Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 14 november
Feyenoord meest onmisbare club van Nederland

De Nederlandse bevolking heeft, voor de tweede maal op rij, Feyenoord verkozen als meest onmisbare voetbalclub van het land zo blijkt uit onderzoek van EURIB, het Europees instituut voor merken (naar omisbaarheid van merken). Feyenoord steeg in de in totale lijst van 1446 onmisbare merken van 209 naar 197 en is de hoogst genoteerde voetbalclub. Ajax, PSV en FC Twente volgen. (lees meer)

Lees ook: Waar het hart vol van is.. (over Feyenoord, Opel en de Hartstichting door Norberth Korstmit)

Donderdag 13 november
4 inzichten over trainerschap
Wat zijn de succes- en faalfactoren in het gedrag van trainer/coaches bij het creëren van een veilig en ontwikkelingsgericht sportklimaat? 37 trainer/coaches uit verschillende sporten zijn een seizoen lang intensief gevolgd. De resultaten laten een genuanceerd beeld zien van effectief trainersgedrag als het gaat om het creëren van een sociaal veilig en ontwikkelinggericht sportklimaat. 4 inzichten over trainerschap: 1. Structureren: Je maakt afspraken en biedt duidelijkheid en structuur. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt. 2. Stimuleren: Je enthousiasmeert, stimuleert, complimenteert en legt de nadruk op wat goed gaat. Fouten maken is juist goed, want daar leer je van. 3. Individueel aandacht geven: Je zorgt dat ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Bovendien probeer je je aanwijzingen af te stemmen op het niveau van ieder kind. 4. Regie overdragen: Je stelt vragen, je luistert naar de kinderen en je probeert ze stapsgewijs verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.

FIFA: WK 2018 en 2022 blijven bij Rusland en Qatar
Rusland en Qatar zijn door de FIFA vrijgepleit van corruptie omtrent het binnenhalen van de organisatie van het WK voetbal 2018 en 2022 zo luidt de belangrijkste conclusie van het Garcia rapport. Beide landen behouden de organisatie. In totaal verzamelde Garcia 200.000 pagina's aan relevante informatie maar er is geen bewijs gevonden voor corruptie of deals tussen FIFA-leden. (bekijk de samenvatting van het Garcia rapport)

Effecten van sportevenementen
In het Financiële Dagblad schrijft Jerzy Straatmeijer, onderzoeker bij het Mulier Instituut en blogger hier op Sportnext, over de maatschappelijke en economische waarde van de sportevenementen. "Het bereik van sportevenementen als politiek instrument is groot: op jaarbasis worden de sportfestijnen bijgewoond door 5,2 miljoen personen, als bezoeker of als deelnemer. Tezamen zijn zij jaarlijks goed voor ruim 77 miljoen evenementbezoeken en doe zij voor ongeveer €1 miljard aan consumentenuitgaven." Maar uiteraard staan daar ook de nodige investeringen tegenover. In de periode 2002 - 2013 bedroegen de Rijksuitgaven aan sportevenementen gemiddeld €4,7 miljoen per jaar. Rijk, provincie en gemeenten investeren op jaarbasis naar schatting 30 miljoen in sportevenementen. De uiteindelijk balans valt echter niet altijd positief uit. Vooral wanneer er investeringen aan de infrastructuur nodig zijn. "Het louter organiseren van een sportevenement blijkt echter zelden voldoende hefboomwerking te hebben om duurzame positieve maatschappelijke effecten te realiseren. Zo dragen sportevenementen vaker niet dan wel bij aan het stimuleren van sportdeelname."

Woensdag 12 november
ABN AMRO gaat voor jeugd, amateur, vrouwen en De Toekomst

ABN AMRO sponsort de jeugd, amateurtak, vrouw en het opleidingscentrum De Toekomst van Ajax voor ongeveer €2,5 miljoen zo meldt Sponsorreport. ABN AMRO was van 1991 tot 2008 zeventien jaar hoofdsponsor van de Amsterdamse voetbalclub. Het logo wordt zichtbaar op de shirt van de jeugd, amateurelftallen en vrouwen. Aegon blijft tot de zomer van 2017 partner van Ajax voor circa 750.000 euro per seizoen. Huawei betaalt.ongeveer een gelijk bedrag. adidas kledingsponsor

Lees ook: Ajax presenteert Ziggo als nieuwe hoofdsponsor

Lees ook: Ziggo en Ajax bieden entertainment: over de sponsordeal die niet zomaar opeens kwam

Lees ook: Ziggo en Ajax, nuancering van de juichverhalen

New York City FC
adidas is kledingsponsor van de nieuwe voetbalclub New York City FC. Zowel het eerste elftal als de jeugdelftallen en staf krijgen sportieve kleding en vrijetijdskleding. "De toetreding van New York City FC aan de Major League Soccer is een goed voorbeeld van de ontwikkeling van de competitie in de afgelopen twintig jaar" aldus Chris McGuire, directeur sportsmarketing bij adidas.

