Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 17 oktober
Unox stopt sponsoring KNSB na 2014-2015

Het komende schaatsseizoen is tevens de laatste voor Unox als hoofdsponsor van het marathonschaatsen. Unilever heeft laten weten dat Unox, naast KPN hoofdsponsor van de mannen en vrouwen, na 2014-2015 afscheid neemt zo meldt Sponsorreport. Unox was al sinds de jaren '90 hoofdsponsor van de Marathon Cup en Natuurijs Klassiekers en afgelopen seizoenen samen met KPN sponsor van het KNSB natuurijscircuit in Nederland. Aleksander Fiege, Marketing Director Soup & Meat bij Unilever: ”Aan alles komt een eind, zo ook aan deze lange samenwerking met de KNSB. Wij claimden met Unox de winter, maar dat heeft, zeg maar, zijn uitwerking gehad. We willen Unox meer door het hele jaar heen als merk gaan promoten. Maar we gaan er eerst nog een fantastisch schaatsseizoen van maken.”

Donderdag 16 oktober
Stage bij Sportnext, Sponsorreport, Sport & Strategie? Arko Sports Media zoekt jou!

Heb je een passie voor schrijven en sport? Wil je een goede basis leggen voor een toekomst in de wereld van journalistiek en webredactie? Dan is deze stage als journalist/webredacteur bij Arko Sports Media misschien jouw kans! (lees meer en reageer)

Vattenfall stopt samenwerking NOC*NSF eind 2014
De samenwerking tussen Vattenfall AB en NOC*NSF wordt eind 2014 beëindigd zo meldt Sponsorreport. De samenwerking werd in 2012 gestart en eindigt niet in 2016 maar aan het einde van dit jaar. Vattenfall komt de afspraken die met NOC*NSF zijn gemaakt over deze jonge talenten (ongeveer 25) na, aangezien financiële ondersteuning in deze beginjaren erg belangrijk is voor jonge sporters. Daarnaast heeft Vattenfall directe afspraken met individuele sporters, Henk Grol, Dafne Schippers en Bas Verwijlen. Ook deze afspraken blijven bestaan. De reden voor beëindiging is een reorganisatie binnen het bedrijf en een wijziging in het sponsorbeleid. (meer info)

Fitbit verdwijnt uit Apple Stores
Fitbit gaat naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen uit de Apple Stores. Andere activitytrackers (Nike, Jawbone etc.) blijven vooralsnog wel in de winkels liggen. De activitytrackers hebben allemaal een koppeling met Apple's nieuwe gezondheidsplatform maar Fitbit weigerde daar aan mee te werken.

Onderzoek: twee uur extra bewegen per week verbetert schoolprestaties
Twee uur extra bewegen per week verbetert de schoolprestaties zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Göteborg. 408 kinderen van twaalf jaar kregen elke week twee uur extra sportactiviteiten aangeboden in samenwerking met een lokale sportvereniging en de resultaten werden langs de Zweedse nationale leerdoelen gelegd. De leerlingen die extra beweging kregen, behaalde een groter deel de leerdoelen van de vakken Zweeds, Engels en wiskunde dan van scholieren die minder actief waren. "Je kunt zeggen dat twee uur per week extra lichamelijke opvoeding de kans verdubbelt dat een leerling de nationale leerdoelen haalt. Bij de controlescholen waar de scholieren geen extra beweging kregen, zagen we deze verbetering niet - eerder het tegenovergestelde", zegt Thomas Linden van het onderzoeksteam in de Journal of School Health. (meer info)

Randstad niet langer hoofdsponsor van shorttrack
Randstad is niet langer hoofdsponsor van shorttrack maar blijft de discipline van KNSB, met oog op het EK dat in januari in ons land plaatsvindt, wel ondersteunen zo meldt Sponsorreport. In juni 2013 werd Randstad voor een jaar hoofdsponsor om de ploeg richting Sochi te steunen en te werken aan verdere professionalisering van het Nederlandse team. KPN blijft komend seizoen hoofdsponsor en de schaatsbond gaat op zoek naar nieuwe partners. (meer info)

Woensdag 15 oktober
GoPro aandelen dalen 16% na link met ongeluk Schumacher

De aandelen van GoPro zijn met 16% gedaald naar aanleiding van het nieuws dat Michael Schumacher een helm droeg met daarop een camera van GoPro. De camera zou mede hebben bijgedragen aan het letsel.

Lees ook: GoPro sluit partnership met NHL

Urban Chase goed voor 2.222 euro
Afgelopen weekend was Gouda het decor voor een nieuwe Urban Chase, een kruising tussen een speurtocht en een obstakelrace waarbij teams in totaal twintig fysieke en mentale opdrachten moeten volbrengen. Pure fun en daarom trok het evenement naast sporters ook veel niet-sporters. Right To Play kreeg na afloop een cheque van 2.222 euro overhandigd, het bedrag was door deelnemers opgehaald als onderdeel van de Chase.

