Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 28 november
Let's Rock in Rio!

Opvallend nieuws uit de radio vanochtend door Giel Beelen op 3FM: De topturners Epke Zonderland, Bart Deurloo en Casimir Schmidt spelen de hoofdrol in de nieuwe videoclip ‘War’ van Kensington. Het doel van deze samenwerking is om Nederland, maar ook het bedrijfsleven, op een andere manier naar het turnen te laten kijken en daarmee fans en partners aan zich te binden. KNGU en Triple Double hebben samen aan de basis gestaan van het concept ‘Let’s Rock in Rio’ dat als marketingparaplu dient voor het mannenturnteam op weg naar de Olympische Spelen in 2016. De samenwerking met Kensington maakt hier deel van uit en is het startschot van de campagne. Let’s Rock in Rio! Nortberth Korsmit vertelt maandag uitgebreid over de campagne in een bijdrage op Sportnext. Onderstaand alvast de videoclip. (lees meer)

Voetbalclubs plagen op Twitter
Ieder weekend staat Twitter vol met voetbalclubs die hun fans op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. In het buitenland, met name Engeland (Premier League), dagen de clubs elkaar regelmatig uit op Twitter en dat is overgewaaid naar Nederland. Metro schrijft over de informele toon, de kansen en ook de valkuilen. Voorafgaand aan de wedstrijd tussen Feyenoord en FC Dordrecht: @fcdordrecht stuurde in een reply: ’Je mag maar drie keer wisselen hè?’ Waarop Feyenoord reageerde met: ’Gelukkig spelen wij in De Kuip altijd met 12. Tot zaterdag!’ FC Dordrecht staat inmiddels bekend om de grappige tweets, toch is het oppassen geblazen zegt Gijsbregt Brouwer: "Vooral als je uit naam van de club twittert. Dat heeft directe invloed op je merkwaarde. Op Twitter ben je sowieso kwetsbaar omdat mensen alleen die 140 tekens zien en niet de context van wat ervoor of erna is gebeurd.” (lees meer)

Donderdag 27 november
TVM logistiek partner van de KNVB

TVM wil zich vooral gaan richten op het veiliger maken van het transport over weg en water en is daarom voor de komende vier jaar logistiek partner geworden van de KNVB zo meldt Sponsorreport. TVM wordt verantwoordelijke voor het transport van alle materialen van de nationale teams, waaronder het Nederlands elftal, Jong Oranje en het Nederlands vrouwenelftal. Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB, vult aan: "TVM staat samen met haar leden al meer dan vijftig jaar bekend als de grootste en meest gespecialiseerde transporteur van de Benelux. Op internationaal niveau is het van groot belang dat het materieel veilig en zonder schade bij het team aankomt. Met TVM vertrouwen we er op daar de aankomende vier jaar verzekerd van te zijn. Daarnaast staat TVM bekend om haar loyaliteit en betrokkenheid naar de sport. TVM is daarmee een geweldige toevoeging aan de sponsorfamilie van de KNVB. En daar zijn we erg trots op." (lees meer)

Helen van Berkel General Manager ATP Event Experts
Helen van Berkel is aangesteld als General Manager van ATP Event Experts. Daarmee is zij verantwoordelijk voor de volledige business unit events van ATPI Nederland, zowel operationeel, financieel als commercieel. Naast haar functie als General Manager van ATP Event Experts is Van Berkel ook verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van sports events op internationaal niveau voor ATPI Group. Met de aanstelling van Van Berkel versterkt ATPI haar specialisatie in sport events en corporate events in een groeiende ATPI-organisatie. Willem Starink, Divisional Managing Director ATPI: “Door alle disciplines bij elkaar te brengen verwacht ik dat we nog beter in kunnen spelen op de marktomstandigheden, klantvraag en operationele uitvoering. Helen kent de branche en de afdeling als geen ander, ik zie haar dan ook graag in deze nieuwe rol.”

