Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 3 april
Waarom PSV voor Umbro koos

Na twintig jaar geen Nike-shirts bij PSV. Toon Gebrands, algemeen directeur van de aanstaande landskampioen, geeft in het PSV Magazine tekst en uitleg over waarom PSV en Nike uit elkaar gaan. De focus van Nike komt bij de topclubs te liggen, clubs die lager in de rangorde staan moeten financieel inleveren. Take it or leave it. En dat is wat clubs als PSV, Celtic en FC Porto nu doen. "Wij hebben ambities en die zouden we moeten bijstellen als we bij Nike zouden blijven." Daarnaast was vanaf komend geen inspraak meer in het tenue. De keuze was uit een aantal standaardontwerpen. Over de nieuwe kledingsponsor Umbro zegt Gebrands: "Umbro is een authentiek Engels voetbalmerk en wij waren vanaf het begin onder de indruk. Bij Nike zouden we één van de velen zijn, bij Umbro zijn we op dit ogenblik misschien wel de nummer één." (ELF Voetbal)

Donderdag 2 april
Opinie Richard Plugge over Team Lotto NL-Jumbo

"Team LottoNL-Jumbo is een volstrekt nieuw topsportmodel dat draait om kennis delen, kruisbestuivingen en krachten bundelen" zo schrijft Plugge op Sport & Strategie.  "Niet alleen op commercieel en communicatief gebied, maar ook op sportief gebied. Na voetbal zijn schaatsen en wielrennen in Nederland verreweg de meest populaire sporten." Of het concept ooit naar buitenland gaat zegt Plugge: "Ik denk niet dat ons model, twee sporten onder één paraplu, internationaal snel school zal maken. Nederland is wat dat betreft een uniek land. Alleen bij ons zijn schaatsen en wielrennen twee wereldberoemde sporten, die veel aandacht krijgen en dicht bij elkaar liggen."

Lees meer: ook andere sporten bij TeamLottoNL? (door Jaap Stalenburg)

Topsport.Amsterdam
De eerste websites eindigend op .amsterdam zijn gisteren online gegaan, allereerst TEDx.amsterdam. Andere websites zijn Blond Amsterdam, de haven van Amsterdam (port.amsterdam) en muziekwinkel Concerto (concerto.amsterdam). Ook Topsport Amsterdam heeft één van de eerste sites met een .amsterdam URL http://www.topsport.amsterdam/

Woensdag 1 april
Arsenal en Liverpool brengen voorbereiding vanuit de kleedkamer live op Periscope

Komend weekend unieke beelden vanuit de kleedkamer van Arsenal en Liverpool. De voorbereiding wordt namelijk live gestreamd op Periscope. Voorafgaand aan de wedstrijd spreken Per Mertesacker (Arsenal) en Jordan Henderson (Liverpool) de spelers toe zo meldt Daily Mail. De beelden zijn niet te zien op BT Sport. In Nederland omarmt PSV de Twitter-app Periscope en zal deze vaker gaan gebruiken. 

Lees meer: Meerkat en Periscope: niet te missen ‘hype’ voor sportverenigingen

Adidas in China terug op de tweede plaats 
In 2008 lag het marktaandeel van adidas in China slechts één procent lager dan Nike. In 2010 daalde adidas naar de vierde plaats achter Li Ning en Anta, maar het tij lijkt nu gekeerd. De verkopen stegen het afgelopen jaar met 10 procent en adidas is terug op de tweede plaats zo meldt YTsports.

Lees meer: drie speerpunten bepalen de toekomst van adidas voor de komende vijf jaar

Noodzakelijke omslag voor verenigingen
De boodschap voor verenigingen tijdens de Dag van de Atletiek was helder: clubs moeten gaan ondernemen en zich ontwikkelen tot bedrijven. Sporters zijn klanten en ga ze benaderen alsof het consumenten zijn zo meldt AtletiekWeek. Ziggy Tabacznik van breedtesportmarketingbureau 2Basics en columnist hier op Sportnext, ziet vier belangrijke thema's voor die benadering: plezier, afvallen, gezondheid en energie.

Nieuw Turks voetbalstadion in de vorm van krokodil
De Turkse voetbalclub Bursaspor opent nog dit jaar een nieuw voetbal stadion. Bijnaam van de club is 'groene krokodillen' en daarom is het nieuwe stadion in de vorm van een krokodil gemaakt.  

AFP TweetFoot
Het persbureau AFP heeft een eigen Twitter-tool voor voetbaljournalisten gelanceerd. AFP TweetFoot biedt een selectie van 1.000-1.500 belangrijke Twitter-accounts van de Europese topcompetities (Frankrijk, Engeland, Spanje, Duitsland en Nederland) en toont tijdens wedstrijden profielen en live actie zoals doelpunten, kaarten en transfers. Ook zijn in een oogopslag de belangrijkste onderwerpen te zien.

