Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Zaterdag 14 februari
Het stadionbezoek bij schaatswedstrijden in Thialf is 'grillig'

Bij de veertien grote schaatsdagen dit seizoen in Thialf, waaronder het WK afstanden die nu worden gereden, waren de bezoekersaantallen wisselend. De KNSB wil het sportmarketingbureau House of Sports inhuren voor toekomstige toernooien. "Topevenementen organiseren is geen kerntaak van een sportbond" zegt Dennis Schomaker, verantwoordelijk voor de marketing bij de KNSB tegenover de Volkskrant. De KNSB wil House of Sports tevens de kans geven in de olympische winter 2017-2018 een groot buitentoernooi in Amsterdam te organiseren.

Vrijdag 13 februari
AS Roma: gelukkig nieuwjaar in China

AS Roma spelers wensen de fans in China een gelukkig nieuwjaar. De Italiaanse club lanceert gelijk een Weibo-kanaal, het sociale netwerk in China. "We hebben gepassioneerde fans in China en willen graag direct met hun kunnen communiceren." (lees meer)

Jaarlijkse tv-rechten per land in miljoen euro (lees meer)


 

Donderdag 12 februari
FOX Sports verlaagt prijs van losse wedstrijden
Vanaf komende maand worden de losse wedstrijden bij FOX Sports in prijs verlaagd van €11,95 naar €7,95 per wedstrijd zo meldt De Rots Media. Daarmee komt de prijs dichter bij de adviesprijs van €6,95 die Sport1 per wedstrijd vraagt. Bij de overgang van Eredivisie Live naar Fox Sports werd de prijs fors verhoogd (+70%) en dit zorgde een flinke afname (-85%) bij de verkoop van losse wedstrijden. 

Aanvragen van sportclubs voor Verklaring Omtrent Gedrag stijgt explosief
Sportclubs vragen steeds vaker van vrijwilligers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) zo meldt Trouw. Het aantal stijgt snel: van 2012 tot 2014 vroegen 650 sportclubs in totaal 13.000 VOG's aan en begint dit jaar hebben 519 sportverenigingen ruim 10.000 VOG's aangevraagd.

Woensdag 11 februari
Crowdfunding in 2014 verdubbeld

Het afgelopen jaar is het bedrag dat door topsporters met crowdfunding wordt opgehaald verdubbeld. Gemiddeld haalden topsporters 6.600 euro door meer dan 50 funders zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Douw & Koren. De funding wordt vaak gebruikt voor het betalen van trainingen of wedstrijden in het buitenland.

Social media gebruik tennisfans

Lees ook: KNLTB serveert visie voor sportbond van de toekomst

Rechten Premier League verkocht voor 7 miljard euro (!)
Sky Sports heeft voor een recordbedrag van bijna 5,7 miljard euro (4,2 miljard pond) de uitzendrechten gekocht van 126 wedstrijden (per seizoen) Engelse Premier League. In totaal heeft Sky Sports vijf van de zeven beschikbare pakketten gekocht (waaronder de vrijdagavond) voor 1,4 miljard pond per jaar. Het nieuwe contract is een stijging van 83 procent en in totaal brachten de rechten van de Premier League net iets meer dan 7 miljard euro op. De hekkensluiter in de Premier League ontvangt nu evenveel als alle Eredivisieclubs bij elkaar.

Dinsdag 10 februari
Adidas (FR) verkozen tot Sponsor van het Jaar
Adidas is in Frankrijk verkozen tot "Sponsor van het Jaar" bij de Sporsora Awards 2015 zo meldt Sponsoring.fr. Ook de Franse voetbalbond FFF, Hyundai en Salomo behoren tot de andere winnaars van de elfde editie van het evenement.

Infront Sports & Media in Chinese handen
Het Zwitserse sportmarketingbureau Infront Sports & Media nam recentelijk het Nederlandse Referee Sportmarketing over en is nu in Chinese handen. Dalian Wanda Group heeft Infront Sports & Media voor ruim 1 miljard euro overgenomen. Het gerucht van een mogelijke overname speelde als sinds september vorig jaar. Infront Sports & Media is in het bezit 160 rechtenpakketten voor 25 sporten en heeft 25 kantoren in 13 landen. Bridgepoint (private equity) nam Infront Sports & Media drie jaar geleden over voor 550 miljoen euro.

Amsterdam Arena in Google Street View
Met Google Street View kun je vanaf vandaag een kijkje nemen in de Amsterdam Arena. Google heeft in totaal twaalf bezienswaardigheden in Nederland virtueel toegankelijk gemaakt.

Maandag 9 februari
Zoektocht naar sponsor gestart voor commercieel vrouwenteam tennis
 
In samenwerking met de tennisbond gaat Paul Haarhuis, captain van het Fed Cup-team, proberen om een sponsor voor een commercieel vrouwenteam te vinden. "Nu reizen ze de wereld rond zonder begeleiding, er is niemand rond de baan om ze te helpen." Het is echt niet de eerste poging: "Drie jaar geleden had Hugo Ekker die plannen. Dat is niet gelukt, maar ik zit er nu middenin. Ik wil proberen in samenwerking met de tennisbond en coaches een commercieel team op te zetten."

KNVB eerste voetbalbond ter wereld met DMTS
Voor de Nederlandse clubs is het zenuwachtige gepruts van faxapparaten definitief voorbij zo meldt Ernst Bouwes op Sport & Strategie. De KNVB werkte afgelopen transferperiode voor het eerst met het Domestic Transfer Matching System om de overschrijvingen van spelers te beheren. Wereldwijd maken clubs uit meer dan 200 verschillende landen bij buitenlandse transfers gebruik van het International Transfer Matching System en de KNVB is de eerste voetbalbond in de wereld die nu het binnenlandse systeem DTMS hierin integreert. Nederlandse clubs kunnen met het nieuwe systeem op een snelle en efficiënte manier de onderlinge overgang van een speler verwerken. 

Manchester City lanceert een app voor wearables
Manchester City heeft als eerste voetbalclub in de wereld een app voor wearables gelanceerd. De app is toegankelijk voor Android apparaten zoals smartwatches. De app geeft meldingen bij belangrijke momenten in de wedstrijd zoals de opstelling, doelpunten, penalties en rode kaarten.