Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 12 december
Europa League tot en met 2018 bij RTL Nederland

De TV-uitzendrechten van de UEFA Europa League blijven bij tot en met de 2018 bij RTL Nederland. De live wedstrijd en samenvattingen zijn sinds 2009 te volgen bij RTL en beelden worden tevens beschikbaar gesteld voor RTL XL.

Ben van der Burg over extreme helden in de sport
Oud-topschaatser en momenteel Commercieel Directeur bij Triple-IT, Ben van der Burg praat met Sportnext uitgebreid over de gevolgen van extreme helden in de sport en innovatie in de sportbeleving. In de komende weken interviewt Sportnext een zestal experts uit de sportwereld over belangrijke trends en ontwikkelingen. Houd Sportnext.nl in de gaten.

Ziggo ontvangt 39 opzeggingen
Een maand na de presentatie van Ziggo als de nieuwe hoofdsponsor van Ajax hebben 39 mensen hun Ziggo-abonnement opgezegd. In totaal voorziet Ziggo 2,7 miljoen huishoudens van internet en televisie."Er was veel commotie op sociale media maar dat heeft zich niet vertaald in het aantal opzeggingen" zegt een woordvoerder van Ziggo.

Donderdag 11 december
OTTO Work Force hoofdsponsor Poolse schaatsbond in samenwerking met Triple Double 

OTTO Work Force is de nieuwe hoofdsponsor van Poolse Schaatsbond tot met het seizoen 2018, waaronder de Olympische Spelen in Seoul. De grootste internationale arbeidsbemiddelaar in Europa met bijna 50 kantoren in verschillende Europese landen wordt in de activatie ondersteund door het sportmarketingbureau Triple Double en dit weekend zullen de Poolse schaatsers tijdens de Worldcup in Heerenveen starten met het bedrijfslogo van OTTO op de pakken. Frank van Gool, directievoorzitter OTTO Work Force: “Wij zijn trots dat wij de komende jaren mogen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de Poolse schaatssport. Naast onze financiële ondersteuning zullen we actief met de schaatsbond meedenken hoe we de sport verder kunnen professionaliseren en populariseren. We zullen ook ons brede internationale netwerk aanspreken om de bond verder te ondersteunen. Nederland is een ijzersterk schaatsland, maar een internationale sport verdient meerdere landen die op topniveau meestrijden."

Bob van Oosterhout geeft persoonlijk een rondleiding door SX
Sport en sponsorliefhebbers die in december De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden bestellen krijgen een persoonlijke rondleiding van Bob van Oosterhout door SX in Eindhoven. Halverwege januari zijn er twee momenten waar hij alle ins en outs over zijn nieuwe sportmarketingcentrum vertelt en uiteraard een handtekening zet in zijn boek. "Met De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden is een stuk cultureel erfgoed veiliggesteld" zegt Bob van Oosterhout, oprichter van het sportmarketingbureau Triple Double en initiatiefnemer achter SX. (Bestel hier en neem deel aan de decemberactie)

NOS betaalt circa 70 miljoen voor samenvattingen Eredivisie
NOS betaalt ongeveer 70 miljoen euro voor de uitzendrechten van het Eredivisievoetbal zo meldt Broadcast Magazine op basis van uitspraken door directeur Jan de Jong. NOS heeft in maart de samenvattingen van de voetbalrechten voor de komende drie jaar vastgelegd. De samenvattingen zijn absolute publiekstrekker met een record aantal kijkers van ruim 3 miljoen een aantal weken geleden.

Bas van Rens over de transparante atleet
Bas van Rens, Directeur van MYLAPS, praat met Sportnext uitgebreid over het registreren en verzamelen van data over (top)sportprestaties. In de komende weken interviewt Sportnext een zestal experts uit de sportwereld over belangrijke trends en ontwikkelingen. Houd Sportnext.nl in de gaten!

Fans krijgen een plek op de wedstrijdbal van de Jupiler League
Op de wedstrijdbal van de Jupiler League staan nu alle Gouden Stier winnaars vermeld (onder andere Dries Mertens, Keisuke Honda en Quincy Promes) en in samenwerking met alle clubsen Deventrade BV krijgen fans nu ook de kans om een heel seizoen met hun naam op de officiële Derbystar wedstrijdbal te staan. Een unieke wedstrijdbal met 17 fan elftallen. De Jupiler League fan bal campagne start op 10 december en eindigt op 23 december. Schrijf je als fan in, wordt vervolgens ‘gescout’ door het creëren van zoveel mogelijk buzz op social media, verzamel zoveel mogelijk stemmen en wordt opgenomen in het basiselftal van je favoriete club.

Woensdag 10 december
Guido Klomp over de nieuwe lijnen van NOC*NSF

Creatieve sportmarketeer en nu in between jobs, Guido Klomp, praat met Sportnext uitgebreid over de nieuwe lijnen van NOC*NSF (Team NL breedtesport) en de rol van sportbonden. In de komende weken interviewt Sportnext een zestal experts uit de sportwereld over de belangrijkste trends en ontwikkelingen. Houd Sportnext.nl in de gaten!

