Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Donderdag 29 januari
De genomineerden voor de ESA Best of Europe 
1. België: Jupiler (AB InBev) met de 'We Are Ready'-campagne rond de Rode Duivels
2. Duitsland: Allianz SE  met de culturele sponsoring voor het Lang Lang International Music Foundation
3. Frankrijk: LCL met de viering van de 100e verjaardag van de Tour de France
4. Ierland: Liberty Insurance sponsoring van de GAA All Ireland Senior Hurling Championship
5. Kroatië: Allianz Zagreb met de 'Wholhearted Coaches- campagne rond het Kroatisch Paralympisch Comité
6. Nederland: KPN (House of Sports) met de sponsorcase rond het schaatsen en de Nederlandse schaatsbond
7. Servië: Vip mobile sponsorship (Vip Beach Master 2014) samen met de Servische volleybalfederatie
8. Slovenië: Verzekeringsmaatschappij Tilia Zavarovalnica met het sponsoren van de Ljubljana Marathon
9. Verenigd Koninkrijk: adidas met de Team Messi-campagne op social media
10. Zweden: Telia met het sponsoren van het digitale festival 'Dreamhack'

Lees meer: Jupiler gaat in Europa de strijd aan met LCL, adidas, KPN en 6 andere bedrijven

Creatieve PSV-quiz op Twitter

Abu Dhabi Bernabeu
Estadio Santiago Bernabeu, de thuishaven van Real Madrid, lijkt te worden omgedoopt tot Abu Dhabi Bernabeu zo melden Spaanse media. Het stadion wordt verbouwd voor een capaciteit van 80.000 fans en de investeringsmaatschappij International Petroleum Investement Company zou een deel van de kosten betalen in ruil van de rechten.

Woensdag 28 januari
FC Barcelona stopt met sponsor Qatar Airways
De voorzitter van Barcelona zegt dat de Spaanse topclub overweegt om de sponsordeal met Qatar Airways te beëindigingen. Het contract loopt af in 2016 en de club bekijkt alternatieven. "Vier jaar geleden was de samenwerking een economische reden nu spelen ook maatschappelijke problemen een belangrijke rol."

Ruim 5 miljoen Nederlanders wil in 2015 meer gaan sporten
Een derde van de ruim 15 miljoen Nederlanders wil in 2015 meer gaan sporten zo blijkt uit de Sportdeelname Index december van NOC*NSF. Van de mensen die niet of weinig sporten geeft 25 procent aan in 2015 meer te willen sporten. Gezondheid vinden we belangrijk en zien dat als onze eigen verantwoordelijkheid. 7,5 miljoen mensen willen dan ook gezonder eten en bijna 7 miljoen mensen willen afvallen. Top 3 stijgers in sport zijn: fitness (+220.000), wandelen (+70.000) en hardlopen (+60.000). (lees meer - PDF)

Lees ook: Sport is populairder dan ooit en dat is geen toeval

Jeugdsportfonds maatschappelijk partner KNWU
Het Jeugdsportfonds is de nieuwe maatschappelijk partner van de KNWU zo meldt Marketingtribune. Het doel is om samen sportdromen van kinderen (op de fiets) waar te maken. 'Elk kind heeft het recht om te sporten en zeker om te fietsen. Dat maakt hun wereld letterlijk groter' aldus Huib Kloosterhuis.

Dinsdag 27 januari
Champions League Experience

UEFA heeft plannen bekend gemaakt voor een aantal Champions League winkels in het Midden-Oosten zo meldt SportBusiness. De eerste UEFA Champions League Experience komt in Abu Dhabi en wordt naar alle waarschijnlijkheid in mei al geopend. De winkels worden een combinatie van een fanshop en een restaurant en moeten de wereldwijde aantrekkingskracht van het miljoenbal gaan vergroten.

13% van de Nederlanders is fan van shorttrack (via Mark Versteegen)

Lees ook: Shorttrack als geheime liefde (door Margriet de Schutter)

Maandag 26 januari
Chris van Nijnatten Chef Voetbal AD naar de KNVB.

Vanaf 1 maart versterkt Chris van Nijnatten de KNVB als coördinator van bureau persvoorlichting. Van Nijnatten komt over van AD Sportwereld waar hij in totaal vijftien jaar in dienst was.

Afschuw over spandoek Standard Luik
Internationaal is met afschuw gereageerd op het spandoek van Standard Luik fans waarop de voormalig speler Steven Defour (nu in dienst van aartsrivaal Anderlecht) is afgebeeld met een afgehakt hoofd. Daarnaast staat 'red or dead', rood of dood. "Wansmakelijk en onaanvaardbaar spandoek. Hier bestaat geen regelement over maar bekijken wat we wel kunnen doen" zegt Bob Madou, hoofd zakelijke activiteiten bij de Belgische voetbalbond. De beelden van het spandoek haalden de internationale pers waaronder Deadspin (Verenigde Staten), L'Equipe (Frankrijk), Marca (Spanje) en BBC (Engeland). Laatstgenoemde vond het spandoek zelfs te schokkend om in zijn geheel te laten zien.

Verkopen van adidas stegen in 2014 harder dan verwacht
Het Duitse sportmerk adidas heeft in 2014 meer weten te verkopen dan verwacht. Bij de bekendmaking van de verkoop van het schoenenmerk Rockport bleek dat adidas ondanks moeilijke tijden meer heeft weten te verkopen. Adidas boekte dubbele groeicijfers in West-Europa, China en Latijns-Amerika maar gaf geen toelichting op de resultaten in Amerika. Daar heeft Under Armour de tweede plaats, achter Nike, overgenomen. Ook de activiteiten in Rusland vallen tegen. Komende week in een exclusief interview met een board member meer over de strategie van adidas op Sportnext. 

Lees meer: adidas anno 2015 - preview op een grote aankondiging

GoPro brengt live beelden van NHL in de uitzending
De Amerikaanse ijshockey competitie NHL heeft een samenwerking gesloten met GoPro en brengt tijdens het 2015 NHL All-Star Weekend live beelden van de camera's in de uitzending. Broadcasters zoeken naar nieuwe manieren om de actie in beeld te brengen en dat gebeurt nu live vanaf de helm van een speler.

Afbeeldingen (CC): Gradwell