Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates. 


Vrijdag 10 juli

  • Wimbledon meest besproken grandslam op sociale media

Wimbledon meest besproken grandslam op sociale media

Van de vier grote grandslamtoernooien in het tennis - Wimbledon, Roland Garros, US Open en Australian Open - is het toernooi in Engeland het populairste op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Repucom. Tijdens de finale vorig jaar werden de meeste Tweets, Facebook-messages etc. geplaatst: meer dan 585.000 berichten. Het laat hier andere toernooien ver achter zich waar gemiddeld iets meer dan 300.000 berichten online worden gezet. Maar niet alleen tijdens de finale is de buzz rond het toernooi hoger: ook tijdens de opening wordt er 33% meer geplaatst, evenals het grootste gedeelte van de andere dagen op het toernooi.


Donderdag 9 juli

40.000 nieuwe mountainbikers in 2014

Er was vorig jaar sprake van een kleine ‘mountainbikegolf’. Volgens Bike Motion, onderzoeksbureau GfK en de NTFU zijn er vorig jaar 43.000 mensen gestart met mountainbiken en 24.000 met wielrennen. Maar de sport blijkt niet alleen populair te zijn onder nieuwkomers: gemiddeld fietst de Nederlandse mountainbiker 7 jaar, waarbij een kwart al langer dan 10 jaar fietst. Het zijn buiten durfals dus vaak ook volhouders. In totaal telt Nederland nu ruim 815.000 wielersporters.

‘European Week of Sport’ trapt af in september

Een nieuw Europees sportproject zal in september (7 t/m 13 sep.) zijn debuut maken: de eerste ‘European Week of Sport’. Dat meldt Sport.nl. De sportweek, een initiatief van de Europese Commissie, moet de inactieve Europeaan meer in beweging krijgen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 59% van de Europeanen niet of nauwelijks sport. Middels de hashtag #BeActive en tal van activiteiten hoopt de Commissie het continent sportiever te maken. Om mensen te stimuleren zullen er diverse (sportieve) prijzen worden weggeven aan iedereen die deelneemt aan de internationale sportweek. 

Zorg van de Zaak nieuwe hoofdsponsor FC Utrecht

Zorg van de Zaak is de nieuwe hoofdsponsor van FC Utrecht. Zorg van de Zaak, een van Nederlands grootste dienstverleners op het gebied van bedrijfsgezondheidszorg gaat met de Utrechtse club een verbintenis voor drie seizoenen aan, met een optie voor nog twee seizoenen. De sponsorship gaat volgens de kersverse hoofdsponsor verder dan enkel de naam op het shirt vermelden. De komende jaren gaan we gezamenlijk maatschappelijke en preventieprogramma’s ontwikkelen. Landelijke issues als schulden, pesten, overgewicht, en roken gaan wij, als hoofdsponsor en betaald voetbalorganisatie aanpakken. Waarbij we echt samen in de communicatie het voortouw gaan nemen en een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan een gezonder, vitaler en gelukkiger Utrecht. Daarbij wordt heel veel betrokkenheid gevraagd van spelers, trainers, medewerkers én ook supporters van de club en wordt het platform dat de club biedt en de media exposure die FC Utrecht heeft, zowel landelijk als regionaal, ingezet.


Woensdag 8 juli

Utrecht denkt na over bestemming Tourfietsen

Tot het einde van de Tour de France blijven de twee grote Tourfietsen in de binnenstad van Utrecht staan, maar wat er daarna mee gaat gebeuren is voorlopig nog onbekend. Volgens het Algemeen Dagblad is de nieuwe bestemming van de twee fietsen het onderwerp van gesprek bij de gemeente. Het zou mooi zijn als er een blijvende plek gezocht wordt. We merken dat toeristen er graag mee op de foto gaan, aldus Carlijn Leenders van Toerisme Utrecht in de krant vandaag. De huidige plek - de Stadhuisbrug en Jaarbeursplein - is in ieder geval geen optie, maar mogelijk wordt er een alternatieve- en nieuwe bestemming gevonden in de stad. 

