Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Donderdag 15 januari
Vijf redenen waarom gratis health-apps nooit gratis zijn

Op LinkedIn beschrijft René Sielhorst, directeur van SmartMove- Health & Performance waarom 'gratis' health-apps NOOIT gratis zijn. 1. Je betaalt met je privacy. 2. Je betaalt met je data. 3. Je betaalt met je gezondheid. 4. Je betaalt met onvolledigheid. 5. Je betaalt met een gebrek aan resultaat. "Ik ben ervan overtuigd dat Quantified Self, trackers, wearables en apps de komende jaren het verschil gaan maken in preventie en promotie van een gezonde leefstijl, maar wel in combinatie met een gedeelde visie waarin de mens centraal staat. Oprecht, geloofwaardig en relevant. En daar mag best voor betaald worden in Euro’s, zolang het voor iedere stakeholder waardevol is en dus ook het gewenste resultaat oplevert. Dat is de winst." (lees meer)

Lees ook: geen geheimen meer voor een gezond kantoorleven met Up for Groups

Wearables en goede voornemens
In de tweede volle week van 2015 laat 83 procent van de Amerikanen het goede voornemen om aan de lijn te werken alweer varen zo blijkt uit onderzoek gepresenteerd in The Psychology of Weight Loss. Van de ondervraagden gebruikt 20 procent een wearable en 21 procent is al in het bezit van een wearable. 28 procent geeft aan dat de wearable in het verleden een bijdrage heeft geleverd in het behalen van de doelen.

PSV en Spieren voor Spieren
Voetbalclub PSV en Stichting Spieren voor Spieren gaan intensief samenwerken om de komende jaren meer aandacht vragen voor spierziekten bij kinderen. Daarnaast organiseert de Eredivisie club activiteiten voor het hele gezin voor een glimlach op het gezicht bij deze kinderen. Marjolein Bolhuis-Eijsvogel, directeur Spieren voor Spieren: "De koppeling is heel vanzelfsprekend. Spieren voor Spieren is ontstaan vanuit het voetbal door de spelers van het Nederlands Elftal in 1998. Sport speelt nog steeds een centrale rol onder ons motto ‘gezonde spieren voor zieke spieren’. Deze samenwerking sluit hier naadloos bij aan. Meerjarige partnerships als deze zijn voor ons belangrijk. Het geeft ons de mogelijkheid om structureel onderzoek te blijven doen naar spierziekten bij kinderen. Dat is erg belangrijk aangezien spierziekte nog steeds één van de belangrijkste doodsoorzaken is bij kinderen in Nederland.”

Meer Dan Voetbal Awards 2014
SBV Excelsior, PSV, SC Enschede en BSV Boeimeer zijn uitgeroepen tot winnaars van de Meer dan Voetbal Awards 2014. De Meer dan Voetbal worden jaarlijks uitgereikt aan de pareltjes op het gebied van maatschappelijk voetbal. PSV United werd gekozen tot Profproject van het Jaar. PSV United is een pedagogisch sportprogramma ter preventie van jeugdoverlast in de Eindhovense wijken Mensfort, Tongelre en Bennekel. "PSV United bewijst al meerdere jaren haar toegevoegde waarde in de ontwikkeling van een moeilijk bereikbare doelgroep. Dankzij het project is de sociale veiligheid in de wijken toegenomen. De kinderen zijn trots om voor PSV te voetballen en van PSV te leren". (lees meer)

Gemeente Amsterdam investeert 20 miljoen in sportinfrastructuur
De gemeente Amsterdam investeert de komende vier jaar 20 miljoen euro in sportinfrastructuur. De stad wil hiermee het aanbod van sport en sportvoorzieningen verbeteren waaronder de afronding van het Sportpark IJburg (extra hockey- en voetbalveld), de ontwikkeling van sportvoorzieningen op Zeeburgereiland en extra sportvelden. (lees meer)

ADO Den Haag definitief in Chinese handen
ADO Den Haag is na lang wachten definitief in handen van het Chinese sportmarketingbureau United Vansen zo meldt De Telegraaf. De ruim acht miljoen euro zijn overgemaakt een Algemeen Directeur Maarten Fontein zou zondag naar China afreizen om de overname te bekrachtigen. (lees meer)

Woensdag 14 januari
Adidas wil binnen drie jaar 250 NFL spelers en 250 MLB spelers aan zich binden

Adidas AG wil het aantal sponsorcontracten met spelers flink gaan opschroeven. In komende drie jaar wil adidas 250 NFL spelers en 250 MLB spelers aan zich binnen. Het aantal staat nu op minder dan 40 spelers. De intentie om meer sponsordeals te sluiten komt na een samenwerking met NFL en MLB dat spelers de kledingsponsor ook op het veld moeten dragen.

