groei van Under Armour vs Nike (afbeelding: Business Insider)