Cristiano Ronaldo bereikt mijlpaal van 100 miljoen Facebook fans
Christiano Ronaldo is de eerste man en topsporter met meer dan 100 miljoen fans op Facebook. Ronaldo is sinds 2009 actief op Facebook en heeft meer fans dan rivaal FC Barcelona op alle social media samen. Aantal wetenswaardigheden: de fans van Ronaldo vullen 1.170 Bernabéu stadions, hand-in-hand vier keer de wereld rond en 10 keer het aantal inwoners van Portugal. 78% van zijn fans zijn mannen, een post kreeg 3,4 miljoen likes en in totaal alle berichten op Facebook ruim 230 miljoen likes.

Dinsdag 14 oktober
Beats afgeplakt in beeld na boete van $10.000
Na het invoeren van richtlijnen over het dragen van koptelefoons rondom camera's is de eerste rel geboren. San Fransisco 49ers quarterback Colin Kaepernick ontving eerder een boete van $10.000 en besloot daarom wel met Beats te verschijnen maar het logo af te plakken.

Lees meer: slimme plaaggeest Beats by Dre teistert de sportwereld

ATP Event Experts partner van Judo Bond Nederland tot en met 2016
ATP Event Experts is preferred reispartner van Judo Bond Nederland tot en met eind 2016 (waaronder de Spelen in Rio 2016). ATP Event Experts organiseert alle reizen en gaat de bond ondersteunen om de sport komende twee jaar onder de aandacht te brengen. Judo is een focussport van nationale sportkoepel NOC*NSF en is naar verwachting één van de Olympische onderdelen waar Nederland medailles gaat halen in 2016.

ATP Event Experts, presenting partner van SPORTNEXT, kent een lange traditie in het ondersteunen van sportteams en individuele sporters bij hun reisbehoeftes en –planning, ook bij de Olympische en Paralympische Spelen. Willem Starink, Divisional Managing Director ATP Event Experts: “Judo Bond Nederland is een zeer sympathieke club die er elke keer weer in slaagt om met relatief minimale middelen het hoogst haalbare te bereiken. Wij kunnen ons bovendien compleet aansluiten bij hun Rio-missie, ook wij kijken alweer uit naar de volgende Olympische Spelen. Met onze expertise in het verzorgen van reizen voor topsporters, hopen wij een steentje bij te kunnen dragen bij hun succes in Rio de Janeiro in 2016.”

ATP Event Experts mag zich een Topsportvriendelijke Werkgever noemen. Sinds maart 2011 is de 25-jarige professioneel judoka Neal van de Kamer in dienst bij ATP Event Experts als onderdeel van het programma Goud op de Werkvloer, een initiatief van NOC*NSF, Randstad en stichting Sport & Zaken. Door deze topsporter een werkplek aan te bieden, helpt ATP Event Experts hem met het opbouwen van een professionele carrière naast (of na afloop van) zijn sportbeoefening.

 

Heineken vervangt Budweiser als officiële biersponsor MLS
Heineken USA wordt de officiële biersponsor van de Amerikaanse MLS voor vier jaar en 40 miljoen dollar zo meldt Wall Street Journal. Budweiser neemt na bijna twee decennia afscheid, het biermerk is verbonden aan de Amerikaanse voetbalcompetitie sinds 1996.

Maandag 13 oktober
Abbott naamgevend sponsor zes grote marathons

World Major Marathons (Tokyo, Boston, London, Berlijn, Chicago en New York City) hebben de eerste hoofdsponsor aangetrokken. Abbott, een internationaal bedrijf op het gebied van gezondheidszorg, wordt vanaf 2015 naamgever van de Abbott World Marathon Majors. Hoofdsponsors van London (Virgin) Berlijn (BMW), Chicago (Bank of America), New York (Tata Consultancy) blijven van kracht. 

Lees ook: Zes grote marathons bouwen een gezamenlijk marketingplatform WMM

Bayern München boekt recordomzet van 528 miljoen euro en 16,5 miljoen winst
Bayern München heeft afgelopen seizoen een recordomzet van 528 miljoen euro geboekt, een stijging van 22 procent ten opzichte van het seizoen ervoor. In 2012/13 bedroeg de omzet 432,8 miljoen euro. Bayern maakte afgelopen seizoen 16,5 miljoen euro winst waarbij de inkomsten uit merchandising flink stegen, totale verkoop kwam uit op 105 miljoen. De club verkocht vorig seizoen 1,2 miljoen replicashirts, meer dan alle zeventien clubs in de Bundesliga samen. De omzet van FC Barcelona lag net iets hoger: 530 miljoen euro.

Een wielergolf in Nederland?
Wielersportbond NTFU groeide de afgelopen 3 jaar met 25% en bereikte aan het eind van deze zomer de grens van 60.000 leden. Een grote bijdrage aan deze groei is afkomstig van het aantal individuele leden: de teller staat inmiddels op 10.000 fietsers die zich rechtstreeks bij de NTFU aan hebben gesloten. “Wij zijn al onze 60.000 leden zeer dankbaar, of zij nu via een vereniging of rechtstreeks bij ons zijn aangesloten. Want zij maken het mogelijk dat wij ons werk kunnen blijven doen en de Nederlandse wielersport kunnen doorontwikkelen” vertelt Wil Noorman, vice-voorzitter van de NTFU.

Lees ook: Waar is de eerste wielergolf?