Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Zaterdag 24 januari
Geen sportmarketeer in Adformatie Top-100

Vrijdag 23 januari
Minke Booij wordt manager vrouwenvoetbal bij de KNVB
Minke Booij is de nieuwe manager vrouwenvoetbal bij de KNVB zo meldt Sponsorreport. Ze gaat zich focussen op de ontwikkelingen van het meisjes- en vrouwenvoetbal in zowel de breedte- als topsport. Ook het WK 2015 in Canada en de organisatie van EK 2017 in Nederland vallen binnen haar aandachtsgebied. Booij was marketing manager bij De Lotto en start 1 maart bij de KNVB. Booij over haar overstap naar de voetbalwereld: "De afgelopen jaren is de populariteit van vrouwenvoetbal enorm toegenomen. Met de continu groeiende groep voetballende meisjes en vrouwen, WK 2015 en EK 2017 breken er mooie tijden aan. Ik vind het een enorme uitdaging om de ervaringen die ik heb opgedaan in het hockey nu in te zetten voor de grootste sport van Nederland.”

Castrol, Continental en Johnson & Johnson beëindigen FIFA-sponsoring
Castrol, Continental en Johnson & Johnson hebben besloten om sponsoring van FIFA niet te verlengen zo meldt The Daily Telegraph. De bedrijven hebben niet aangegeven of de beslissing samenhangd met het slechte imago van FIFA. Eerder besloten Sony en Emirates te stoppen. Thierry Weil, FIFA's marketing directeur, erkent tegenover SportBusiness de imago-problemen maar was tijdig op de hoogte en in ionderhandeling voor de komst van nieuwe sponsors.

Donderdag 22 januari
Sport1 haalt NASCAR en IndyCar
Sport1 heeft de rechten van de NASCAR en Indycar kampioenschappen verworven zo meldt DeRotsMedia. NASCAR start op 14 februari en loopt tot 22 november, IndyCar start op 8 maart en loopt tot en met 30 augustus.

Woensdag 21 januari
Voetbal International stopt de samenwerking met VITV, programma gaat verder als Voetbal Insite
De redactie van het tijdschrift Voetbal International werkt niet langer samen met het programma. Hoofdredacteur Tom van Hulsen is van mening dat de talkshow 'te plat is geworden' en herkent zich niet in de kritiek van oud-hoofdredacteur Johan Derksen over zijn opvolgers. De huidige formule, goed voor hoge kijkcijfers, blijft onveranderd en gaat verder onder de naam Voetbal Insite. Ook online wil Voetbal Insite de concurrentie aangaan met het blad Voetbal International.

There Will Be Haters feat. Suárez, Bale, James and Benzema -- adidas Football
Hoge bomen vangen veel wind. De kritiek die Luis Suarez, Gareth Bale, James Rodriquez en Karim Benzema dagelijks te voorduren krijgen maakt ze alleen maar sterker. Voetbal blijft de belangrijkste markt voor adidas en in de nieuwe grote campagne #ThereWillBeHaters tonen de topspelers zich ijzersterk tegen kritiek van de buitenwacht. "They hate your shiny new boots. The hate your boots.. because they wish they were in them." De campagne draait om karakter en niet zo zeer om prestaties.

Lees ook: Adidas anno 2015 - preview op een grote aankondiging

Opening enige echte Vitesse Tankstation
Aanstaande vrijdag wordt in het centrum van Arnhem het Vitesse Tankstation geopend. Van iedere liter dat getankt wordt gaat er een eurocent naar de Vitesse Voetbal Academie en daarnaast wordt een speciale kortingspas aangeboden waarmee klanten korting krijgen op het tanken iedere keer wanneer het eerste elftal van Vitesse wint. Oud-speler en huidig jeugdtrainer Nicky Hofs opent het station door te tanken. Algemeen directeur van Vitesse, Joost de Wit, over het bijzondere tankstation in Arnhem: “Het Vitesse Tankstation past perfect binnen het idee om meer geel-zwart in Arnhem en omstreken te zien. Dankzij het tankstation bevindt Vitesse zich nog meer dagelijks tussen alle supporters. Doordat er één eurocent per getankte liter naar de voetbalacademie gaat, profiteren onze talenten van deze samenwerking, op weg naar een prachtige geel-zwarte toekomst."