PSV onder de indruk van management Bayern München
PSV is onlangs op bezoek geweest bij Bayern München om inspiratie op te doen over het management van de wereldclub. Zij zijn met enkele zogenaamde founders, zoals Allianz, T-Mobile en Adidas, voor tien jaar lang een financiële constructie aangegaan voor een fors bedrag, waardoor ze gelden hebben gekregen om bijvoorbeeld de jeugdopleiding te verbeteren en te investeren in het stadion” zegt Gebrand in een uitgebreid interview met Thijs Slegers in Voetbal International. Allianz, T-Mobile en Adidas hebben een percentage van de aandelen gekregen, een constructie waar Frank van den Wall Bake eerder in zijn nieuwsbrief over schreef. 

Lees meer: Sponsoring als businesstool

Eredivisie stadions trekken minder bezoekers
In de eerste seizoenshelft van het Eredivisie-seizoen 2014-2015 bezochten minder fans een stadion dan in de eerste seizoenshelft van het seizoen 2013-2014 zo meldt Voetbal International. Gemiddeld trokken de 18 Eredivisieclubs 330.000 bezoekers en vorig jaar lag het gemiddelde iets hoger: 350.000 bezoekers. De daling komt mede door het degraderen van N.E.C. Nijmegen en Roda JC aangezien Excelsior en FC Dordrecht in kleinere stadions spelen. De grootste daling (-3000) is in Arnhem bij Vitesse.

Naar het stadion of thuis voor de TV?

Dinsdag 13 januari
Vooralsnog geen livebetting voor De Lotto
De Lotto mag voorlopig nog geen live betting aanbieden van de Kansspelautoriteit zo meldt De Telegraaf. De toezichthouder stelt dat het niet wenselijk is om vooruit te lopen op mogelijk toekomstige wetgeving. Momenteel beperkt online verkoop van De Lotto zich tot e-commerce en niet tijdens de wedstrijd. (lees meer)

Ballon d'Or
Cristiano Ronaldo heeft voor de tweede keer op rij de Gouden Bal gewonnen en bij de bekendmaking steeg het aantal tweets naar 143.000 per minuut. Op Twitter werd Lionel Messi met 54 miljoen tweets in 2014 het meest besproken, Cristiano Ronaldo bleef steken op 40 miljoen tweets. (lees meer)




 

Maandag 12 januari
Einde BNR Sportzaken

Presentator Humberto Tan, samensteller Anne-Greet Haars en Bob van Oosterhout vormden in BNR Sportzaken een echte drie-eenheid, maar helaas komt een einde aan het radioprogramma waar Sportnext met Gijsbregt Brouwer regelmatig een bijdrage aan mocht leveren. Anne-Greet Haars heeft een baan aangeboden gekregen (en is inmiddels van start gegaan) bij het televisieprogramma RTL Late Night en een nieuwe samenwerking bleek na gesprekken met de leiding van BNR Nieuwsradio niet haalbaar. “Doodzonde” zegt Bob van Oosterhout tegen Sport & Strategie. "Toen bleek dat Anne-Greet niet voor het programma te behouden was, was het voor Humberto en mij dus ook einde verhaal.” BNR Sportzaken was een uniek programma over sport, zaken, marketing en sponsoring en trok elke week meer dan 155.000 luisteraars. "Humberto stuurde mij deze week nog een berichtje met de tekst: ‘We’ll be back’. Het liefst hoop ik dat BNR er op één of andere manier alsnog uitkomt met Anne-Greet en dat Humberto en ik weer kunnen aanschuiven, maar er is ook een serieuze kans dat we met z’n drieën ergens anders iets gaan doen. Wat dat ‘iets’ eventueel zal zijn moet binnenkort blijken." (lees meer)

Bekijk hier: alle onderwerpen van Sportnext bij BNR Sportzaken op een rij

Stabiele financiële situatie van sportverenigingen in 2014 
In 2014 is de financiële situatie van sportverenigingen stabiel gebleven zo meldt Sport & Strategie op basis van onderzoek door Stichting Waarborgfonds Sports (SWS). De verbetering komt met name doordat verenigingen hogere opbrengsten halen uit de barexploitatie en een verhoging van de contributie hebben doorgevoerd. (lees meer)