Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Dagelijks volgen meerdere updates.

Vrijdag 24 april
PSV-fans starten een crowdfundingsactie om shirtsponsor te worden

Een groep PSV-fans uit Best hebben een crowdfundingsactie gestart om Philips op te volgen als shirtsponsor. Dat meldt AD vandaag. Via de Facebook-pagina PSV Fan Shirt hebben de initiatiefnemers inmiddels 818 likes verzameld, maar er lijkt nog een lange weg te gaan om genoeg supporters enthousiast te vinden voor het initiatief. De vriendengroep uit Best verwacht echter geld genoeg geld binnen te halen bij de mede-supporters, die momenteel al veel geld uitgeven om een shirt van de Eindhovense club te kopen. Welke tekst er op het shirt zou moeten komen staan is nog niet bekend. "Daar moet nog over worden nagedacht", aldus de fans. Het is niet de eerste keer dat fans van een voetbalclub sponsor proberen te worden. In 2011 konden fans voor 19 euro een plekje op het shirt van De Graafschap inkopen. In totaal werd er bij de fans een bedrag van ongeveer 50.000 euro opgehaald, maar vulden een aantal sponsors het bedrag aan tot een paar ton.

Donderdag 23 april
NHL legt gebruik van Periscope en Meerkat door media aan banden

Het is voor media verboden om (delen van) wedstrijden te livestreamen via Periscope of Meerkat zo meldt Yahoo. "We have been advised that certain individuals attending NHL games pursuant to credentialed access are streaming live footage from inside NHL arenas before, during and after NHL games using technology offered by companies such as Periscope and Meerkat.  As a reminder, NHL media credentials prohibit any “unauthorized use of any transmission, picture or other depiction or description of game action, game information, player interview or other arena activity . . . without prior written approval of” NHL or the team as applicable. Without limiting the generality of the credential language, any streaming of footage in violation of the NHL’s Broadcast Guidelines (including, for example, live streaming inside the arena less than 30 minutes before the start of the game) and Media Access Policy is expressly prohibited."

MLB: Periscope en Meerkat toegestaan
MLB heeft geen plannen om Periscope of Meerkat in het stadion te verbieden zo meldt Bob Bowman hoofd media bij MLB Advanced Media in een interview met CNBC. "No fan goes to our game with the thought of streaming live a half an inning of a game. They've been capturing images of our players for a long time, and you have to allow that kind of activity. People just don't have the interest in streaming live a baseball game. There's just not the interest in doing it from their phone sitting in their seat."

Bekijk ook live via Periscope: PSV en Philips, hoe nu verder?

Team4Gold
Ireen Wüst start een eigen schaatsploeg onder de naam 'Team4Gold' zo meldt Sponsorreport. Het doel is goud in Pyeonchang over drie jaar. Sponsors voor Team4Gold zijn er nog niet, maar Patrick Wouters denkt dat de kans om met een van de beste schaatsers ter wereld te werken zeker voor interesse van bedrijven zal zorgen.

WK Allround 2018 mogelijk in het Olympisch Stadion
KNSB onderzoekt de mogelijkheid om in 2018 de WK Allround in het Olympisch Stadion in Amsterdam te organiseren zo meldt de NOS. De KNSB heeft naar verluidt twee optie: het verbouwde en gemoderniseerde Thialf en het Olympisch Stadion. De bond is met House of Sports in gesprek over de haalbaarheid van het plan. House of Sports heeft vorig jaar mede het NK Allround in het Olympisch Stadion succesvol georganiseerd.

Verdeling tv-gelden Eredivisie
De verdeling van de tv-gelden voor volgend seizoen zijn bekend gemaakt en pakken volgens AD Sportwereld goed uit voor Feyenoord, Vitesse en ADO Den Haag. FC Twente en Utrecht moeten juist tonnen inleveren. De inkomsten uit tv-gelden lopen voor Feyenoord op tot een kleine 7 miljoen euro. Ajax en PSV ontvangen 8,7 miljoen en 7,8 miljoen euro. Het totale bedrag was afgelopen 67 miljoen en loopt de komende jaren steeds verder op.

6 miljoen ter ondersteuning van gehandicaptensport in Nederland
Minister Schippers stelt ruim 6 miljoen euro beschikbaar om meer gehandicapten te laten sporten zo meldt de NOS. Ze roept daarnaast sportclubs en verenigingen op om meer mogelijkheden te creëren voor mindervalide sporters. Niet de motivatie maar de gelegenheid om te sporten is nu een drempel en die moet zoveel mogelijk weg genomen worden. Door belemmeringen is slechts 14 procent van mensen met een motorische beperking lid van een sportclub, tegenover 44 procent van mensen zonder handicap. Mensen met een verstandelijke beperking hebben veel minder problemen met sportdeelname. Zij zitten ook in de buurt van de 44 procent.