Dinsdag 20 januari
Bedenker van directe herhalingen, Tony Verna (81), overleden

De bedenker van directe herhalingen (instant replay), Tony Verna, is op 81-jarige leeftijd overleden. Verna werkte begin jaren '60 als regisseur voor de Amerikaanse zender CBS. Tijdens een belangrijke American-footballwedstrijd tussen het leger en de marine besloot hij om de door hem verzonnen techniek voor het eerst te gebruiken zo meldt de NOS. De directe herhaling veranderde volgens Verna de manier waarop we naar sportwedstrijden kijken op tv. "Je wilt zien wat er gebeurt, zodat je het in context kan plaatsen. Als je nu een wedstrijd ziet zonder herhalingen, dan zou je teleurgesteld zijn omdat je niet het hele plaatje krijgt." 

Leiden organiseert ook een Sportfilmfestival - 14 tot en met 16 mei
Nadat eerder Amsterdam en Rotterdam aankondigden een sportfilmfestival te organiseren komt er ook in Leiden dit voorjaar een filmfestival over sport zo meldt Sport & Strategie. Het sportfilmfestival in Leiden wordt van 14 tot en met 16 mei georganiseerd waarna op 17 mei de Leiden Marathon volgt.

 Lees ook: SPORTNEXT partner van het eerste Sportfilmfestival Rotterdam

Maandag 19 januari
Triple Double wint bij eerste Belgian Sponsorship Awards
Bij de uitreiking van de eerste Belgian Sponsorship Awards (presented by Repucom) heeft het Nederlandse sportmarketingbureau Triple Double met de campagne Red Devils voor Herbalife de prijs voor Best Low Budget Sponsorship (minder dan €50.000) in de wacht gesleept. ING won in de categorie Best Sport Sponsorship voor de campagne met de Belgische voetbalbond KBVB en Ab-Inbev (Jupiler) won twee prijzen met de Red Devils - We Are Ready waaronder Best of Belgium en doet mee voor de Best of Europe Award op 29 januari aanstaande in Londen. (lees meer)

Lees ook: AB InBev en ING België grote winnaars van de Belgian Sponsorship Awards

Crowdfunding voor tennis talenten in Ierland
Tennis Ireland is een crowdfunding-campagne gestart om talenten naar een hoger niveau te tillen. Het Elite Players Fund staat nu op het online crowdfunding platform PledgeSports.org en het doel is om minimaal €25.000 binnen te halen. Fans kunnen kiezen uit funding van €15 voor naamsvermelding tot €1.000 voor kaarten en entertainment bij toernooien. De campagne is net van start gegaan en is op PledgeSports.org te vinden. 

Lees alle blogs over: crowdfunding

Maria Sharapova 'most marketable' vrouw van de tenniswereld
Maria Sharaphova is op basis van de Celebrity DBI door Repucom uitgeroepen tot 'most marketable' vrouw van de tenniswereld. Ook Steffi Graf en de gezusters Williams scoren hoog. Volgende maand presenteert Repucom een onderzoek naar vrouwen in de sport (sporters en fans). Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ballon d'Or - the numbers




Ziggo van start als #hoofdsponsor van Ajax
Voorafgaand aan het duel met FC Groningen is Ziggo gepresenteerd als de nieuwe hoofdsponsor van Ajax. Alle aanwezige fans werden ontvangen met een Ajax-muts en werden opgeroepen een foto te delen met de hashtag #hoofdsponsor. De hashtag was gedurende de avond enige tijd Trending Topic. De actie maakt onderdeel uit van de programma opgezet door BigPlans (Marcel Beerthuizen) en Kumpany (Jan-Paul de Wildt).