Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.
Vrijdag 20 februari
Braziliaanse voetbalclub zet moeders in om supportersrellen te voorkomen
Bij een ontmoeting tussen aartsrivalen Recife en Náutico kan de spanning hoog oplopen en daarom zet de Braziliaanse voetbalclub moeders in om de veiligheid te bewaren zo meldt Sports Illustrated. De dames werden net als beveiligingsmensen getraind en droegen opvallende oranje hesjes met "Segurance Mae", Portugees voor "Security Moms". Bij de wedstrijd werden geen arrestaties verricht. (via Pieter Kuijpers)
Lees ook: Voor hartstochtelijke fans: de eerste donorkaart van een voetbalclub
Wielrenner Kai Reus start crowdfunding bij Wij Zijn Sport
Wielrenner Kai Reus wil een comeback maken en is een crowdfunding campagne gestart bij Wij Zijn Sport om dit financieren zo meldt HeldenOnline. Op de website van Wij Zijn Sport kunnen fans Reus steunen door uit één van de verschillende pakketten te kiezen en Paul Dirkse, blogger hier op Sportnext, is blij de wielrenner te mogen verwelkomen.
Lees meer: Ondernemende topsporters zijn de topsporters van de toekomst (door Paul Dirkse)
Donderdag 19 februari
adidas start zoektocht naar nieuwe CEO
adidas Group is de zoektocht gestart naar een nieuwe CEO, Herbert Hainer (sinds 2001 aan het roer) neemt in 2017 afscheid zo meldt Bloomberg. Het sportmerk verliest terrein aan concurrenten Nike en Under Armour en Hainer wordt niet gezien als de man die het tij kan doen keren. Aandelen op de beurs stegen als gevolg met 6,2 procent. De nieuwe kandidaat wordt intern en extern gezocht. Op 26 maart presenteert Hainer de Roadmap 2020 op het hoofdkantoor in Duitsland, Herzogenaurach.
Umbro en PSV sluiten kledingpartnership voor vijf jaar
De huidige koploper in de Eredivisie PSV en het Britse voetbalmerk Umbro zijn een partnership aangegaan met ingang van komend seizoen voor de lengte van vijf seizoenen. Umbro wordt de officiële kledingleverancier van het eerste elftal, Jong PSV, alle teams uit de PSV Jeugdopleiding en PSV Vrouwen. In navolging van Ajax en Feyenoord (beide verbonden aan adidas) is ook de merchandise van PSV exclusief beschikbaar via de eigen verkoopkanalen. Technisch manager Marcel Brands laat tevens tegenover PSV TV weten dat de clubleiding inspraak heeft op het design voor het tenue van komend seizoen. (PSV)
Liverpool opent vijf nieuwe online retail stores
Liverpool heeft vijf specifieke online winkels geopend voor Hong Kong, Japan, Zuid-Korea, Thailand en Vietnam zo meldt Inside World Football. De online winkels maken onderdeel uit van de succesvolle Chinese winkels, de opening van een online store in China leverde sinds 2012 een stijging van 200% in verkopen op voor de club.
FOX Sports komende drie seizoenen verzekerd van live-rechten alle UEFA Europa League wedstrijden
FOX Sports zendt ook de komende drie jaar de UEFA Europa League uit zo meldt De Rots Media. De nieuwe overeenkomst gaat komend seizoen van start en FOX Sports heeft het rechtenpakket maximaal uitgebreid tot de live uitzendrechten van alle wedstrijden. Nederland heeft voor volgend seizoen drie tickets te verdelen voor de UEFA Europa League.
Usain Bolt loopt ereronde tot en met WK Atletiek 2017
Usain Bolt loopt ereronde voor Puma De wereldrecordhouder en olympisch kampioen op de 100, 200m en op de 4 x 100m, Usain Bolt, loopt na de Spelen van 2016 in Rio de Janeiro nog een ereronde tot en met het WK atletiek 2017 in Londen. Dit op verzoek van zijn sponsor Puma zo meldt Marketingtribune. Bolt komt enkel op de 100 meter in actie.