Real Madrid past logo aan voor sponsor
Anderhalve maand geleden kondigde Real Madrid een samenwerking aan voor de periode van drie jaar met de nationale bank van Abu Dhabi, de grootste bank in de Verenigde Arabische Emiraten. Belangrijk zichtbaar onderdeel van de samenwerking is een nieuwe creditcard en daar is het logo van Real Madrid aangepast. Het kruis boven de kroon maakt niet langer onderdeel uit van het logo om klanten met een moslim achtergrond niet te beledigen. "De club is bereid om een compromis te sluiten om daarmee aansluiting te vinden bij nieuwe fans." (lees meer)

Hoe ziet de Nederlandse schaatsfan eruit?

Woensdag 26 november
4K-voetbalschoenen voor de spits van Arsenal 
Sony heeft een samenwerking gesloten met Olivier Giroud, spits van Arsenal en het Franse nationale elftal om de kwaliteit van 4K TV's onder de aandacht te brengen. Wie goed kijkt kan op en onder de schoen van Giroud kleine advertenties zien waar staat '4K - Sony 4K Ultra HD TV'. "De nieuwe 4K Ultra HD TV is gemaakt om ieder detail van het spel mee te krijgen."

Lees meer: Micro-advertenties bij Wimbledon

De Leukst Twitterende Sporters van 2014
1. Dex Elmont (@DexElmont)
2. Eva de Goede (@EvadeGoede - winnares 2013)
3. Klaas-Jan Huntelaar (@KJ_Huntelaar)
4. Ranomi Kromowidjojo (@RanomiKromo)
5. Kjeld Nuis (@KjeldNuis)
6. Bram Tankink (@BramTankink)
7. Leonne Stentler (@LStent
8. Esther Akihary (@EstherAkihary)
9. Tessa Veldhuis (@TessaVeldhuis)
10. Jetse Bol (@JetseBol)

Lees alles over: De Leukst Twitterende sporter van 2014: Dex Elmont

Acht topsporters nemen deel aan Expeditie Poolcirkel
Maandag 5 januari gaat een nieuw seizoen van het programma 'Expeditie Poolcirkel' van start bij RTL 5. Onder de deelnemers acht topsporters: de voormalig voetballers John de Wolf en Glenn Helder, topatleet Bram Som, de ex-schaatsers Hein Vergeer en Tonny de Jong, voormalig top 10 tennisster Brenda Schultz-McCarthy, de jonge zeilster Laura Dekker en Olympisch hockeykampioene Miek van Geenhuizen. (lees meer)

Nike kledingsponsor van Team USA tot en met 2020
Nike heeft de sponsoring van het Amerikaans Olympisch Comité (USOC) verlengd tot en met het einde van 2020. Het grootste sportmerk ter wereld levert kleding en schoenen voor de Amerikaanse atleten bij de Spelen van 2018 (Pyeonchang, Zuid-Korea) en 2020 (Tokyo, Japan). (lees meer)

Dinsdag 25 november
Dam tot Damloop levert maatschappij €3,3 miljoen op

Uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam, in opdracht van Le Champions en in samenwerking met de gemeente Amsterdam blijkt dat de Dam tot Damloop de maatschappij 3,3 miljoen euro oplevert. Onderzoekers Peter Horsselenberg, Michiel de Nooij en Marije Baart de la Faille namen enquêtes af onder de lopers, toeschouwers en inwoners van Amsterdam en daaruit blijkt dat het sportevenement de regio puur economisch zo'n €982.000 oplevert. De onderzoekers hebben ook de gezondheidseffecten voor de lopers omgerekend in levensjaren: dit komt neer op een gezondheidswinst van € 647.639. En daar komen nog besparingen voor de maatschappij in de gezondheidszorg bij. In totaal gaven de bezoekers van de Dam tot Damloop in totaal circa €2,7 miljoen uit (vooral aan eten, drinken en openbaar vervoer). (lees meer)

