Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.
Vrijdag 20 september
Under Armour brengt flinke update uit, nu met 24/7 tracking
Het Under Armour Connected Fitness Team, waaronder de apps MapMyRun, MapMyRide, MapMyFitness, MapMyHike, MapMyWalk en Under Armour Women, heeft een flinke update uitgebracht voor iOS 8. Belangrijk is de toevoeging van een 24/7 Activity Graph om de hele dag door activiteiten te meten. Meten kan naast GPS via de Jawbone UP, Withing Pulse of M7/M8 motion processor van de iPhone 5s, iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Alle systemen werken nu naadloos samen en geven een compleet beeld van alle activiteiten.
Kumpany ondersteunt NOC*NSF bij zoektocht naar Olympisch talent
Het merkactivatie- en sponsoradviesbureau Kumpany (onder andere van partner Jan-Paul de Wildt, columnist hier op Sportnext) helpt NOC*NSF in haar zoektocht naar Olympisch Talent. 'Ik wist niet dat ik het in me had' is de campagne om 1.000 geschikte jongeren tussen de 12-18 jaar voor de Talentdag binnen te halen. De campagne bestaat uit drie pijlers: een poster- en radiocampagne richting jongeren, een DM-traject richting docenten Lichamelijke Opvoeding, en een PR campagne in samenwerking met succesvolle late entries of switchers in de sport.
Donderdag 18 september
Amsterdam belangrijkste gastheer sportevenementen
Amsterdam blijft de belangrijkste gastheer als het gaat om sportevenementen. De hoofdstad van Nederland organiseerde in 2013 meer dan wekelijks een sportevenement van minimaal 5.000 bezoeken (63 in totaal) zo blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut. In Amsterdam was een toename van het aantal sportevenementen sinds 2010 (18) terwijl in Den Haag (-5) en Eindhoven (-8) het aantal evenementen juist daalde. Meer uitkomsten staan in het Brancherapport Sportevenementen dat op 22 september, tijdens een live sessie van Sportnext, wordt gepresenteerd.
22 september: Nederland Sportevenementenland !?
Adidas miCoach en MyFitnessPal sluiten strategische partnership
Het digitale trainingsplatform adidas miCoach en het leidende sportvoedingsplatform MyFitnessPal hebben een strategische partnership gesloten. Concreet kunnen gebruikers van miCoach data synchroniseren met MyFitnessPal. Het doel is om bewegen en voeding samen te brengen voor nieuwe inzichten en een completer beeld over de gebruiker. Het platform adidas miCoach krijgt steeds meer een open karakter en het Duitse sportmerk is op zoek naar meer strategische partners om zich te versterken. "We geloven dat het openstellen van het miCoach platform voor gelijkgestemden voordelen oplevert voor onze gebruikers." Het adidas miCoach krijgt daarnaast een flinke update om de gebruikers beter te ondersteunen bij het bereiken van de dagelijkse/wekelijkse doelen. (meer info)
Woensdag 17 september
Rechten van premium sports stijgen met 12% tot ruim €21 miljard
De wereldwijde uitzendrechten voor premium sports stijgen in 2015 met 12% tot ruim €21 miljard zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. Daarmee groeien de uitzendrechten wederom met meer 10 procent. Belangrijk zijn de rechten van de NFL, NHL en NASCAR in de Verenigde Staten en het topvoetbal in de Europese competities. De vijf clubcompetities in Europa plus de UEFA Champions League vertegenwoordigen een waarde van €8,2 miljard, circa 40%. In 2013 waren de uitzendrechten goed voor €16,3 miljard, in 2012 €15,7 miljard, in 2011 €15,2 miljard en in 2010 €13,2 miljard. 75% van de waarde komt uit 10 sport properties, met name de investeringen buiten het speelgebied nemen toe aldus Deloitte tijdens de IBC Leaders Summit 2014 in Amsterdam.
Lees meer: hoe de sport het internet kan benutten om meer geld te verdienen door Jan-Paul de Wildt
PSV start eigen voetbalschool
PSV start vanaf de herstvakantie met een eigen voetbalschool zo meldt het Eindhovens Dagblad. De PSV Voetbalschool gaat vanaf de Herdgang voetbalclinics verzorgen door PSV opgeleide trainers.
NFL sponsors geschokt door serie kindermishandelingen
Een serie meldingen over kindermishandelingen bij spelers in de NFL doen het imago van de competitie flinke schade toe. Een zaak rondom Adrian Peterson van de Minnesota Vikings kwam afgelopen vrijdag aan het licht en nu blijkt dat de speler eerder al gemeld is voor mishandeling van zijn andere zoon. Sponsors distantiëren zich: "We zijn teleurgesteld en verontrust door een serie aan incidenten die nu als een sluier over het seizoen hangen. We zijn niet tevreden met de maatregelen en dit stuit tegen onze bedrijfscultuur, normen en waarden. We hebben onze zorgen geuit en verwachtingen gedeeld" aldus Anheuser-Busch (Budweiser) in een statement. Nike heeft naar aanleiding van de incidenten alle shirts van Peterson verwijderd. De hotelketen Radisson heeft de sponsorship met de Vikings opgeschort en Castrol heeft de samenwerking met Peterson beëindigd. (meer info)
Dinsdag 16 september
Marlou van Rhijn in nieuwe Nike commercial
Nike heeft Paralympische atlete en Blade Babe Marlou van Rhijn gepresenteerd in een nieuwe 'Just do it' campagne in Europa. De nieuwe generatie vrouwen haalt het maximaal uit zichzelf zo luidt de toelichting. Nike: 'Van Rhijn is nog niet tevreden met al haar Olympische medailles en wereldrecords en drijft haar lichaam en ziel altijd tot het uiterste. Het overtreffen van verwachtingen en de next level bereiken is waar het haar om gaat' tegenover Adformatie. De eerste teasers hebben mij persoonlijk nog niet weggeblazen, wellicht door de beperkte beeldkwaliteit (480p). Hopelijk more to come.
Adidas pechvogel met endorsements
Voor de vierde keer in drie jaar tijd is één van de topspelers van adidas sportief uitgeschakeld. Robert Griffin III (NFL) is minimaal vijf weken uitgeschakeld door een enkelblessure, gevreesd wordt voor een langere periode. In het basketbal was adidas eerder Derrick Rose voor twee seizoenen kwijt aan een knieblessure. De mini-documentaires op Youtube werden goed bekeken, maar zijn niet te vergelijken met prestaties en mogelijkheden op het veld. Of adidas een nieuwe marketingcampagne start rondom de blessure van Griffin III is niet bekend.
Lees ook: zware blessure op een bijzondere manier in beeld gebracht
De belangrijkste feature van een smartwatch is wereldwijd activity tracking
Maandag 15 september
Het nieuwe lopen verdient een nieuw blad: Losse Veter magazine
Hardlopen is in de afgelopen jaren buiten de kaders van sport gegroeid, het is een lifestyle geworden. Een derde loopgolf werd hier op Sportnext als eerst beschreven. Gezondheid, plezier en avontuur staan voorop. "Het nieuwe lopen verdient een nieuw blad" onder dat motto is afgelopen week het nieuwe "Losse Veter magazine" gelanceerd. 100 pagina's aan achtergrondverhalen, een uitgebreid voedingskatern, inspirerende columns, trainingstips, aandacht voor mode en psychologie en veel ruimte voor fotografie.
Lees meer: Derde loopgolf dient zich aan (door Paul Hover, Mulier Instituut)