Puma is niet te koop
Francois-Henri Pinauly, CEO van Puma's moedermaatschappij Kering, heeft in een interview met Bloomberg laten weten dat het sportmerk niet te koop is. Bloomberg liet eerder doorschemeren dat Kering, goed voor 86 procent van de aandelen, de optie tot verkoop onderzocht. "Ik verkoop Puma niet."
Champions League komend seizoen bij Veronica
Champions League is vanaf komend seizoen op het open net exclusief te zien bij Veronica (onderdeel van mediaconcern SBS) zo meldt VI. Online doet NU.nl (onderdeel van Sanoma) de verslaglegging voor zijn rekening. De Jupiler League samenvatting zijn eveneens te zien bij Veronica en worden op maandag en vrijdag uitgezonden. Daaromheen komt een voetbalprogramma.
Maandag 16 januari
Helden Online gaat samenwerken met Schaatsen.nl
Helden Online, het digitale platform van Helden Magazine opgezet door Barbara en Frits Barend, is een samenwerking aangegaan met Schaatsen.nl. Schaatsen.nl brengt het dagelijkse nieuws, tips en trucs waar je kunt schaatsen en Helden belicht op een vernieuwende en nieuwsgierige manier het verhaal achter de sporter. “Ons partnership past goed bij onze nieuwe strategie, waarin de sporters en fans centraal staan. Helden portretteert de schaatsers op een onconventionele en frisse manier, waardoor de fans een prachtig kijkje in de keuken krijgen. Op schaatsen.nl kunnen we daardoor iedereen een optimale beleving bieden op het gebied van topsport, breedtesport en fanbeleving” aldus Mascha van Werven, manager communicatie bij de KNSB. (HeldenOnline)
Golfbanen moeten socialer worden
Nederland telt 350.000 geregistreerde golfers, het aantal stijgt nog maar vlakt af zo meldt de NOS. Golfers geven tevens steeds minder geld uit en rondes worden korter. Golfbanen moeten socialer worden: "Als je vrienden hebt op een vereniging dan ga je daar nooit meer weg. Teamspirit. Die kant moeten we op" zegt Hidde Verschuur van golfbaan Haverleij in Den Bosch. De golfbanen in Nederland (circa 200) maken allemaal winst maar zien de omzet dalen.
All-Star Game compleet in Virtual Reality te beleven
Virtual Reality komt eraan. NBA filmt All-Star Game speciaal voor de Samsung's Gear VR headset. Fans kunnen zo daadwerkelijk op het veld staan en 360-graden rondkijken. De beelden zijn nog niet live maar worden wel gratis beschikbaar gesteld binnen enkele weken na de wedstrijd. NBA is geselecteerd als één van de meest innovatieve sportbedrijven in 2015.
Contactloos betalen in Ahoy bij ABN AMRO WTT
Bezoekers van het 42e ABN AMRO World Tennis Tournament in Ahoy Rotterdam konden al hun aankopen 'contactloos' afrekenen. Toernooisponsor ABN AMRO heeft alle extra verkooppunt bij Ahoy uitgerust met een betaalautomaat waar met de betaalpas contactloos kan worden betaald. ‘Het biedt betaalgemak en het gaat sneller. In vergelijking met cash betalingen is de tijdswinst zo'n 16 seconden per betaling en ten opzichte van een reguliere pinbetaling is de tijdswinst 7 seconden’ zegt Karin Kersten, Hoofd transaction Banking bij ABN AMRO tegenover Events.nl. Ahoy wil op termijn naar een situatie toe waarin bezoekers van evenementen vooral hun betaalpas gebruiken bij aankopen. En bij voorkeur contactloos.
Lees ook: ABN AMRO toont ambitie als Partner van de Toekomst
Geen Nike Fuelband meer vereist
Nike Fuel app voor iPhone ondersteunt nu Apple's Healthkit en maakt gebruik van de sensoren in de iPhone om bewegingen te tracken. Een Fuelband is daarmee niet langer vereist, wel moet de iPhone op iOS 8 draaien. (Mashable)
Lees meer: Waar ligt de toekomst van Nike en draagbare technologie? (door Gijsbregt Brouwer)
Ambiance in Frankrijk, zo kan het ook
Geen zwarte rook of fakkels bij de Franse voetbalclub Gironsdins de Bordeau tegen Saint-Etienne maar vrolijke stof kwam van supporters op de tribune.