NOC*NSF ontvangt 4 miljoen subsidie
NOC*NSF ontvangt volgend jaar 4 miljoen extra subsidie van minister Schippers om de teruggelopen Lotto-opbrengsten te compenseren. De subsidie moet de voorbereidingen op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro veilig stellen en daarnaast levert het meer mogelijkheden voor topsportontwikkeling buiten de Top 10 ambitie. Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF, reageerde positief op de subsidie tegenover het Algemeen Dagblad: 'Minister Edith Schippers helpt de sport hiermee enorm om door het lastige jaar 2015 heen te komen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat door het samengaan van De Lotto en de Staatsloterij de inkomsten voor de sport in de toekomst weer zullen stijgen. We hebben de afgelopen jaren binnen de sport zelf, door stevig te bezuinigen en door onze reserves in te zetten, de uitvoering van de Sportagenda veilig kunnen stellen. Voor 2015 zou zonder de hulp van minister Schippers echter wel een groot probleem zijn ontstaan.'

Dinsdag 11 november
Sportevenementen in 2013: 236 miljoen euro
De 400 belangrijkste topsport- en breedtesportevenementen zorgden in 2013 gezamelijk voor 236 miljoen euro waarvan meer dan 70 procent afkomstig is van de 11,7 miljoen bezoekers zo blijkt uit een nieuwe editie van de Sport Evenementen Monitor (Response). De tweede grootste steden van Nederland, Amsterdam en Rotterdam, zijn gastheer van de meeste sportevenementen. Het grootste sportevenement in 2013 was ABN AMRO Marathon Rotterdam: 950.000 bezoeken. Stichting Sportevenementen Le Champion, onder andere TCS Marathon Amsterdam en Dam-tot-Dam Loop, organiseert de meeste sportevenementen: 10 sportevenementen. (lees meer)

Online kansspelmarkt in Nederland kan bijna €100 miljoen opleveren
Het legaliseren van de online kansspelmarkt in Nederland kan de sportsector in drie jaar tijd (2016 - 2019) bijna €100 miljoen opleveren. In potentie zelfs €180 miljoen zo stelt Rutger-Jan Hebben, directeur van Speel Verantwoord, de brancheorganisatie van buitenlandse online kansspelaanbieders in Nederland op basis van gegevens van het marktonderzoeksburo H2 Gambling Capital. Ruim €65 miljoen moet komen uit livestreaming en content, overige uit sponsoring. “In de afgelopen twee decennia heeft dit aanbod zich ontwikkeld tot digitaal entertainment waarbij kennis en vaardigheden een grote rol spelen bij de uitdaging de bookmaker te verslaan, terwijl de sportevenementen zich afspelen”, aldus Hebben. Voortdurende innovatie -in de sector en de maatschappij- heeft gezorgd voor nieuwe diensten die beschikbaar zijn via smartphone of tablet. “Deze ontwikkelingen geven de beleving van de wedstrijd door fans een bijzondere nieuwe dimensie, die past in de bredere maatschappelijke trend waarin consumenten live meedoen, bijvoorbeeld met tv-quizzen en ander entertainment.”

Maandag 10 november
Ziggo ziet kansen met Ajax TV

Ziggo ziet kansen om het nieuwe sponsorcontract met Ajax te gebruiken voor het eigen aanbod op de kabel. 'We gaan kijken of we er meer mee kunnen' zegt beoogd CEO van Ziggo Baptiest Coopmans tegenover het FD. Ziggo is in een concurrentiestrijd verwikkeld met KPN, partner van de Eredivisie, en Vodafone en wil de mogelijkheden gebruiken om (nieuwe) klanten aan zich te binden. De kans bestaat dat Ajax TV ingezet wordt bij Ziggo, mits de voetbalrechten dit toelaten.

Zlatan per direct weg bij Nike
Zlatan Ibrahimovic is na acht jaar per direct weg bij Nike zo meldt de doorgaans goed ingelichte Thijs Slegers (VI-journalist en tevens vriend van Zlatan) op Twitter. "Contract tussen Ibrahimovic en Nike liep vorige maand af. Speler heeft besloten niet te verlengen en gaat verder op zwarte schoenen. Het is geen commerciële stunt voor een nieuw type all-black. Er is geen contract meer tussen Ibrahimovic en Nike." Zlatan ontving jaarlijks ruim twee miljoen.

Davids aan de slag bij Amerikaans reclamebureau
Edgar Davids wordt 'creatief' bij het Amerikaanse reclamebureau Anomaly zo meldt AdAge. De nieuwe uitdaging van Davids is voortgekomen uit een relatie met één van de oprichters Richard Mulder. Davids en Mulder ontmoetten elkaar in de jaren '90 toen Mulder de communicatie deed voor Nike en hebben altijd contact gehouden. Davids begint de eerste week van december maar hoeft niet elke dag aanwezig te zijn aangezien hij tevens nog ambassadeur van de Verenigde Naties en Juventus is. (lees meer)