Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 31 oktober
Goal Alert: alle goals direct op je mobiel
KPN, partner van de Eredivisie, brengt voor alle klanten met een KPN-mobielabonnement vanaf vandaag Goal Alert. Alle goals van je favoriete Eredivisie club direct op je mobiel (of tablet). De exclusieve app stuurt een bericht als er een doelpunt valt. Het is een mooie manier om voetbal nog dichter bij alle fans te brengen”, zegt Alex Tielbeke, Directeur Eredivisie. "Doordat KPN de goals van de Eredivisieclubs letterlijk naar zijn klanten toebrengt, kunnen nog meer mensen genieten van deze hoogtepunten.” KPN Goal Alert is gratis en vanaf vandaag verkrijgbaar in de App Store voor Apple en Play Store voor Android telefoons, tablets en laptops. Het bekijken van een goal kan het snelst via 4G van KPN. En tot uiterlijk ’s avonds twaalf uur op de dag van de wedstrijd. (meer info)

Lees meer: Premier League speelt kat-en-muis-spel met exclusieve content op social media

Strava haalt 18,5 miljoen dollar investeringskapitaal op
Strava, de mobiele app en platform om sessie wielrennen en hardlopen bij te houden, heeft in een nieuwe investeringsronde onder leiding van Sequoia 18,5 miljoen dollar investeringskapitaal opgehaald. Strava kan daarmee de service verder ontwikkelingen.

Donderdag 39 oktober
WK BMX levert €3,7 miljoen op

Het WK BMX vond afgelopen zomer plaats in Sportpaleis Ahoy Rotterdam en trok 32.000 bezoekers warvan 60% uit het buitenland, 4% uit Rotterdam en 36% uit Nederland zo blijkt uit onderzoek van Onderzoeksbureau Meerwaarde en de Hogeschool Rotterdam. Gemiddelde uitgave van Nederlanders was 48,71 euro per persoon en van Buitenlanders 60 euro per persoon. In totaal levert het WK BMX €3,7 miljoen op en het evenement krijgt een waardering van een 8,2.

Toelichting vanuit Rotterdam Topsport (meer info)
"Vanuit economisch oogpunt is deze opzet van het WK BMX bijzonder succesvol. Er zijn twee elementen die aan dit resultaat hebben bijgedragen: ten eerste de combinatie van het WK BMX met een breedtesporttoernooi (2.600 deelnemers) en ten tweede het aanbieden van een relatief goedkope overnachtingsmogelijkheid in de vorm van een camping aan de deelnemers. Het organiseren van een camping sluit goed aan bij de behoefte van veel deelnemers en begeleiding."

"Het organiseren van internationale sportevenementen sluit aan bij de strategische doelstellingen van Rotterdam om zich te profileren als één van de meest aansprekende sportsteden in Europa. Een andere belangrijke doelstelling bij het organiseren  van topsportevenementen is het creëren van economische impact. Onder economische impact worden de extra bestedingen verstaan die dankzij het evenement in 2014 in de Rotterdamse economie zijn gevloeid." 

Microsoft Band
Microsoft heeft gisteravond een eigen wearable gelanceerd: Microsoft Band (prijs: $199). Hiermee is het mogelijk om e-mails, reminders en telefoonoproepen te ontvangen en sociale netwerken te volgen. Daarnaast zijn verschillende apps beschikbaar zoals Starbucks, MyFitnessPal, Runkeeper en Jawbone. In totaal zijn er 10 sensoren aan boord, waaronder een hartslagmeter, gps-chip en uv-sensor. Ook kunnen de temperatuur van de huid en galvanische huidreacties worden gemeten, om stress op te merken. Microsoft Band werkt naast Windows Phone ook samen met Android en iOS smartphones. Het platform heet Microsoft Health. (meer info)

Infostrada Sports official data partner IWF
Infostrada Sports is voor de komende drie jaar (tot en met het einde van 2017) official data partner van de internationale federatie voor gewichtheffen (IWF). Infostrada Sports verzorgt alle officiële resultaten en biografieën voor IWF. Daarnaast ook de media guide, previews van de favorieten, informatie over het toernooi en historische resultaten. Volgende week zaterdag start in Kazachstan het WK gewichtheffen.

