Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 27 februari
Nieuwe hoofdsponsor Chelsea, Yokohama, voor 55 miljoen per jaar

De Japanse bandenfabrikant Yokohama is vanaf komend seizoen en voor de periode van vijf jaar de nieuwe hoofdsponsor van Chelsea. De sponsordeal met Yokohama is naar verluidt goed voor 55 miljoen euro per jaar. Het is de op twee na grootste sponsordeal uit de historie van de Premier League en meer dan een verdubbeling ten opzichte van het huidige sponsorcontract met Samsung.

Memphis Depay kiest voor Under Armour
Memphis Depay, de talentvolle aanvaller van PSV, tekent bij het Amerikaanse sportmerk Under Armour zo meldt PSV-watcher voor VI Thijs Slegers. "Memphis is het nieuwe gezicht van het merk, dat vooral in Amerika groot is en in Europa aan de weg wil timemren. Under Armour tekent Memphis als hun grootste prominent op het gebied van voetbal. Zoals ze Andy Murray voor het tennis aan zich bonden. Memphis gaat ook op voetbalschoen van Under Armour spelen."

Donderdag 26 februari
Adidas scoort in één week 33 miljoen views op Youtube

In de top 10 branded video's van Youtube staan twee video's van adidas, gezamenlijk goed voor meer dan 33 miljoen views in één week. Adidas Take It (nummer 1) heeft 21.9 miljoen views en There Will Be Haters (nummer 3) heeft 11.8 miljoen views. (AdWeek)

Nike zet Cristiano Ronaldo voor het blok
Cristiano Ronaldo heeft een deel van zijn nieuwe kledinglijn moeten terugtrekken op last van sponsor Nike. Het grootste sportmerk ter wereld heeft een sponsordeal met Cristiano (naar verluidt voor 9 miljoen euro per jaar) en was 'not amused' dat CR7 ook schoenen zou gaan verkopen. Prijzen voor de schoenen (instappers, laarzen en chique) varieerde tussen 100 en 550 euro. Onderbroeken en shirts maken al onderdeel uit van de kledinglijn CR7.

Woensdag 25 februari
Problemen bij Nike met het logo van Intel aan de binnenkant van het shirt bij FC Barcelona

Bij de bekendmaking van Intel als nieuwe partner van FC Barcelona werd het logo aan de binnenkant van het shirt getoond. 'Intel Inside.' Daarna is weinig meer van Intel vernomen aangezien Nike technische problemen heeft met het verwerken van het logo aan de binnenkant van het shirt zo meldt Bloomberg. Volgens een woordvoerder wordt er gewerkt aan een oplossing voor het probleem. De creatieve partnership is goed voor 25 miljoen dollar in de komende vijf jaar.

Blunder van LeBron James
"Was 24 toen ik begon met gewichten. In de jaren daarvoor nam ik het allemaal niet zo nauw. Ik at bij McDonald's, ik deed niet aan warming-up, het maakte me allemaal niet uit." LeBron James heeft met zijn uitspraak geen beste beurt gemaakt bij een van zijn grootste sponsors: McDonald's.

Tijdelijke stop grote bedrijven in Rio tijdens de Spelen
De burgemeester van Rio de Janeiro vraagt grote bedrijven uit de stad om tijdens de Olympische Spelen niet aanwezig te zijn om zo het transport van atleten en officials gemakkelijker te laten verlopen.

Dinsdag 24 februari
Sponsorinkomsten Eredivisie dalen met 5%, Europa stijgt met 20%

De Nederlandse Eredivisie is een negatieve uitzondering op de Europese sponsorbalans zo blijkt uit onderzoek van Repucom. De sponsorinkomsten lagen 5% lager en staan in schril contrast met de 20% stijging in shirtsponsorinkomsten die wordt gerealiseeerd voor alle grote Europese competities samen. De groei was zelfs in de afgelopen 15 jaar niet zo groot. (Sponsorreport)

Een hoger salaris voor sportieve werknemers
Een aantal interessante feiten over de relatie tussen sport en inkomen. Sportieve werknemers verdienen meer dan collega's die niet of nauwelijks bewegen zo blijkt uit onderzoek van het Duitse IZA. Duitse mannen die minstens één keer per week sporten verdienen gemiddeld vijf procent meer dan mannen die minder of helemaal niet sporten. Vrouwen die op 15-jarige leeftijd sporten, verdienen later zo'n 6 procent meer dan collega's die niet sporten. Ook in andere landen verdienen sportieve werknemers meer, soms wel 17 procent extra. Kanttekening: als mensen onder werktijd sporten of opleiding aan de kant zetten levert het aanzienlijk minder op. (NU.nl)

