Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 27 maart
Financiële situatie sportbonden
Voor sportbonden waren de afgelopen jaren geen gemakkelijke tijd. Mulier Instituut analyseerde de jaarverslagen van 68 van de 76 bij NOC*NSF aangesloten bonden. Hoe is de opbouw van de baten bij de top-20 bonden met de meeste leden? (Lees meer op Sport & Strategie)

Donderdag 26 maart
Turkish Airlines sponsor van de UEFA Champions League

De vliegtuigmaatschappij Turkish Airlines, bekend van de commercials met Lionel Messi en Kobe Bryant, is de komende drie jaar 'Official Airline Sponsor' van de UEFA Champions League zo meldt Sponsorreport.

AirBnb tekent contract met organisatie van Spelen in Rio 2016
AirBnb heeft een hospitality-contract gesloten met de organisatie van de Zomerspelen Rio 2016 voor het verzorgen van de huisvesting voor fans, media, trainers en atleten zo meldt persbureau Reuters. De populaire huurapp staat tijdens het evenement garant voor 20.000 kamers. De waarde van het contract is niet bekend gemaakt. Vorig jaar april sloot Airbnb een samenwerking met de TCS New York City Marathon maar lag onder vuur vanwege een aantal rechtzaken. Uit onderzoek bleek destijds dat 72% van de prive-huurovereenkomsten via Airbnb illegaal tot stand kwamen.

Woensdag 25 maart
ABN AMRO stopt sponsoring KLM Open en Deloitte Ladies Open

ABN AMRO verlengt het lopende sponsorcontract van het KLM Open en het Deloitte Ladies Open niet zo meldt Sponsorreport. Ernst Boekhorst, verantwoordelijk voor sponsoring en events bij ABN AMRO, wijst op een aanpassing in de sponsorstrategie zoals hier op Sportnext eerder al gepresenteerd werd. Vorig jaar werd ook de sponsoring van het hardlopen, waaronder de Rotterdam Marathon beëindigd. De bank was sins 2007 partner van de golftoernooien.

Lees meer: ABN AMRO toont ambitie als Partner van de Toekomst

Top 20 best betaalde voetballers (France Football)
1. Lionel Messi (FC Barcelona): €65 miljoen  
2. Cristiano Ronaldo (Real Madrid): €54 miljoen
3. Neymar JR (FC Barcelona): €36,5 miljoen
4. Thiago Silva (Paris-Saint Germain): €27,5 miljoen
. Robin Van Persie (Manchester United): €25,6 miljoen
6. Gareth Bale (Real Madrid): €23,8 miljoen
7. Wayne Rooney (Manchester United): €22,5 miljoen
8. Zlatan Ibrahimovic (Paris-Saint Germain): €21,5 miljoen
9. Sergie Agüero (Manchester City): €21,2 miljoen
10.Robert Lewandowski (Bayern München): €20,2 miljoen
11. Eden Hazard (Chelsea): €20 miljoen 
11. Yaya Touré (Manchester City): €20 miljoen 
13. Angel Di Maria (Manchester United): €18,5 miljoen 
13. Radamel Falcao (Manchester United): €18,5 miljoen
15. Iker Casillas (Real Madrid): €17,8 miljoen
16. David Silva (Manchester City): €17,3 miljoen
16. Cesc Fabregas (Chelsea): €17,3 miljoen
18. David Luiz (Paris-Saint Germain) : €17,2 miljoen
19. Karim Benzema (Real Madrid): €17 miljoen
20. Mario Götze (Bayern München): €16,9 miljoen

Top 20 best betaalde voetbaltrainers
1. José Mourinho (Chelsea): €18 miljoen
2. Carlo Ancelotti (Real Madrid) €15,5 miljoen
3. Pep Guardiola (Bayern München): €15,2 miljoen
4. Arsène Wenger (Arsenal): €11,3 miljoen
5. Louis Van Gaal (Manchester United): €10 miljoen
6. Fabio Capello (Rusland): €9 miljoen
7. André Villas-Boas (Zenit Sint-Petersburg): €8,5 miljoen
8. Sven-Göran Eriksson (Shanghai SIPG): €8 miljoen
9. Jürgen Klopp (Borussia Dortmund): €7,2 miljoen
10. Laurent Blanc (Paris-Saint Germain): €7 miljoen 
10. David Moyes (Real Sociedad): €7 miljoen
12. Rafael Benitez (Naples): €6,9 miljoen
13. Walter Mazzarri (ex-Inter Milan): €6,8 miljoen
14. Roberto Di Matteo (Schalke 04): €6 miljoen
15. Luciano Spalletti (ex-Zenit Sint-Petersburg)
15. Luis Enrique (Barcelona): €5,5 miljoen
17. Antonio Conte (Italië): €5,3 miljoen
18. Manuel Pellegrini (Manchester City): €5,2 miljoen
19. Brendan Rodgers (Liverpool): €4,9 miljoen
20. Roberto Mancini (Inter Milan) : €4,8 miljoen

Lichte stijging sportdeelname
Uit de maandelijkse Sportdeelname Index van NOC*NSF blijkt dat het aantal mensen dat in januari minimaal een keer per week sportte 60 procent was, dat zijn circa 9,1 miljoen Nederlanders. De stijging komt door kinderen tot 12 jaar en mensen ouder dan 30 jaar. Mensen uit de leeftijdsgroepen 13-18 jaar en 19-30 jaar zijn minder gaan sporten.