Woensdag 29 oktober
Logo WK 2018 onthuld

Het logo van het WK 2018 in Rusland is onthuld door een austronaut in het internationale ruimtestation en even later geprojecteerd op het Bolshoi-theater in Moskou. Net als bij de Winterspelen in Sotsji verwijst het logo naar rijke artistieke traditie en geschiedenis van innovatie. (Bekijk hier de show)

Stage bij Sportnext, Sponsorreport, Sport & Strategie?
Arko Sports Media zoekt jou! Heb je een passie voor schrijven en sport? Wil je een goede basis leggen voor een toekomst in de wereld van journalistiek en webredactie? Dan is deze stage als journalist/webredacteur bij Arko Sports Media misschien jouw kans! Stuur je motivatie en curriculum vitae uiterlijk voor vrijdag 21 november naar Arko Sports Media ter attentie van Wijnand van der Waal (wijnand.van.der.waal@sportsmedia.nl).(lees meer en reageer)

Duitsland gaat voor Olympsiche Spelen 2024 of 2028
De Duitse Olympische Sportbond gaat zich kandidaat stellen voor de Olympische Spelen van 2024 of 2028. Berlijn of Hamburg wordt naarvoren geschoven als gastheer. De keuze wordt voor 21 maart 2015 bekend gemaakt.

Dinsdag 28 oktober
KNVB zoekt Manager Communicatie

De KNVB is voor de afdeling communicatie op het bondsbureau te Zeist op zoek naar een Manager communicatie voor 40 uur per week. "Als manager communicatie ben je binnen de KNVB eindverantwoordelijk voor beleidsontwikkeling, uitvoering en evaluatie op het gebied van communicatie en reputatie. Je houdt je bezig met de positionering van de KNVB naar binnen en naar buiten." (meer info)

Welke sportclub bespaart op originele wijze energie?
Nuon is een nieuwe club competitie gestart. Laat met een video, foto of mooi verhaal zien hoe jouw club op originele wijze energie bespaart en win de energierekening van afgelopen jaar terug. (meer info)

Vrijwilligers RIo 2016 goed voor $100 miljoen
Rio telt 70.000 full-time vrijwilligers voor de Spelen in 2016. De deadline van 15 november nadert en zonder vrijwilligers komt de organisatie in de problemen. Onderzoek wijst uit dat de vrijwilligers gezamenlijk goed zijn voor $100 miljoen, uitgaande van twee weken tegen een minimumloon. Het budget is momenteel $3 miljard en vrijwilligers betalen zou een stijging van 3 procent betekenen. Rio rekent in totaal op 300.000 vrijwilligers maar de teller staat nog op 120.000. Van de vrijwilligers zijn 95% Brazilianen.

Maandag 27 oktober
Roda JC kiest voor shirtsponsor per wedstrijd
Roda JC Kerkrade gaat shirtsponsors voortaan per wedstrijd aan zich binden zo meldt Sponsorreport. Het shirt kost 15.000 - 20.000 euro per wedstrijd. Toverland besloot eerder niet te verlengen en om inkomsten te genereren wordt het shirt nu per wedstrijd verkocht. Het shirt is volgens Nick Janssen, commercieel manager van Roda JC Business, inmiddels al verkocht tot en met eind februari. (meer info)

Connected Stadium
Sponsorreport organiseert op 11 december een Live Sessie over Connected Stadium. Wat betekent ‘connected’ zijn voor de livebeleving van een evenement? Welke digitale kansen levert het op voor organisatoren, partners en bezoekers. (meer info)

Kunstijsbanen nergens winstgevend
Uit onderzoek van Mulier Instituut blijkt dat de exploitatie van kunstijsbanen nog nergens winstgevend is. Zelfs in schaatsland Nederland is overal overheidssteun nodig voor het dekken van de begroting. Gemiddeld kost een toegangskaartje €6,91 en dat is anderhalf keer meer dan voor een bezoek aan het zwembad. Alkmaar, Leiden en Rotterdam zijn met 5 euro goedkoop, Utrecht, Den Haag en Eindhoven zijn met 8 euro relatief duur. (meer info)

Adidas sluit samenwerking met e-commerce specialist
Adidas is een samenwerking aangegaan met Hermes NexTec (Otto Group), specialist in e-commerce oplossingen, voor het opzetten en onderhouden van webshops voor kleine sporten in het assortiment. Onder de kleine sporten vallen rugby, gewichtheffen, zwemmen, hockey, badminton en wielrennen en de webshop bedient 15 Europese markten. De verwachting is dat uitbreiding naar andere landen volgt. De nieuwe shop moeten klanten in belangrijke afzetmarkten beter gaan bedienen.