Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates. 


Vrijdag 29 januari

  • FOX Sports verlengt ATP World Tour tot en met 2020

  • Centraal Beheer eerste officiële partner van Giro Gelderland

  • Kosten Giro Gelderland

  • Aankondiging blog (soon)

FOX Sports verlengt ATP World Tour tot en met 2020

FOX Sports heeft de overeenkomst met betrekking tot de uitzendrechten van de ATP World Tour verlengd tot en met 2020. Naast de verlenging van het ATP World Tour pakket tot en met seizoen 2020, maakte FOX Sports recent al bekend vanaf 2017 ook de volledige WTA Tour toe te voegen aan zijn tennisprogrammering. Het allerbeste in mannen- en vrouwentennis wordt zodoende voor de Nederlandse fans gecombineerd op één plek, met gedurende het hele jaar live uitzendingen van de belangrijkste toernooien.

Rob Labree, programmadirecteur FOX Sports:Met veel plezier en succes hebben we de afgelopen jaren verslag gedaan van de ATP World Tour en we zijn blij om de samenwerking met ATP Media de komende jaren voort te zetten. Aangezien we vanaf 2017 ook de WTA Tour exclusief kunnen brengen is FOX Sports de enige echte thuisbasis voor de tennisliefhebber.” Het ATP World Tour pakket omvat alle Masters 1000 en 500 toernooien, evenals de exclusieve uitzending van de climax van het mannenseizoen: de ATP World Tour Finals in Londen. In dit grootste indoor tennisevenement ter wereld strijden de top acht spelers van het seizoen om de laatste titel van het jaar.

Centraal Beheer eerste officiële partner van Giro Gelderland

Tijdens de officiële kickoff van de Big Start 2016 GiroGelderland op Papendal maakte Centraal Beheer bekend de eerste citypartner van de gemeente Apeldoorn te zijn. Dat meldt Sponsorreport vandaag. Marjanne Mulder, Merkmanager bij Centraal Beheer: Een uniek evenement in de stad waar wij al jaren gevestigd zijn en die ook al jaren centraal staat in onze reclame slogan daaraan leveren we graag een bijdrage. Met dit Citypartnership gaan we het evenement voor de bezoekers nog mooier maken. Hoe we dat precies gaan doen dat verklappen we nog niet. Dat gaan bezoekers ervaren als zij er bij zijn op 6 mei.

Kosten Giro Gelderland

Aankondiging blog (soon)


Donderdag 28 januari

  • Inhaken op het juiste moment: Ajax scoort op social media

  • Nieuwe Giro d'Italia 2016 shirts bekend gemaakt

  • ꞌAhoy Rotterdamꞌ wordt na 45 jaar ꞌRotterdam Ahoyꞌ

Inhaken op het juiste moment: Ajax scoort op social media

 

Inhaken op het juiste moment en een sponsor bij betrekken: well done Ajax!

Geplaatst door SPORTNEXT op woensdag 27 januari 2016


Nieuwe Giro d'Italia 2016 shirts bekend gemaakt

ꞌAhoy Rotterdamꞌ wordt na 45 jaar ꞌRotterdam Ahoyꞌ

Ahoy Rotterdam heeft haar naam gewijzigd naar Rotterdam Ahoy. De verandering werd gisteren officieel gepresenteerd, samen met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze maand bestaat de Rotterdamse evenementenaccommodatie, die in januari 1971 door Prins Claus werd geopend, exact 45 jaar. Directeuren Jolanda Jansen en Peter van der Veer: Niet langer prijkt er een rood logo op onze gevel, maar vanaf heden zijn geel en antraciet onze kleuren. Strakker, rauwer, een waar onze energie van afstraalt! Vol trots presenteren wij onze nieuwe naam, ons nieuwe logo, de daarbij behorende nieuwe huisstijl en een compleet nieuwe website (www.ahoy.nl). Het geheel past beter bij ons merk, onze doelstellingen en de tijdgeest.


Directeuren Jolanda Jansen en Peter van der Veer lanceren nieuw logo en naamswijziging Rotterdam Ahoy.