Dinsdag 31 maart
Premier League bekijkt de mogelijkheden voor een ander sponsormodel
De Premier League overweegt een nieuwe sponsormodel wanneer de huidig naamgevende sponsor Barclays aan het einde van volgend seizoen afscheid neemt zo meldt Sponsorreport. Afgelopen week zijn gesprekken gevoerd met de twintig Premier League clubs over een nieuwe partnership model. Alle opties worden voorlopig open gehouden. Ook de Nederlandse Eredivisie had twee sponsorscenario's opgesteld. Naast de huidige propositie werd de mogelijkheid voor twee hoofdsponsors bekeken. Dit bleek, in overleg met de huidige sponsors, niet haalbaar.

Hockey.nl verder als online format, print verdwijnt
De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) heeft besloten om het aflopende contract (31 juni 2015) met Sanoma niet te verlengen. De KNHB geeft samen met Sanoma Media Netherlands sinds september 2008 hockey.nl uit. Per 1 juli 2015 wordt, in samenwerking met Entopic (gespecialiseerd in contentmarketing en webredactie) een nieuw online format gepresenteerd. De printuitgave Hockey.nl houdt op te bestaan, het laatste nummer verschijnt op 6 juni 2015.

Amsterdam Arena: eten en drinken bestellen vanaf de tribune via een app
Vanavond kunnen fans van het Nederlands elftal in de Amsterdam Arena voor het eerst eten en drinken bestellen vanaf de tribune via een app. De SeatServe startup uit New York werd twee maanden geleden geimplementeerd en werkt vanavond al op full-speed in de Arena Catering App. Naast eten en drinken liggen in de toekomst ook andere aankopen voor de hand zo meldt The Next Web, bijvoorbeeld een shirt van de doelpuntenmaker.

Veilig en vriendelijk
Om (on)begrip tussen wielrenners en overige weggebruikers te verbeteren lanceert de Nederlandse Tour Fiets Unie (NTFU) een nieuwe campagne. De echte wielrenner laat van zich horen. Veilig en vriendelijk.

Maandag 30 maart
NAC gaat rouleren met drie hoofdsponsors
Komend seizoen gaat NAC rouleren met hoofdsponsors op het shirt zo meldt MarketingTribune. Het lukt de Brabantse club niet om één sponsor te vinden en daarom wordt overwogen om met drie verschillende hoofdsponsors te rouleren op het shirt.

ATP Event Experts verlengt partnercontract met Sport & Zaken voor drie jaar
Sport zit al meer dan 25 jaar in het DNA van ATP Event Experts. “Wij vinden ons partnership met Sport & Zaken heel belangrijk. Met de samenwerking willen we onze expertise ook toegankelijk maken voor de sport en haar evenementen en voor medewerkers van bedrijven. Sport & Zaken en ATP Event Experts zijn beide al jaren actief in de Olympische- en de Sportwereld en we vullen elkaar dan ook prima aan in onze ambities!” aldus Jurrie van den Berg, General Manager Client Services Event Experts over de samenwerking.

Etixx sluit samenwerking met KBVB voor vier jaar
Na samenwerkingen met wielerploegen als Topsport Vlaanderen, Tinkoff Saxo, Sunweb-Napoleon Games & Etixx-Quick Step en voetbalclubs Lille OSC en Feyenoord, heeft het sportvoedingsmerk opnieuw een grote vis aan de haak weten te slaan. Met de Koninklijke Belgische Voebalbond (KBVB) werd een overeenkomst afgesloten voor vier jaar. De samenwerking omhelst de sponsoring van alle nationale voetbalteams, met op kop uiteraard de Rode Duivels. Nog tot en met het WK in Rusland in 2018 zal het team van Wilmots zich ondersteund weten met de sportvoeding en -supplementen van Etixx.

Lees meer: Etixx breidt portfolio uit met KBVB & Rode Duivels

Sportfilmfestival Rotterdam
Nieuw! Marko van Kampen - EU1 en Makers Channel
Marko van Kampen spreekt bij de live sessie over de Sportfilm van de Toekomst. Marko is een online content specialist: hij zette mede USSR op en werkte daar voor vele top adverteerders op het gebied van online video en activatie. Vervolgens bouwde hij EU1 op. Een video en crowdfunding platform opgezet om filmakers een eigen huis te geven. Met Ziggo en UPC als founding sponsors. Vanuit EU1 heeft hij Makers Channel ontwikkeld, een online video platform voor serial content makers, de zogenaamde YouTube generatie. Dit wordt in april 2015 gelanceerd samen met FOX International. Sport zal een belangrijk onderdeel zijn van de Makers Channel propositie.

Ivar Vermeulen vervangt Steven Vreugdenhil
Helaas is Steven Vreugendenhil verhinderd maar niet getreurd! Ivar Vermeulen, athlete manager en verantwoordelijk voor de marketing van verschillende board sportsmerken, neemt ons mee in de wereld van action sports.