Lees meer: Sportieve werknemers verdienen meer en hebben sneller kans op een job

Overzicht: fanbase van Europese topclubs
De Spaanse krant Sport heeft een overzicht gepubliceerd van de fanbase van Europese topclubs. Manchester City steeg met 523% door 72.5 miljoen nieuwe fans in China, 34,6 miljoen fans in Indonesië, 24,5 miljoen fans in Mexico en ruim 10 miljoen in Verenigd Koninkrijk. (Express)

Lees ook: van fanshop naar wereldverovering, een uitgekiende strategie

Geen beelden van de Olympische Spelen in Ultra HD
Een tegenvaller voor de makers van Ultra HD-televisie. Het Internationaal Olympisch Comité heeft besloten om de komende Olympische Spelen in Rio de Janeiro niet in Ultra HD uit te zenden zo meldt TotaalTV. De Japanse omroep NHK doet wel testuitzendingen maar de officiële beeldaanvoer van Olympic Broadcast Services (OBS) bestaat niet uit Ultra HD.

Nederland zesde tenniseconomie van Europa
Nederland is de zesde tenniseconomie van Europa zo meldt Sport & Strategie op basis van onderzoek door Mulier Instituut. De totale omvang van de Europese tennismarkt wordt geschat op ruim 7,6 miljard euro en Nederland vormt hier met ongeveer een half miljard euro zes procent van. Spanje, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk zijn beduidend de grootste tennislanden in Europa (gezamenlijk 71% van het totaal).

Lees meer: KNLTB serveert visie voor sportbond van de toekomst

Maandag 23 februari
Sportdeelname was in januari nog nooit zo hoog

In januari was het aantal mensen dat minimaal één keer per week sportte 59 procent, circa 8,9 miljoen Nederlanders zo blijkt het de NOC*NSF Sportdeelname Index. “Sinds de invoering van de NOC*NSF Sportdeelname Index is in de maand januari de sportdeelname nog nooit zo hoog geweest. In januari 2013 sportten bijna 8 miljoen mensen minimaal één keer per week, in 2014 waren dit ruim 8,5 miljoen en in januari 2015 circa 8,9 miljoen mensen. Een mooie stijgende lijn waarover we tevreden kunnen zijn. Zeer waarschijnlijk wordt de stijging veroorzaakt door de goede voornemens die mensen massaal hebben op het gebied van gezondheid door meer te gaan sporten en bewegen. Het is nu de uitdaging deze stijgende lijn vast te blijven houden” zegt Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling bij NOC*NSF.

Lees ook: Sport is populairder dan ooit en dat is geen toeval

Eurosport start met Nederlandse regie bij MotoGP
In Frankrijk wordt op dit moment in het hoofdgebouw van Eurosport een Nederlandse regiekamer gebouwd zo meldt TotaalTV. Eind maart wordt de nieuwe Nederlandse regiekamer officieel tijdens de eerste MotoGP-race van het nieuwe seizoen in gebruik genomen. De presentatie is in handen Samantha van Wijk, Eurosport Benelux eerste Nederlandstalige presentatrice ooit. Het commentaar wordt ter plekke verzorgd door Eurosport’s MotoGP commentator Diederick de Vries en ex-coureur Patrick van den Goorbergh. Het trio werd kort geleden aan pers en fans gepresenteerd. In de toekomst gaat Europsport de Nederlandse regie bij meer internationale sportevenementen inzetten.

Nike Kitbuilder
Zelf sporttenues ontwerpen is hot. Het reclamebureau The Valley hebben in samenwerking met Nike TEAM de Nike Kitbuilder ontworpen, een online retailomgeving waar voetbalteams en clubs wedstrijd, training en leisure outfits kunnen samenstellen zo meldt MarketingTribune. Het is direct zichtbaar hoe het voetbaltenue eruit ziet inclusief clublogo, sponsorbedrukking, benaming en rugnummering. De eerste versie van de Nike Kitbuilder is inmiddels in 25 landen in Europa uitgerold.