Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Dagelijks volgen meerdere updates.


Vrijdag 8 mei

Puma ziet omzet én winst dalen

Negatieve wisselkoerseffecten en een verminderde verkoop in Azië (2% minder), hebben voor negatieve cijfers bij Puma gezorgd. Dat meldt De Telegraaf. Vorig kwartaal boekte de sportkledingfabrikant een omzet van 725,7 miljoen euro, ruim 7% procent minder dan in 2014. Net als de omzet  daalde ook de winst met (!) maar liefst 30% tot 59 miljoen euro. 


Donderdag 7 mei

'Mancunian Memphis Depay scoort ook online'

Spaanse voetbalbond in staking door nieuwe inkomstenverdeling TV-rechen

De Spaanse Voetbalbond gaat alle nationale competities vanaf 16 mei voor onbepaalde tijd stil leggen. Dat meldt Sport.be. Reden voor het stil leggen van de competitie is een nieuwe wet dat mogelijk in 2016-2017 doorgevoerd gaat worden. Met een nieuwe wet op de verkoop van de voetbaltelevisierechten hoopt de Spaanse regering een betere verdeling van de inkomsten en meer spanning in de hoogste Spaanse voetbaldivisie te brengen. Dit houdt in dat FC Barcelona en Real Madrid hun tv-rechten niet meer individueel mogen verkopen. De RFEF kondigde aan niet tevreden zijn met het haar toegekende deel van de tv-inkomsten. De Spaanse Voetbalbond staat naar eigen zeggen wel nog open voor dialoog.

Stadion ADO Den Haag blijft ook komend jaar KYOCERA Stadion

KYOCERA Document Solutions heeft het contract met ADO Den Haag opnieuw verlengd aangaande de stadionnaam. Dat meldt Sponsorreport. De naam KYOCERA Stadion blijft zodoende voor het zesde jaar op rij op de gevel van het stadion staan. Sinds 2011 staat de 48 meter lange lichtreclame met de stadionnaam op het dak van het stadion, eind 2010 ondertekenden Kyocera en ADO Den Haag een overeenkomst daartoe. Jaarlijks rijden er 160 miljoen auto’s langs het stadion wat enorm bevorderlijk voor de naamsbekendheid is gebleken.


Woensdag 6 mei

Verkoop van arrangementen naar Rio 2016 start vandaag

De verkoop van arrangementen naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro (2016) gaat vandaag van start. Via de speciale Rio2016-website rio2016.atpi.com is vanaf vandaag alle details te vinden over het aanbod van de verschillende arrangementen.  ATP Event Experts is al jarenlang reis- en event partner van de sportkoepel NOC*NSF en biedt complete arrangementen, bestaande uit retourvlucht, accommodatie, gegarandeerde entreekaarten en lokale transfers. Daarnaast verkoopt ATP Event Experts - als exclusieve aanbieder van olympische entreekaarten in Nederland - ook losse kaarten via de website. Voor de losse kaarten moet men echter nog wel wachten tot het begin van de zomer. 

FC Utrecht gaat met hommageshirt wedstrijd spelen

Op 29 november 2015 is het exact tien jaar geleden dat FC Utrecht-speler David di Tommaso in zijn slaap kwam te overlijden. Om een hommage aan de overleden oud-speler te brengen zal de Domstadclub komende zondag (in het duel met Excelsior) in unieke shirts aantreden. Met een speciaal rood shirt - waarop geen sponsoruitingen komen te staan, maar een beeltenis van de oud-speler met zijn geboorte- en sterfdatum - brengt FC Utrecht een ode aan de Franse voetballer. Op de achterzijde van het shirt staat 'DI TOMASSO', terwijl in het rugnummer een foto van de voetballer verwerkt is. Het shirt is voor de fans ook als collectorsitem verkrijgbaar in de fanshop - (Via FCUtrecht.nl).

Foto via @FCUtrecht.


Dinsdag 5 mei

Paris Saint Germain lanceert met Spotify 'Magic Sound'

In samenwerking met muzieksdienst Spotify heeft Paris Saint Germain een eigen muziek platform gelanceerd: Magic Sound. Via een app op Facebook kunnen fans elke dinsdag ontdekken wat de favoriete playlist is van één van de spelers. Zo deelt de Argentijnse spelmaker Javier Pastore als eerste een overzicht van zijn favoriete nummers. Verder deelt de club ook meerdere keren een playlist, welke geschikt zou zijn voor (bepaalde) momenten die een fan meemaakt. Zo is er afgetrapt met een playlist die perfect zou zijn als je terugkeert naar huis vanuit het stadion. Volgens PSG staat de terugweg “synoniem voor rust”, waardoor er een lijst is samengesteld met vooral rustige muziek. Tot slot wordt er maandelijks een “album van de maand” gekozen en is er een overzicht te vinden van concerten in Parijs. 