Maandag 24 november
Sportverenigingen en sponsors moeten elkaar opnieuw vinden
Sportverenigingen hebben moeite om sponsors te behouden en nieuwe aan te trekken. De oorzaak ligt niet alleen bij de economische situatie maar ook de eisen van sponsors. Een logo plakken op boarding of het shirt is niet langer voldoende. "Platte sponsoring is voorbij" zegt sponsorexpert Jan Driessen tegenover de NOS. De nieuwe situatie vraagt om intensief contact met sponsors. Clubs moeten een breder sponsormodel creëren en meer mogelijkheden bieden. (lees meer)

Mascottes Rio2016
Een gele kat en een blauwgroene plant zijn de mascottes van Rio 2016. Het publiek kan kiezen uit de namen: Oba en Eba; Tiba Tuque en Esquindim; en Vinicius en Tom. De mascottes zijn een belangrijk onderdeel van de retail omtrent Rio2016. De organisatoren verwachten in totaal €321 miljoen aan 'Rio2016-merchandise' te verkopen.

Coca-Cola kritisch over bekendmaking FIFA-rapport
FIFA-sponsor Coca-Cola is kritisch over de behandeling en presentatie van het rapport over de toewijzing van het WK 2018 en 2022 aan Rusland en Qatar. Coca-Cola hekelt de tegenstrijdige perspectieven omtrent de inhoud van het rapport. "Alles wat afleid van de missie en idealen baart ons zorgen. De huidige tegenstrijdige perspectieven omtrent het onderzoek zijn teleurstellend. Onze verwachting is dat het snel en op een transparante en efficiënte manier wordt opgelost."

Fitmo sluit partnership met Jawbone
De Nederlanse fitness start-up Fitmo heeft een partnership met de wearable Jawbone. Daarmee krijgt Fitmo toegang tot de miljoenen gebrnuikers van de UP wearables en gebruikers van de app krijgen de mogelijkheid om Jawbone data te delen met hun personal trainer.

Lees meer: De Nederlandse sport app Fitmo wil e-coaching naar een hoger niveau tillen

Marvin & Miles marketing- en communicatiepartner Volvo Ocean Race
Sportmarketingbureau Marvin & Miles is de marketing- en communicatiepartner van het Volvo Oceaen Race Festival in Den Haag volgend jaar. Marvin & Miles werkt ook voor Volvo Cars Nederland en activeert het Zweedse automerk in de Nederlandse hockeywereld zo meldt Sponsorreport. De organisatie van het Volvo Ocean Race Festival verwacht in drie dagen minimaal 100.000 bezoekers en de line-up van artiesten wordt in het eerste kwartaal van 2015 bekend gemaakt.

Eredivisie deelt beelden met PERFORM 
PERFORM ontvangt wekelijks samenvattingen en interviews van de Eredivisie en deelt deze beelden via het sportvideo-on-demand platform ePlayer, onder meer beschikbaar op Voetbalzone.nl, Goal.com en diverse mediatitels van dagbladen.

Lees het tweeluik over: de plannen van PERFORM Group Nederland

Geen Champions League meer bij de NOS vanaf seizoen 2015-2016
NOS heeft vanwege bezuinigingen geen bod gedaan op de rechten van de UEFA Champions League voor de periode 2015-2018. RTL heeft wel een bod gedaan, Fox en SBS is nog onbekend. "Het is niet anders. Jammer is het wel. Vanwege het journalistieke belang, maar omdat de UEFA Champions League voor een uniek bereik onder jongeren zorgt. Gemiddeld kijkt 21,5% in de leeftijdsgroep 15-34 jaar naar dit voetbal. Het weekbereik van de jongerenzender NPO 3 neemt met 16% toe door de UEFA Champions League. Geen enkel ander programma scoort vergelijkbare cijfers”. (lees meer)