Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 24 oktober
Samsung en IPC verlengen tot en met 2020

De wereldwijde sponsoring van Internationale Paralympisch Comite door Samsung (sinds 2006) is verlengd tot en met 2020 (Tokyo) zo meldt Sponsorreport. In de nieuwe overeenkomst krijgt Samsung een uitbreiding van zijn sponsorcategorieen met ‘draadloze communicatie en PC apparatuur, zoals smartphones, tablets, personal computers en desktop printers. Vorige week verlengde ook Panasonic tot en met 2020. 

Lees ook: Kom dichter bij het vuur met GALAXY Team Nederland (door Joey Koetsier)

De Lotto wil op termijn meer sporten betrekken bij het TEAMLottoNL-concept zo vertelt Arno de Jong, marketingdirecteur van De Lotto aan de NOS. Columnist Jaap Stalenburg opperde hier op Sportnext al dat het concept commercieel en sportief interessant is voor meer sporten en partijen.

Lees meer: Ook andere sporten bij TEAMLottoNL? (door Jaap Stalenburg)

Interactieve voetbalkaart met de locatie van seizoenskaartenhouders
Waar wonen de fans van Ajax, Feyenoord, PSV maar ook Roda JC, Sparta Rotterdam en N.E.C. Nijmegen? De dataredactie van Tubantia, in samenwerking met KNVB Expertise, heeft van alle 35 profclubs in Nederland een interactieve voetbalkaart gemaakt met de locatie van seizoenskaarthouders. Een aanrader! Leuk voor de fans en interessant voor marketeers. Klik op de kaart om te openen.

Donderdag 23 oktober
TeamLottoNL Jumbo gepresenteerd

De nieuwe naam van de wieler- en schaatscombinatie wordt TeamLottoNL Jumbo, dat werd bekend gemaakt tijdens een perspresentatie van het team in TivoliVredenburg. Lotto is met een geschatte bijdrage van 5 miljoen euro de eerste naamgever. Jumbo betaalt circa 3 miljoen en Brand Loyalty, dat als subsponsor optreedt, ongeveer 2 miljoen. Met de bijdrage van fietssponsor Bianchi ligt het totale budget op ruim 10 miljoen. "Verschuiving van reclamebudgetten naar sponsorbudgetten" zo meldt Arno de Jong van Lotto op Sponsorreport.

Team LottoNL-Jumbo is een oer-Hollands professioneel topsportteam dat 365 dagen per jaar zichtbaar zal zijn en op het hoogste niveau presteert. Met het samenvoegen van een professionele wieler- en schaatsploeg is het fundament gecreëerd van een nieuw organisatiemodel in de Nederlandse topsport. Een model dat draait om kennis delen, kruisbestuivingen en krachten bundelen. Niet alleen op commercieel en communicatief gebied, maar ook op sportief gebied.

Arno de Jong, Marketing Directeur van De Lotto, “We zijn ontzettend trots dat dit unieke initiatief nu van start gaat. Team LottoNL-Jumbo is een nieuw en uniek concept voor de Nederlandse sportwereld. Team LottoNL-Jumbo brengt twee razend populaire sporten in Nederland bij elkaar namelijk, schaatsen en wielrennen. Dit onder het motto: Samen winnen! Gezamenlijk hebben we grote ambities en verheugen we ons enorm op een inspirerende samenwerking tussen sporters, coaches en begeleiders. Het Nederlandse publiek en de sport worden straks de grote winnaars van deze samenwerking. We kunnen niet wachten tot het startschot van het NK schaatsen klinkt en vanaf 1 januari het wielerseizoen van start gaat.”

Sportend naar een baan
De Vlaamse minister van Werk en Economie, Philippe Muyters (N-VA), wil dat jongeren zonder baan gaan sporten om ze klaar te maken voor de arbeidsmarkt. Ruim 57.000 jongeren waren in september op zoek naar een baan. De minister wil met sport de houding aanpakken. Volgend jaar start de eerste pilot. (meer info)

Woensdag 22 oktober
Bol.com breidt sportaanbod uit met 55.000 artikelen

Sport & Vrije Tijd op Bol.com is uitgebreid met 55.000 artikelen. Het aanbod sportschoenen is met 24.000 stuks toegenomen en kledingstukken met 31.000 stuks. Er kan gezocht worden op 20 verschillende sporten en bekende sportmerken krijgen een plaats in het assortiment waaronder Nike, ASICS, Salomon, Craft en adidas. Daarnaast start Bol.com een veiling met 14 gesigneerde kledingstukken van (oud)topsporters waarbij de opbrengst gaat naar Stichting Spieren voor Spieren. Bekijk hier de Bol.com-pagina met sportkleding. (meer info)

Dinsdag 21 oktober
+3.500 seizoenskaarthouders bij Valencia CF dankzij datamarketing

Valencia CF heeft met dank aan Two Circles, dataspecialist in sportmarketing en winnaar van de 'Sports Agency of the Year Award' op de BT Sport Industry Awards, een succesvolle seizoenkaartcampagne achter de rug voor het seizoen 2014-2015. Het aantal seizoenskaarthouders is ten opzichte van vorig seizoen gestegen met 3.500 stuks. Two Circles werkt sinds januari 2014 samen met Valencia CF en is aangesteld om de club te helpen met het verbeteren van de communicatie naar hun klanten. De seizoenskaartencampagne vertegenwoordigd een belangrijk onderdeel van het bureau’s werk sinds het einde van het vorige seizoen.

Begroting Le Tour Utrecht wellicht hoger dan vooraf aangegeven
De begroting van de tourstart in Utrecht staat op 15,6 miljoen euro maar als alle overheidskosten meergerekend worden zou dit bedrag hoger uitvallen zo meldt RTL Nieuws. De extra kosten gaan onder andere om werkzaamheden van de gemeenteambtenaren en om de inzet van politie. De gemeente draagt zes miljoen bij, voor onder meer een organisatieteam. (meer info)

Lees ook: Tourmakers ontmoeten, beleven, voelen en maken Le Tour Utrecht mee

Maandag 20 oktober
Microsoft presenteert wearable binnen een aantal weken
De wearable-storm is nog lang niet gaan liggen. Na de aankondiging van de Apple Watch een aantal weken geleden maakt ook Microsoft zich klaar om een wearable te gaan lanceren. Forbes meldt dat nog voor de kerst een wearable in de schappen ligt. De nadruk ligt op sport en sensoren meten stappen, hartslag, calorieen verbrand en andere prestaties. De wearable wordt ondersteund door Windows Phone, iOS en Android.

Lees meer: Apple Watch brengt nerds en jocks samen

Shirtsponsoring onderdeel van nieuwe NBA-deal
In de nieuwe samenwerking tussen NBA, ESPN en TNT, ter waarde van 24 miljard dollar voor de komende negen jaar, staat de verdeling van inkomsten uit shirtsponsoring vermeld. (meer info)

Lees meer: voortdurende stijging van TV-rechten maakt sport op den duur onbetaalbaar

Investeerders geïnteresseerd in overname Reebok
Investeerders uit Hong Kong en Abu Dhabi bereiden een bod voor om Reebok van adidas AG over te nemen voor $2.2 miljard zo meldt Wall Street Journal. De investeerders van Jynwel Capital zijn van mening dat het beter is voor de toekomst van Reebok als het bedrijf onafhankelijk doorgaat. De organisatie blijft in tact. Adidas kocht Reebok in 2005 voor $3.8 miljard.