Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.
Vrijdag 15 augustus
Gemiddeld besteden sporters 350 euro per jaar
"Nederlanders zijn niet gewend om veel te betalen voor hun sport, daar gaat nu hoogstwaarschijnlijk verandering in komen" zegt Jerzy Straatmeijer van het Mulier Instituut. Gemeenten bezuinigen terwijl de kosten voor sportaccommodaties stijgen. In 2013 heeft 7 procent van de Nederlanders minder geld uitgegeven aan sport, zo blijkt uit onderzoek van Mulier Instituut. Gemiddeld besteden sporters 230 aan contributies en lesgelden. De besteding aan kleding en schoenen komen gemiddeld uit op 80 euro en daar komt nog 40 euro bij aan sportartikelen zo becijfert het ING Economisch Bureau. De uitgaven aan lidmaatschappen zijn gestegen, de uitgaven aan sportmaterialen dalen. Voor tips om zuiniger te sporten bekijk het bericht op ING.nl
Sporting Lissabon verbreekt banden met Doyen Sports
De Portugese voetbalclub Sporting Lissabon verbreekt de banden met de investeringsgroep Doyen Sports na een geschil over de verdediger Marcos Rojo. De verdediger wil niet langer trainen nu hij in de belangstelling staat van Manchester United en Sporting Lissabon is van mening dat Doyen Sports daar achter zit. Doyen Sports is voor 75 procent eigen naar van de rechten en ontvangt daarmee ook 75 procent van het transfer percentage. Doyen Sports heeft aangegeven zich niet te mengen in de onderhandelingen. (meer info)
Donderdag 14 augustus
Duits Olympisch Comité lanceert dit weekend een vernieuwd online kanaal
Het Duits Olympisch Comité (DOSB) wil het online kanaal Splink.TV rebranden naar Sportdeutschland.TV. Het online kanaal gaat onder andere live wedstrijden en hoogtepunten van sportevenementen brengen. En daarnaast is er ruimte voor interviews met atleten. Tot slot zijn er on-demand videos van meer dan 40 sporten te zien. Sportdeutschland.TV wordt dit weekend gelanceerd tijdens de 2014 Youth Olympic Games in Nanjing.
"Dat zijn de momenten waar spelers de waarheid spreken"
De voorzitter van Valencia, Nuno Santo, is voor TV-camera's in de kleedkamers. "Ik denk dat het zeker zal gaan gebeuren" zegt Nuno Santo tegenover de BBC. "Het is onderdeel van de sport. Het is onderdeel van de show. Waarom niet? Het is een enorme uitdaging, maar zijn geen geheimen in het voetbal. Het maakt de wedstrijden aantrekkelijker en opent ogen." Daarnaast is Santo ervan overtuigd dat interviews in de kleedkamer vlak na de wedstrijd zeker mogelijk zijn. "Dat zijn de momenten waar spelers de waarheid spreken."
Woensdag 13 augustus
Premier League fans demonstreren tegen hoge prijzen voor toegangskaarten
Honderden fans zijn klaar om morgen te demonstreren tegen de enorme prijzen voor seizoenskaarten en wedstrijdkaarten bij de Premier League. De fans zijn van mening dat de clubs inkomsten uit media en sponsoring moeten gebruiken om de prijzen op pijl te houden en eigenlijk zelfs te verlagen. "9 van de 10 fans vindt de prijzen te hoog. En niet alleen bij topclubs, ook bij subtoppers en clubs die vechten voor lijfsbehoud." De demonstratie start morgen om 13:00 lokale tijd en gaat richting het hoofdkantoor van de Premier League.
Dinsdag 12 augustus
FIFA start voorbereidingen video-referee
De wereldvoetbalorganisatie FIFA is bezig met de voorbereidingen om time-outs en video-herhalingen te introduceren in het voetbal zo meldt Daily Mirror. Aanleiding is onder andere een pilot van de KNVB met een video-referee. Teams mogen per helft eenmaal gebruik maken van de mogelijkheid om een moment terug te zien. Het plan wordt volgens bronnen gesteund door Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten. Dick van Egmond heeft positieve reacties ontvangen de FIFA. De voorzitter van de Britse voetbalbond, Greg Dyke, wil een voorstel indienen waarbij scheidsrechters onbeperkt toegang krijgen tot beelden. Duitsland en Verenigde Staten richten zich op de toegang van beelden voor trainers bij momenten die cruciaal kunnen zijn voor het verdere verloop van de wedstrijd. (meer info)
Football Manager voedt spelers analyse
Prozone Sports, gespecialiseerd in het analyseren van sportprestaties, is een samenwerking aangegaan met Sports Interactive, bekend van de game Football Manager. De samenwerking is erop gericht om de database van Football Manager toe te voegen aan de analyse-tools van Prozone Sports. Prozone combineert alle gegevens tot een compleet spelers profiel met persoonlijke gegevens, statistieken en videobeelden. Clubs kunnen de technologie gebruiken om wereldwijd spelers te zoeken en vergelijken voor scouting. Sport Interactive heeft wereldwijd meer dan 1.300 scouts in dienst om de voetbalwereld in kaart te brengen.
Zevende boot Volvo Ocean Race is het Deense bedrijf Vestas Wind Systems
Vandaag is het Deense bedrijf Vestas Wind Systems als hoofdsponsor van de zevende boot als deelnemer aan de Volvo Ocean Race bekend gemaakt. Voor de Australische schipper Chris Nicholson is het de vijfde editie. Knut Frostad, Volvo Ocean Race CEO: "Vestas is een mondiaal bedrijf dat zich volledig richt op windenergie, zodat de wereld schoner wordt voor toekomstige generaties. In zijn totaliteit ben ik blij dat we zeven teams op de startlijn hebben, die allemaal met de gloednieuwe Volvo Ocean 65 One Design boten zullen racen. Dit concept werd pas twee jaar geleden geïntroduceerd.”
Best verkopende shirts in de Premier League afgelopen seizoen
1. Van Persie
2. Gerrard
3. Suarez
4. Hazard
5. Ozil
6. Rooney
7. Kun Aguero
8. Mata
9. Kagawa
10. Lampard
Maandag 11 augustus
Advertenties op het speelveld
Een opvallend beeld bij de wedstrijd afgelopen donderdag tussen de Baltimore Ravens en San Francisco 49ers (NFL preseason). Op het veld was het logo van Toyota duidelijk zichtbaar. Onderdeel van de samenwerking, exclusieve auto partner van de 49ers, was zichtbaarheid op het speelveld. De actie werd echter niet positief ontvangen.
Organisatie Europese wedstrijden NHV uitgesloten tot en met 2016
Nederlands Handbal Verbond (NHV) blijft uitgesloten van het organiseren van Europese handbalwedstrijden tot en met december 2016. De uitsluiting werd opgelegd naar aanleiding van het teruggeven van de organisatie van het EK voor vrouwen in juni 2012, zes maanden voor het evenement moest gaan plaatsvinden. De Europese handbal federatie EHF heeft aangegeven dat NHV het imago van de sport en het evenement serieuze schade heeft toegebracht. De boete is in maart verlaagd van €550,000 naar €250,000. (meer info)