KNSB zoekt projectmanager wedstrijdorganisatie

De KNSB heeft een vacature open staan voor de functie projectmanager wedstrijdorganisatie (32 uur per week, 6 maanden). Zie jij het zitten om alles rond (top)wedstrijden in het schaatsen te regisseren en coördineren? Check hier dan voor meer informatie.

Nike heeft adidas afgetroefd op sociale media tijdens WK vrouwenvoetbal

Er zijn 2.875.436 tweets over het WK vrouwenvoetbal in Canada geplaatst. Dit blijkt uit onderzoek van Amobee Brand Intelligence, welke gepubliceerd is op adweek. Een opvallend gegeven hierbij is dat Nike de officiële WK-sponsor, adidas, heeft afgetroefd op sociale media. De 'ambush-tactiek' van Nike heeft zijn vruchten afgeworpen, immers kreeg het Amerikaanse sportmerk in totaal 121% meer mentions dan adidas. Het grootste succes werd met de #NoMaybes-hashtag geboekt en een video over het Amerikaanse vrouwenelftal (dat gesponsord wordt door Nike). Daarnaast had Nike het voordeel dat het meer gesponsorde elftallen op het WK had rondlopen (11 Nike-teams versus 6 van adidas). 


Dinsdag 7 juli

Nieuwe parkeergarage KNVB versierd met voetbalquotes

Groningen maakt 85 miljoen beschikbaar voor fietsplannen

Groningen gaat de komende vier jaar 85 miljoen euro beschikbaar maken om fietsplannen in de stad door te voeren. Dat meldt Sportenstrategie.nl vandaag. Zo moeten slimmere routes, bredere paden, nieuwe stallingen en park & bike's (naast de P+R's) de Noordelijke stad nóg meer een fietsstad maken. Om de fietsstrategie van de stad te branden is het volgende jaar (2016) aangestipt als de jaar van de fiets. Met onder meer een speciaal logo en een Nationaal Fietscongres wil Groningen voorloper zijn op het gebied van fietsbeleid.

EK Atletiek 2016 blikt vooruit met nieuwe ambassadeur én sponsor

Op een persconferentie in het Olympisch Stadion hebben Stichting EK Atletiek 2016, de Atletiekunie en host broadcaster NOS vooruitgeblikt op het volgende grote sportevenement in Nederland: de Europese kampioenschappen atletiek. Volgens Astrid Dutrenit, senior producer bij de NOS, zal het een omvangrijke operatie worden: Groter dan de Elfstedentocht, het EK voetbal in 2000 en de troonswisseling. Onze crew zal uit bijna 350 mensen bestaan. Er worden straks zeven regiewagens ingezet en 75 camera's zullen de EK registeren. Dat allemaal levert gedurende vijf dagen het aantal van 40 uur aan beelden voor televisie op. Naast de ambities en plannen met het EK werden er op de persconferentie ook twee nieuwsfeitjes gedeeld: zo is Brooks aangesteld als officiële kleding- en footwearpartner, terwijl Ellen van Langen (Olympisch kampioen 800 meter van 1992) benoemd is tot event ambassador.


V.l.n.r. David Bohan (president Brooks Running EMEA), Marjan Olfers (bestuurslid Stichting EK Atletiek 2016), Ellen van Langen (event ambassador) en Rien van Haperen (directeur Stichting EK Atletiek 2016) - Foto: Erik van Leeuwen.

Ajax wil kaartverkoop stimuleren door nieuwe samenwerking

Ajax is een meerjarige samenwerking aangegaan met EVENTIM Nederland. Doel van de samenwerking is om supporters in de toekomst meer mogelijkheden te kunnen bieden op het gebied van online kaartverkoop. CTS EVENTIM Sports GmbH is op dit moment al leverancier van ticketingdiensten in Duitsland, Zwitserland en Italië. Daarnaast verzorgt het al de ticketing van bijvoorbeeld de Olympische Zomerspelen in Rio en een groot aantal concert- en festivalaanbieders in Nederland. Bij de Amsterdamse voetbalclub zal er een nieuw ticket- en crm applicatie geïntroduceerd worden, wat meer mogelijkheden met kaartverkoop en ondersteunende marketingdiensten moet bieden. 