Zoon Richard Kraijcek tekent drie-jarig contract met Nike
Alec Deckers, de 14-jarige zoon van Richard Krajicek, heeft een driejarig contract afgesloten met kledingsponsor Nike zo meldt Sponsorreport. Deckers is dit jaar Nederlands kampioen tot en met 14 jaar geworden en gaat over twee weken deelnemen aan de Orange Bowl. Het evenement in Miami geldt naast de Grand Slams als één van de belangrijkste juniorentoernooien ter wereld.

De Nederlandse Twitter-trends van 2014

Samenvatting Spanje - Nederland best bekeken Youtube-video in Nederland
In de Top 10 met best bekeken Youtube-video's in Nederland in 2014 staat de samenvatting van Spanje - Nederland (1-5 WK 2014) van OnsOranje op de eerste plaats met ruim 2,5 miljoen views. Insluiten is op verzoek uitgeschakeld. Nike Football Winner Stays scoorde wereldwijd al goed en staat in Nederland op de derde plek. Bekijk de hele lijst op Bright.nl.

Olympic TV krijgt een budget van 600 miljoen dollar
Internationaal Olympisch Comite heeft het voorstel voor een nieuw olympisch kanaal goedgekeurd. Het kanaal wordt uitgevoerd door Olympic Broadcasting Services (in Madrid) en krijgt een budget van 600 miljoen dollar voor de komende zeven jaar. Het doel is om binnen 10 jaar break-even te draaien.

Lees meer: Olympic TV kans voor NOC?

Dinsdag 9 december
Champions League van 2015 tot en met 2018 definitief naar SBS en NU.nl 

SBS heeft (samen met NU.nl) definitief de rechten van het Champions League voetbal binnen voor de seizoenen 2015 tot en met 2018. Op welke zender de wedstrijden te zien zijn is nog niet duidelijk, NU.nl neemt de online rechten voor haar rekening. Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS: "In Nederland heeft de UEFA besloten een digitaal pakket te verkopen, los van de andere beschikbare rechten. Met de diverse platforms van Sanoma betekent dit dat naast de wedstrijden op TV ook op onze digitale platforms wedstrijdbeelden te zien zullen zijn. En dat de mooiste hoogtepunten uit een wedstrijd eenvoudig 'on demand' terug te kijken zijn." Luc Peters, COO van SBS Broadcasting, laat eveneens weten gelukkig te zijn met de verkregen uitzendrechten van de Europese voetbalcompetitie: "Dit past perfect bij de ambities van SBS/Sanoma als grootste mediabedrijf van Nederland." Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de Champions League niet door de NPO wordt uitgezonden. 

Lees meer: een nieuw hoofdstuk voor Champions League voetbal in Nederland

WK Vrouwenvoetbal 2015 bij de NOS & Eurosport
De NOS zendt in de zomer van 2015 alle WK-wedstrijden van de Nederlanderse voetbalvrouwen live uit. De wedstrijden worden van 6 juni tot 5 juli 2015 in Canada gespeeld en de eerste twee duels van de 'Oranjeleeuwinnen' tegen Nieuw-Zeeland en China zijn om 03.00 Nederlandse tijd te zien. Als onderdeel van een pakket van 9 FIFA toernooien in 2015 en 2016, heeft Eurosport de live TV en online rechten voor het FIFA WK Voetbal voor vrouwen 2015 verworven. De overeenkomst heeft ook betrekking op de volledige rechten op de FIFA WK’s onder 17 en onder 20 (beide mannen en vrouwen), het FIFA WK Beach Soccer, het WK futsal en de Blue Stars/FIFA Youth Cup. Elk toernooi wordt uitgezonden in vrijwel het gehele Europese Eurosport-dekkingsgebied.

Jaap Stalenburg over camera's in de kleedkamer (teaser)
Manager PR & Communicatie TVM Verzekeringen, Jaap Stalenburg, praat met Sportnext uitgebreid over de toekomst van sportbeleving, camera's in de kleedkamer? en geld verdienen met exclusieve content. In de komende weken interviewt Sportnext een zestal experts uit de sportwereld over belangrijke trends en ontwikkelingen. Houd Sportnext.nl in de gaten!

Maandag 8 december
Martin Hersman over ISU en toekomst internationale schaatsen (teaser)
Oud-topschaatser en tegenwoordig Chief Vitality bij opleidingsinstituut de Baak, Martin Hersman praat met Sportnext uitgebreid over de toekomst van het internationale schaatsen en het beleid van de ISU. Daarnaast gaat hij dieper in op vitaliteit in 2015. De komende weken interviewt Sportnext een zestal experts uit de sportwereld over de belangrijkste trends en ontwikkelingen. Houd Sportnext.nl in de gaten! 

Sportverenigingen zien aantal leden van clubs dalen
Het aantal leden van sportverenigingen is voor het eerst deze eeuw gedaald (1,2 procent) en komt uit op 3,9 miljoen zo blijkt uit cijfers van sportkoepel NOC*NSF. De daling heeft volgens NOC*NSF te maken met de economische situatie, mensen zijn minder snel lid van meerdere clubs. Daarnaast speelt social media een belangrijke rol voor een stijging van ongeorganiseerd sporten: "Veel mensen gaan op eigen houtje sporten. Door smartphones en sociale media heb je soms geen club meer nodig" zegt woordvoerder Geert Slot tegenover de NOS. (lees meer)