Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.
Vrijdag 17 april
KNHB wil in 2020 in totaal 300.000 leden en 1 miljoen actieve fans met gebruik van SAP Cloud for Sales
KNHB gebruikt SAP Cloud for Sales om zijn dienstverlening richting verenigingen te verbeteren. Zo wil de bond niet alleen verder professionaliseren maar ook de Nederlandse hockeysport in het algemeen beter op de kaart zetten zo meldt Dutch IT-channel. Het doel is in 2020 in totaal 300.000 leden en 1 miljoen actieve fans. SAP Cloud for Sales wordt in eerste instantie gebruikt voor "het verbeteren van de communicatie, samenwerking en hun relatie met verenigingen. De bond kan met de oplossing de speerpunten, wensen en uitdagingen van lokale verengingen nauwkeurig in kaart brengen en delen met alle medewerkers." In de toekomst wil de hockeybond het systeem ook inzet voor het contact met partners, leveranciers, gemeenten en sponsoren. En voor community management en fan engagement.
Nike waarschijnlijk de nieuwe kledingsponsor van NBA
Nike is naar verluidt dicht bij een overeenkomst om kledingsponsor te worden van de NBA vanaf het seizoen 2017/18. Bronnen melden aan Sportbusiness Daily dat slechts de randvoorwaarden van de overeenkomst nog moeten worden ingevuld. Zowel het merk Nike als Jordan kunnen op de kleding komen. Adidas neemt na 11 jaar (en 400 miljoen dollar) afscheid en wil zich meer gaan richten op de individuele atleten.
Lees ook: Drie speerpunten bepalen de toekomst van adidas voor de komende vijf jaar
Amsterdamse startup in voetbaldata haalt 100.000 euro op
Voetbaldata startup Metrica Sports uit Amsterdam heeft na een ronde langs investeerders 100.000 euro opgehaald zo meldt Startup Juncture. De Argentijnse oprichters Bruno Dagnino, Enzo Angilletta en Ruben Saavedra (Spanje) hopen hier mee het team uit te breiden en de markt beter te gaan bedienen. Metrica Sports ondersteunt een coach bij het analyseren van de prestaties en communicatie met spelers. Het platform integreert video en data om fouten in de wedstrijd te kunnen identificeren. Metrica Sports is in 2014 opgericht naar en maakte onderdeel uit van ACE Venture Lab.
Woensdag 15 april
Dennis Hogenboom Manager Sport bij ATPI
Dennis Hogenboom is Manager Sport geworden bij ATPI zo meldt Sponsorreport. Dennis Hogenboom kwam per 1 april jl. van Ricoh waar hij het afgelopen jaar interimmanager Sponsoring & Events was. Via ATPI krijgt Hogenboom een rol bij het voor hem bekende Holland Heineken House en de Olympische Spelen. Ook is hij als Manager Sport onder andere betrokken bij de New York Marathon en het WK en EK Voetbal. In het verleden was Hogenboom als Senior Sponsor Manager bij Heineken verantwoordelijk voor onder andere het Holland Heineken House, Vrienden van Amstel, Live! en Amstel Gold Race.
De zichtbaarheid van logo's op social media
Merken besteden jaarlijks honderden miljoenen euro's om precies op het juiste moment in beeld te komen. Op social media worden dagelijks miljoenen afbeeldingen gedeeld waar die logo's zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan Qatar Airways. TechCrunch deed onderzoek naar de zichtbaarheid en kwam tot de onderstaande resultaten bij de wedstrijd FC Barcelona - Real Madrid.
Dinsdag 14 april
Nike gaat vol voor vrouwen
Nike verwacht in 2017 meer dan 2 miljard dollar extra aan vrouwen te verkopen. Voor de stijging van 5 miljard dollar in 2015 naar 7 miljard in 2017 is de nieuwe campagne #BetterForIt gelanceerd. De campagne kent geen topsporters of rolmodellen maar juist doorsnee vrouwen als hoofdrolspelers. De 90-dagen challenge met Nike+ Training en Nike+Running daagt vrouwen uit om fit te worden. Momenteel zijn vrouwen in de meerderheid bij het gebruik van de Nike+ app (54% is vrouw, 46% is man) en in Europa en China groeit het aantal vrouwen ook harder dan mannen. "Running your first half-marathon. Finally dead-lifting your body weight at the gym. Resolving to do a handstand in yoga."
Voornemen van NOC*NSF om de Europese Spelen van 2019 naar te halen
Het bestuur van NOC*NSF heeft besloten om haar voornemen om de Europese Spelen van 2019 naar Nederland te halen voor te leggen aan een extra Algemene Vergadering zo meldt op een bericht op de website van NOC*NSF. Eerder verscheen op Sport & Strategie een opinie van Frans Oosterwijk waarin twijfels werden geuit over de mogelijke organisatie van het evenement.
Maandag 13 april
Geld verdienen met apps en livestreaming
Er is op termijn geld te verdienen met livestreaming en apps zegt Esther Roelofs, manager commerciele zaken bij NOC*NSF tegen de NOS. Door de hogere snelheid van het internet wordt het interessant om live-beelden uit te zenden van competitiewedstrijden. De vijfde editie van de Sport App Awards is van start gegaan, meld nu jouw favoriete Nederlandse sport app aan!
Lees meer: Meerkat en Periscope: niet te missen ‘hype’ voor sportverenigingen
Breed sportmedia-label: Sport International
Sport International wordt het label waarmee Voebal International zich gaat richten op andere sporten zo meldt MarketingTribune. Waaronder het eerste wielerproject De Groene Tourkrant (een oplage van 150.000 huis-aan-huis exemplaren in Utrecht en in samenwerking met Skoda Nederland). ‘De kennis en kwaliteit die we vanuit Voetbal International in huis hebben gaan we breder inzetten, en daar waar nodig in huis halen. SI maakt media voor opdrachtgevers en in eigen beheer, en dat voor alle mogelijke kanalen, van print tot online en van social media tot video. De Groene Tourkrant is ons eerste project, binnenkort denken we meer nieuwe media-uitingen rondom sport en sporters bekend te kunnen maken’ zegt Rens Muller, inhoudelijk en commercieel verantwoordelijk voor het nieuwe sportmedia-label. Ook Arne van den Berg, overgekomen van Radio 538, wordt verantwoordelijk voor het sportlabel.
Reebok gaat samenwerken met 50 Cent
SMS Audio, van Curtis Jackson beter bekend als rapper 50 Cent, staat op het punt een samenwerking te tekenen met Reebok zo meldt ISPO. De headphones van SMS Audio worden Reebok-branded en verkocht via de website en retail-kanalen van het fitnessmerk.
WTA en Perform starten WTA Media
Women Tennis Association (WTA) en Perform, één van de leidende bedrijven op het gebied van digital sport content, starten WTA Media. Vanaf 2017 zijn via WTA Media (digital, mobile en social) alle openingswedstrijden (2000 in totaal), halve finales en finales double te zien. Daarnaast brengt WTA ook het leven van de tennissers buiten de baan in beeld. Het aanbod van nieuws stijgt met 40% en wordt ondersteund door de 41 Perform-kantoren wereldwijd.
Running across Europe
Het boek Running across Europe beschrijft hoe hardlopen van de jaren '70 steeds populairder wordt in Europe zo schrijft Mulier Instituut op Sport & Strategie. Naar schatting doen 50 miljoen Europeanen aan hardlopen. De ontwikkeling van het marathons in Europa in de onderstaande kaart.