Real Madrid financieel nog één keer de grootste in Europa

Real Madrid blijft ook in 2015 aan de leiding van de Deloitte Money League, maar voor hoe lang nog? De Koninklijke zag als enige in de top tien de afgelopen vijf jaar haar omzet niet met vijftig procent of meer toenemen, waarschijnlijk vanwege de wet van de remmende voorsprong. Deloitte verwacht dat Manchester United in de volgende editie de kop overneemt, vooral dankzij een aantal nieuwe sponsordeals en haar terugkeer in de Champions League dit seizoen. De Red Devils voerden de lijst aan tot 2004.

Real Madrid en Barcelona hebben een sterke financiële basis via de individuele verkoop van hun competitieduels op televisie. Beide incasseerden daarvoor tweehonderd miljoen euro. De Engelse clubs verdelen de opbrengst van de Premier League evenrediger, waardoor zij wel een recordaantal van acht ploegen in de top 20 van dit jaar heeft. Bovendien profiteerden de Britten van de sterke pond tegenover de euro. Daarnaast heeft Engeland zes clubs in de top 10 van de hoogste recettes, waarvan drie uit Londen met Arsenal zelfs op de eerste positie. West Ham United is de vierde club uit de hoofdstad in de algehele top 20.

Lees meer op Sportenstrategie.nl


Woensdag 27 januari

  • Video-assistent live te zien bij FOX Sports en KNVB

  • Unibet nieuwe hoofdsponsor van de KNWU

  • Stressless stapt uit de sportsponsoring

  • 2Basics lanceert cito-toets voor bewegen

Video-assistent live te zien bij FOX Sports en KNVB

Bij de wedstrijd Feyenoord – sc Heerenveen van morgenavond staan FOX Sports 3 en KNVB.nl/live geheel in het teken van de video-assistent. Vanaf het eerste fluitsignaal zijn de werkzaamheden van de video-assistent voor iedereen live te volgen. De video-assistent staat donderdagavond nog niet in contact met de arbitrage op het veld, maar met deze unieke registratie wil men aantonen hoe dit in de toekomst te werk zal gaan. De livestream gaat vanaf 20.45 uur van start.

Unibet onder voorwaarden 'nieuwe hoofdsponsor' van de KNWU

De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) heeft in Unibet een nieuwe hoofdsponsor gevonden. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt over een contract voor vier jaar dat ingaat op 1 januari 2017 en een totale waarde van 7 miljoen euro vertegenwoordigt. Althans: onder voorbehoud. De waarde en duur van de sponsorovereenkomst zijn namelijk gebasseerd op het feit dat Unibet een licentie krijgt en de markt tegen een werkbaar belastingtarief kan betreden. Zo gaan Unibet en de KNWU uit van een tarief van 20% kansspelbelasting, terwijl kamerleden van de VVD en PvdA onlangs amendementen ingediend hebben om het wetsvoorstel Kansspelen op Afstand aan te passen en online kansspelaanbieders een belastingtarief van 29% op te leggen.

Anne-Jaap Snijders, directeur West-Europa bij Unibet: Wij roepen Kamer en kabinet op om ook voor online aanbieders financiële mogelijkheden te scheppen voor de ondersteuning van de sport. Dat is bij een belastingtarief van 29% niet mogelijk. De loterijen hebben speciale belastingfaciliteiten om de sport te kunnen steunen. Het zou logisch zijn als online aanbieders dezelfde behandeling krijgen, zodat er een extra inkomstenstroom voor de sport ontstaat.

ZIE OOK: Nederlandse sportmarketeers in rep en roer over sponsordeal KNWU & Unibet

Stressless stapt uit de sportsponsoring

Stressless Nederland heeft het management van Team Stressless te kennen gegeven dat ze aan het einde van dit seizoen stoppen als sponsor van het internationale schaatsteam. Het Noorse meubelbedrijf is drie seizoenen hoofdsponsor van het team van onder meer Bart Swings en Jan Blokhuijsen geweest. Als sponsor hebben wij vooral dit seizoen alle doelstellingen in het schaatsen bereikt en als Team Stressless nationaal én internationaal diverse keren het podium bereikt. De naamsbekendheid van Stressless is daarmee gegroeid, zegt Thomas van Aalten, commercieel directeur van Stressless Midden-Europa. Stressless Global heeft aangegeven dat we het marketingbudget op een andere manier gaan invullen en uit de sportsponsoring stappen.