Voetbalclubs gaan fans met overgewicht helpen met afvallen

Dat voetbalclubs zich de laatste jaren steeds meer inzetten voor maatschappelijke projecten, is geen nieuw gegeven. Dit jaar gaan PSV, Vitesse, ADO Den Haag en FC Groningen echter een stapje verder en pakken ze een groot maatschappelijk probleem aan: overgewicht. Volgens nu.nl starten de Eredivisie-clubs in het kader van het Eurofit-programma na de zomer met een speciaal lifestyle programma voor fans. Mannelijke supporters tussen de 30 en 65 jaar die onvoldoende bewegen en kampen met overgewicht kunnen zich bij de clubs aanmelden voor het afvalprogramma. Zo wordt er bijvoorbeeld wekelijks gesport in het stadion en diverse sociale activiteiten ondernomen. Het VU medisch centrum onderzoekt vervolgens - over de twaalf weken van het afvalschema - de effecten van het leefstijlprogramma. Het concept EuroFit is overgewaaid vanuit de Schotse Premier League en zal naast Nederland ook in Engeland, Noorwegen en Portugal uitgevoerd worden.


Maandag 6 juli

'WK 2015 beste beachvolleybal toernooi ooit'

Het wereldkampioenschap beachvolleybal in Nederland is het beste beachvolleybaltoernooi ooit onder de vlag van de internationale volleybalfederatie georganiseerd. Dat zei president Ary Graça van de FIVB zondag voorafgaand aan de mannenfinale in Den Haag. Met 110.000 bezoekers en veel positieve exposure is het WK een overweldigend succes gebleken. Daarnaast keken maar liefst 1,1 miljoen mensen zondagavond naar NPO3 voor de WK-finale tussen Nederland en Brazilië. Hans Nieukerke, voorzitter van de Nederlandse volleybalbond (Nevobo), kijkt dan ook tevreden terug: Ik denk dat heel Nederland nu wel heeft gezien hoe gaaf deze sport is. Dit zal de groei van beachvolleybal ongetwijfeld nog meer stimuleren. Via allerlei side-events in aanloop naar en tijdens het WK hebben 95.000 kinderen kennisgemaakt met beachvolleybal. De geslaagde wereldrecordpoging op het strand van Scheveningen met meer dan 2355 deelnemers was geweldig om mee te maken en te zien. Ik kan alleen maar hoogtepunten opnoemen.


Bas van de Goor overhandigt de wereldbeker aan FIVB-president Ary Graça (foto FIVB)

100.000 euro voor grootschalig onderzoek slaap

In 1980 sprak Joop Zoetemelk de legendarische woorden: De Tour win je in bed. Hoewel Zoetemelk hiermee een van de eerste topsporters was die het belang van een goede nachtrust benadrukte, wordt het belang van slaap 35 jaar na dato nog vaak onderschat. Voor M Line een reden om in Hótel Héroique het symposium 'De Tour win je in bed' te organiseren. Tijdens het congres gaf Toon Gerbrands (algemeen directeur PSV en een van de sprekers) onder meer aan dat kennis over slapen de nieuwe innovatie in topsport wordt. M Line, official sleep supplier van o.a. Marlou van Rhijn, Team Belkin en NOC*NSF, heeft besloten hier het voortouw in te nemen en maakte bekend de komende jaren 100.000 euro ter beschikking te stellen voor onderzoek op dit gebied. Samen met onderzoeker prof. dr. Ton Coenen wordt er onderzoek gedaan naar het verbeteren van topsportprestaties door het verbeteren van de nachtrust.

Meer over 'De Tour win je in bed' is te vinden op Sport.nl

Meer dan 50.000 kampioenenshirts bij Jumbo besteld

De 'Limited Edition Retro shirts' van Jumbo gaan als warme broodjes over de toonbank. Inmiddels zijn er al meer dan 50.000 shirts besteld, terwijl de Tour de France nog in volle gang is. Tijdens de eerste twee etappes van de Ronde van Frankrijk was dan ook een vloed aan gele truien langs de dranghekken te zien. Naast de wielershirts van de supermarktketen is ook de originele kampioenstrui van Joop Zoetemelk - dat als PR-stunt door Jumbo en de voormalig wielrenner op Marktplaats werd aangeboden - voor maar liefst 15.000 euro verkocht. Dit bedrag is aan het Jeugdsportfonds gedoneerd.