'Iran wil op de Formule 1-kalender komen'

Na twee eerder mislukte pogingen wil Iran er serieus werk van maken om op de Formule 1-kalender te komen. Volgens het Islamitische persbureau IRNA moet er op Qishm-eiland, het grootste eiland in de Perzische golf, een compleet nieuw circuit aangelegd worden. “In Iran wonen zoveel jonge mensen met een toenemende belangstelling voor autorijden. Formule 1 gaat daarom een mooie toekomst tegemoet in Iran”, aldus Masoud Soltanifar, hoofd van de Iraanse organisatie voor cultureel erfgoed, ambacht en toerisme.

Maserati gaat sportieve fietsers in Nederland ondersteunen

Het Italiaanse automerk Maserati gaat de sportieve fietser in Nederland ondersteunen. Dat meldt Sponsorreport. Afgelopen week werden er overeenkomsten getekend met de Klimclassic (Maastricht) en Soigneur agency (een platform gericht op racefietsen). Later dit jaar zullen meer activiteiten ontwikkeld worden om de actieve fietser in stijl te laten genieten van fietservaringen. “We merken dat steeds meer klanten de fiets ontdekken en dromen van mooie belevenissen op prachtig vormgegeven tweewielers. Het is prettig om onderdeel van die belevenissen te zijn en we zijn blij dat we in het peloton zitten en actief deze fietsers kunnen ontmoeten”, aldus Peter Denton, Maserati North Europe Country Manager, op Sponsorreport.


Maandag 4 mei

PSV neemt afscheid van Nike met speciaal Farewell tenue

PSV gaat de twee laatste competitiewedstrijden spelen met een speciaal Farewell Tenue. Dat meldt de Eindhovense club vandaag op haar website. De paarse tenue's zijn een verwijzing naar de eerste twee uitshirts van Nike“ dat PSV tussen '95 en '97 droeg. We begonnen en eindigen in eigenzinnig paars. Symbool voor twee decennia voetbalgeschiedenis van PSV.”

ZIE OOK: PSV en Philips, hoe nu verder? - Periscope-interview met Bob van Oosterhout


Foto: PSV.nl

Adidas lanceert met Spotify nieuwe hardloop-app

Adidas heeft samen met Spotify de nieuwe hardloop-app 'adidas go' gelanceerd. Door de samenwerking met muzieksdienst Spotify is het niet alleen mogelijk om jouw favoriete muziek te beluisteren, ook zal de muziek zich automatisch aan gaan passen aan je loopsnelheid. Via de accelerometer van je iPhone wordt je loopritme gemeten, waarna er in jouw Spotify-lijsten naar muziek wordt gezocht dat matcht met jouw ritme. Ga je harder lopen, dan zul je dus snellere muziek horen en vice-versa. Op deze manier loop je volgens adidas dus altijd met muziek die precies het juiste ritme heeft. Hoewel de app gratis te downloaden is, moet je wel een premiumabonnement op Spotify hebben.

Barcelona en Real moeten televisiegelden delen met ander clubs

FC Barcelona en Real Madrid mogen vanaf het seizoen 2016-2017 hun tv-rechten niet meer individueel verkopen. Met een nieuwe wet op de verkoop van de voetbaltelevisierechten hoopt de Spaanse regering een betere verdeling van de inkomsten en meer spanning in de hoogste Spaanse voetbaldivisie te brengen. Met de nieuwe wet gaat een grote wens van de overige 18 clubs in de Primera División in vervulling. Beide grootmachten van het Spaanse voetbal slokken op dit moment elk 140 miljoen euro op, 37 procent van het hele budget van 755 miljoen euro. In de toekomst wordt de helft van het totaal beschikbare bedrag over alle 20 clubs verdeeld, de andere helft wordt toegekend per club, volgens criteria als stand op de ranglijst, aantal kijkers, populariteit en  grootte van de club. De nieuwe wet moet ook internationaal het gat met de competitie dichten. (Bron: Sportenstrategie.nl)

2,2 miljoen kijkers bekerfinale op FOX en FOX Sports

In totaal hebben gisteren 2.210.000 mensen FC Groningen de KNVB beker zien winnen op FOX en FOX Sports. Op FOX keken gemiddeld 1.880.000 mensen naar de finale en op FOX Sports waren dat er nog eens 329.000. Op het hoogtepunt richting het eindsignaal keken er 2.242.000 mensen naar FOX dat over de hele wedstrijd een marktaandeel van 36% noteerde. Dat blijkt uit de gegevens van Stichting KijkOnderzoek (SKO).