Woensdag 22 april
Philips stopt eind volgend seizoen als shirtsponsor van PSV

Philips gaat na 34 jaar stoppen als shirtsponsor van PSV. Het huidige contract loopt volgend seizoen af en beide partijen hebben besloten om de samenwerking te herzien. Bob van Oosterhout, oprichter van het sportmarketingbureau Triple Double, adviseert PSV de komende maanden in de nieuwe samenwerking en de zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor. Vandaag tussen 2 en half 3 live een interview met Bob van Oosterhout op Persicope.

Ajax overweegt Arena te kopen
Ajax overweegt de Amsterdam Arena te kopen zo meldt Voetbal International. Ajax heeft momenteel 13 procent van de Amsterdam Arena in bezit en daarnaast is de gemeente Amsterdam met 48 procent grootaandeelhouder. Mocht de club tot 51 procent komen dan zou het volledige zeggenschap hebben over de invulling van de Arena.

Dinsdag 21 april
VI Kampioensspecial thuisbezorgd via de pizzakoerier
Wie afgelopen maandag voor 17.00 de VI Kampioensspecial bestelde kreeg een exemplaar dezelfde avond nog via de pizzakoerier thuisbezorgd. Het regende volgens Mediafacts al bestellingen, ruim 200 bij New York Pizza. De actie was alleen in Eindhoven en opgezet door Voetbal International en New York Pizza. Daarnaast bezorgden deze week bekenden voor PSV-fans, waaronder Thijs Slegers en Harry van Raaij, een aantal exemplaren aan huis.

V&D gaat yoga-workshops geven
Warenhuisketen V&D gaat in vijftien filialen evenementen organiseren om meer klanten naar de winkel te lokken. Vanaf 29 april elke week van woensdag tot en met zondag waarbij te denken valt aan een Fit Challenge en yoga-workshops gekoppeld aan een blad zo meldt De Telegraaf. Het initiatief is onderdeel van de nieuwe strategie. 

Sport en fitness industrie Verenigde Staten stijgt met 3,5% tot ruim $84 miljard
De verkopen in de sport en fitness-industrie in de Verenigde Staten stegen het afgelopen jaar (2014) met 3,5 procent tot 84.3 miljard dollar zo blijkt uit onderzoek van Sport & Fitness Industry Association (SFIA). In vier jaar tijd zijn de verkopen met 10 miljard gestegen. (SportsOneSource)

De Lotto draagt in 2014 ruim 42 miljoen af aan NOC*NSF
De afdracht van De Lotto aan NOC*NSF bedroeg in 2014 in totaal 42,7 miljoen euro zo meldt Sponsorreport. Het totale resultaat van De Lotto in 2014 was 59 miljoen euro, ruim 70% is bestemd voor NOC*NSF, het overige deel gaat naar 18 goede doelen op het gebied van cultuur, gezondheid en welzijn. De bijdrage is dit jaar iets lager dan in 2014. Een jaar geleden bedroeg de bijdrage 43,2 miljoen. Over 2011 ontving de sportkoepel nog 59 miljoen euro.

Maandag 20 april
Facebook Football Awards

Facebook heeft in samenwerking met BT Sport en Mirror Football de Facebook Football Awards opgezet. Fans beslissen wie afgelopen seizoen het best heeft gepresteerd in de Engelse Premier League. Op Facebook.com/football kan vanaf vandaag en tot en met 11 mei gestemd worden op de: Player of the Year, Young Player of the Year, BT Sport Best XI of the Year, Premier League Club of the Year, Manager of the Year, Content of the Year en Mirror Football Fan of the Year. 

Nationale Sportweek toneel voor Kinder+Sport
Het is Nationale Sportweek 2015 en NOC*NSF en Ferrero hebben een partnership voor vijf jaar tussen Kinder+Sport en de Nationale Sportweek aangekondigd zo meldt NOC*NSF. Het familiebedrijf Ferrero is van mening dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om samen met instanties en openbare instellingen een actieve rol te spelen bij het aanpakken van belangrijke sociale kwesties. Daarom heeft het het Kinder+Sport programma ontwikkeld, dat ontstond als een merkinitiatief en nu een essentieel onderdeel vormt van de wereldwijde MVO-activiteiten van Ferrero. Het Kinder+Sport programma werd gelanceerd in 2005. Het is aanwezig in 21 landen en heeft tot op heden 2,25 miljoen kinderen in beweging gebracht. 

Adidas verlengt 31-jarige samenwerking met TeamGB tot 2024
Adidas heeft de samenwerking met Team GB (British Olympic Association) verlengd tot en met de Olympische Spelen van 2024. De samenwerking loopt als sinds 1984 en adidas verzorgt alle kleding van de atleten voor de Winter en Zomerspelen.

Kleedkamer Olympique Marseille op de luchthaven
Op de luchthaven van Marseille Provence is een fanshop in de vorm van een kleedkamer te vinden. Met dank aan Turkish Airlines kunnen fans daar de beste momenten uit de historie van Olympique Marseille herbeleven.