Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 29 augustus
Muziek maken met sportdata
IBM toont de kracht van data en cloud technologie met een opvallende activatie. In een campagne genaamd 'Sessions' maakt IBM muziek van sportdata, of beter gezegd tennisdata. In totaal 14 remixes met 400 uur aan muziek en gratis te downloaden op Spotify en iTunes. (Bekijk hier U.S. Open activaties die je niet mag missen)

Sportnext organiseert op 10 september een speciale live sessie over apps, data en beleving. Op een unieke locatie en met interessante sprekers, mis het niet!

Donderdag 28 augustus
Reebok's Human Dispatch Service
Reebok heeft een bijzondere activatie gelanceerd. De Human Dispatch Service komt op commando (een tweet) schoenen en een outfit brengen. Het enige dat liefhebbers van fitness hoeven te doen is hun schoen- en kledingmaat sturen met de hashtag #ReebokHDS. Ergens in New York springt er iemand uit een vrachtwagen om de gear persoonlijk te komen brengen 

Lees meer: Levenslange sponsoring voor wie bereid is een tatoeage te zetten: Reebok Forever

Technogym official supplier Rio 2016
Technogym wordt de officiële leverancier voor fitnessapparatuur bij de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro. Hieronder valt het trainingscentrum van 2,000 vierkante meter en 15 centra verspreidt over het complex met 1.000 apparaten en 50 professionele trainers. Rio 2016 wordt voor Technogym de zesde Olympische Spelen als officiële leverancier.

Woensdag 27 augustus
ING komend seizoen sponsor van 452 verenigingen, 122 hoofdsponsor

Het amateurvoetbal gaat bijna van start en naar aanleiding van de campagne in mei steunt ING, als sponsor van het hele Nederlandse voetbal, 452 verenigingen de komende drie jaar als (hoofd)sponsor. Met één van de meest omvangrijke sponsorprogramma’s in de geschiedenis van het amateurvoetbal wil hoofdsponsor ING samen met de KNVB het amateurvoetbal in Nederland een aanzienlijke impuls geven. In totaal is ING hoofdsponsor van 122 verenigingen en daarnaast 330 clubs als subsponsor. In totaal kwamen er bijna 800 aanmeldingen binnen. ING heeft zich tot en met 2018 verbonden aan de KNVB en het Nederlandse voetbal.

We Need to Talk
Eerder deze maand kwam het nieuws naar buiten dat CBS Sports een eigen talkshow gaat beginnen voor en door vrouwen in de sport. Meer details zijn bekend gemaakt en de talkshow gaat 'We Need To Talk' heten. De show gaat 30 september van start en wordt volledig door vrouwen opgezet en uitgevoerd.

Lees meer: dit najaar de eerste talkshow voor en door vrouwen in de sport

Burger King vergeet Willem II en geeft 10% korting
Eredivisiesponsor Burger King heeft geen beste beurt gemaakt bij promovendus Willem II. Op het dienblad-vel wordt vrolijk de start van de competitie gemeld maar zonder het logo van Willem II. Alle andere 17 Eredivisieclubs staan wel netjes vermeld. De club heeft op Twitter opheldering gevraagd en ontvangt 10% korting gedurende het hele seizoen voor alle seizoenkaarthouders van Willem II. (bron: Brabants Dagblad)

Dinsdag 26 augustus
Shimano investeert ruim €25 miljoen in een fabriek op de Filipijnen

Shimano investeert ruim €25 miljoen in een fabriek op de De Filipijnen voor het ontwikkelen van onderdelen in opkomende markten. De bouw van de fabriek is in juli van start gegaan in het Philippine Industrial Park in Tanauan City in de provincie Batangas. De verwachting is dat de fabriek tegen einde van 2014 klaar is.

51 procent bekijkt MLB.tv via connected devices
51 procent van de MLB.tv gebruikers kijkt wedstrijden live via 'connected devices' zoals een smartphone of tablet maar ook Apple TV en Chromecast. Dit is voor het eerst sinds het opzetten van de service 12 jaar geleden. Het overgrote deel van de connected devices zijn smartphones. In totaal leverde MLB Advanced Media 94 miljoen video streams in de eerste week van het seizoen.

Maandag 25 augustus
Alle cijfers over het WK roeien

1168 roeiers uit 60 landen komen naar Amsterdam voor het WK roeien. 5 miljoen is de begroting, 25.000 kaarten zijn er verkocht en 250 journalisten hebben accreditatie voor de WK aangevraagd. NOS maakte een mooie infographic met alle cijfers over het evenement op een rij. (bron: NOS foto: Barkhuis)

Bij het WK roeien: Relatiemarketing bij sportevenementen, lust of last !?

Andy Murray in onderhandeling voor grootste sponsordeal in de Schotse historie
Adidas en Nike strijden volgens de Daily Record om kledingsponsor van Andy Murray (27) te worden/blijven. Het sponsorcontract met adidas loopt in november van dit jaar af en Murray is in gesprek met meerdere sportmerken zo stelt een woordvoerder. De huidige sponsordeal is goed voor €5,6 miljoen per jaar en experts verwachten een verdubbeling. "Murray is 27 en heeft twee Grand Slams op zak, dit wordt waarschijnlijk laatste kledingsponsor en daar moet hij nu het maximale uithalen" aldus Rod Kohler van Revolution Sports tegenover Daily Record.

Marcel Beerthuizen in de Volkskrant over gouden medailles van Dafne Schippers
De twee gouden medailles van Dafne Schippers op het EK Atletiek in Zurich zijn niet alleen een lust maar ook een last zo stelt sportmarketeer Marcel Beerthuizen in een opiniestuk bij de Volkskrant. "De meerkamp is een prachtig onderdeel waarin alles van de capaciteiten van de atleten wordt gevraagd. Maar het onderdeel vindt volledig in de schaduw van de grote toernooien plaats." Beerthuizen vervolgt: "Topsport zoals Schippers dat beoefent is niet vrijblijvend meer. Het is haar beroep geworden. Ze wordt daarvoor betaald en er wordt in haar geïnvesteerd met geld van de samenleving. Schippers moet daar, net als iedere werknemer bij willekeurig welk bedrijf, ook tegenprestaties voor leveren." (lees meer)