Dinsdag 24 maart
Wereldwijde zoektocht naar amateurlopers voor zwaarste estafette in de natuur

Asics is een wereldwijde zoektocht gestart naar amateur- en professionele lopers voor de zwaarste estafette in de natuur 'ASICS Beat the Sun'. De unieke estafette start op 21 juni en lopers moeten een parcours van 148 km in 15 uur, 41 minuten en 35 seconden afleggen. Elk estafetteteam bestaat uit drie professionele atleten en drie amateurs in een ultieme uitdaging 'de zon te verslaan'. De amateurlopers worden niet alleen op hun hardloopcapaciteit geselecteerd, maar ook op hun motivatie om de uitdaging aan te gaan. (ASICS - Beat the Sun)

Lees alles over een eerdere editie van: de zwaarste trailrun ooit

Sony official smartphone en smartwear sponsor Tough Mudder
Sony is 'de officiele smartphone en smartwear sponsor' van Tough Mudder zo meldt The Drum. De komende editie zijn onder andere de Xperia Z3, SmartWear, SmartWatch 3, SmartBand Talk en Lifelog in actie te zien. De waterdichte XperiaZ3 wordt ingezet om sporters voorafgaand en tijdens de wedstrijden te volgen. "

Kids.premierleague.com
De Engelse Premier League heeft een speciale website voor kinderen van 6 tot 12 jaar gelanceerd. Kids.premierleague.com brengt de voetbalcompetitie op een laagdrempelige manier met veel spelletjes, quizzen en de mogelijkheid om een eigen slaapkamer in te richten. De site is geheel gratis en wordt beperkt tot 10 keer per dag om ervoor te zorgen dat kinderen niet te lang achter de computer zitten.

Anouk Hoogendijk verbonden aan M Line
Anouk Hoogendijk is een samenwerking aan gegaan met de Nederlandse beddenfabrikant M LIne. Anouk Hoogendijk wordt het gezicht van de sportieve campagne 'sleep well, move better'. “M Line positioneert zich al jaren als hét slaapsysteem voor topsporters. Anouk Hoogendijk zal als één van onze ambassadeurs symbool staan voor de topsportcommunity die voor M Line kiest. M Line slaapsystemen kenmerken zich door de ultieme drukverlagende eigenschappen waardoor men rustiger slaapt en meer energie heeft voor de dag. Een uniek slaapconcept, bij uitstek geschikt voor topsporters”, aldus Jaap Westland, commercieel directeur M Line. (Anouk Hoogendijk uitgerust naar het WK)

NFL kiest exclusief voor internet
NFL gaat aankomend seizoen een wedstrijd alleen live uitzenden op het internet (geen televisie). De ontmoeting tussen de Jacksonville Jaguars en de Buffalo Bills in Londen wordt waarschijnlijk aangeboden via Youtube of Facebook zo meldt Wall Street Journal.

Maandag 23 maart
Verband tussen (regelmatig) sporten en geluk
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders die wekelijks sporten het meest tevreden zijn met het leven in het algemeen. Tweederde van de regelmatige sporters geeft aan dat zij of hij van sporten gelukkig wordt. Het onderzoek werd verricht onder 3.000 Nederland tussen de 15-18 jaar. Nederlanders die niet of weinig sporten zijn minder tevreden met het leven in het algemeen. De tevredenheid over de lichamelijke gezondheid verschilt veel sterker tussen niet of regelmatige sporters. Bijna de helft van de niet sporters is ontevreden over zijn of haar lichamelijke gezondheid. Dit terwijl ruim 60 procent van de regelmatige sporters wel tevreden is met zijn of haar lichamelijke gezondheid. (NOC*NSF)

Nike ontvangt meer ecommerce via mobiel dan via desktop
Bij Nike komen voor het eerst meer bezoekers van ecommerce via mobiel dan via de desktop zo meldt The Drum. Het grootste sportmerk ter wereld is achter de schermen druk bezig om van mobile marketing een winstgevend onderdeel te maken. Van apps naar social media moeten fans producten gaan kopen. Nike investeert in de directe relatie met klanten en voorziet groei in 'premium personalised experiences'. Het thema van de vijfde Sport App Awards is 'mobile-first'. 

Samenwerking Le Champions en Run2Day verder uitgebreid
Le Champion en Run2Day hebben de samenwerking uitgebreid, niet alleen verlengt Run2Day het co-sponsorschap van de Dam tot Damloop maar is de komende drie jaar ook hoofdsponsor van de Damloop by Night geworden zo meldt Events.nl. ‘Run2Day is er trots op zich opnieuw langdurig te verbinden aan de Dam tot Damloop in het algemeen en de Damloop by night in het bijzonder’ zegt Bart Nauta van Run2Day. ‘Online en in de 25 Run2Day hardloopspeciaalzaken door heel Nederland hebben wij als missie hardlopen nog leuker te maken. Voor veel hardlopers sluit dit perfect aan bij hun beleving van de Dam tot Damloop.’

Spectaculaire beelden Feyenoord - PSV
Slechts enkele seconden voordat de spelers de grasmat van De Kuip opkwamen landde cameraman Ben de Graaf met een parachute op het veld bij de start van Feyenoord - PSV. De beelden en een kijkje achter de schermen staan op Youtube. Helaas is insluiten op verzoek uitgeschakeld. Bekijk 'Passie in de regiewagen tijdens Feyenoord-PSV'