Lees meer op Sportnextbe: Stressless stopt als hoofdsponsor van schaatsploeg Bart Swings

2Basics lanceert cito-toets voor bewegen

In samenwerking met de faculteit bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Haagse Hogeschool lanceert 2Basics Breedtesport & Marketing vandaag de MQ Schooltest: een toets om de motorische vaardigheden van kinderen te meten. Kinderen worden op school getest om te zien of ze zich naar verwachting ontwikkelen. Dat vinden we normaal. Vreemd genoeg worden kinderen niet getest op misschien wel de belangrijkste eigenschap: hun motorische ontwikkeling. Over de gehele linie lijken kinderen steeds minder goed te bewegen. Er was alleen nog geen instrument om per school de motorische ontwikkeling in kaart te brengen, aldus het sportmarketingbureau van Ruben Houkes en Ziggy Tabacznik. Het instrument is de MQ Schooltest: een behendigheidsparcours waarin op veelzijdige wijze de coördinatie, in tijd wordt gemeten.


Dinsdag 26 januari

  • Periscope en GoPro slaan handen ineen

  • Tissot wederom officiële tijdwaarnemer van de Tour de France

  • Ajax ontvangt uitsupporters Heracles Almelo in skybox

  • 'Belangrijke twitteraars krijgen geen advertenties meer te zien'

  • Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook

  • Terugblik op het Sport & Media Nieuwjaarsdiner: de mooiste sportfoto's van 2015!

Periscope en GoPro slaan handen ineen

Periscope en GoPro hebben de ineen geslagen voor een nieuwe samenwerking. GoPro-bezitters kunnen voortaan hun avonturen livestreamen naar Twitter, dankzij integratie met de app Periscope. Sinds vorig jaar was het al mogelijk om filmpjes van de actiecamera’s te livestreamen via Periscope-rivaal Meerkat. Nu is het ook mogelijk via Periscope: om hier gebruik van te maken moeten GoPro-gebruikers de camera aan hun iPhone koppelen, waarna vervolgens de optie verschijnt om de beelden te livestreamen via Periscope. De functie is vooralsnog alleen te gebruiken op iOS, en je hebt er ook een Hero 4-camera voor nodig.

Tissot wederom officiële tijdwaarnemer van de Tour de France

Tissot, onderdeel van de Swatch Group, zal de komende vijf jaren opnieuw de officiële tijdwaarnemer van de Tour de France worden en zijn (innovatieve) tijdwaarnemingssystemen leveren aan alle (wereldwijde) tijdritten georganiseerd door de Amaury Sport Organisation (ASO). Dit laatste gaat breed: van Parijs-Nice tot Parijs-Tours, waaronder ook La Flèche Wallonne, de Ronde van Frankrijk en de Vuelta van Spanje. De Zwitserse horlogemaker is dan ook geen onbekende in de wielersport: zo was het van 1988 tot 1992 de officiële tijdwaarnemer van de Ronde van Frankrijk en haalde Tissot in 1995 de banden aan door samen te werken met de UCI, de internationale unie voor de wielersport. Sindsdien is Tissot de officiële tijdwaarnemer van de wereldkampioenschappen wegwielrennen, baanwielrennen, mountainbiken, BMX.

Ajax ontvangt uitsupporters Heracles Almelo in skybox

De supporters die Heracles Almelo vandaag steunen bij de uitwedstrijd tegen Ajax, doen dat niet vanuit de tribunes maar de skybox van de Amsterdam Arena. Dat meldt Heracles Almelo op de clubwebsite. De club uit Almelo besloot in te gaan op het voorstel van Ajax om de vijftien meereizende Heraclieden onder te brengen in twee skyboxen. Daar wordt men tevens voorzien van hapjes en drankjes. De huidige nummer vier in de Eredivisie vindt het jammer dat er niet meer supporters meereizen naar Amsterdam, maar de afstand in combinatie met de speeldag (dinsdagavond) en aanvangstijdstip (20.45 uur) maakt het voor veel supporters lastig om achterna te reizen. Heracles Almelo looft het aanbod van de Amsterdamse club: In het kader van normalisatie in het voetbal is dit een prachtig voorbeeld van Ajax.

'Belangrijke twitteraars krijgen geen advertenties meer te zien' 

Een groep 'belangrijke' twitteraars met véél volgers - en dus een groot bereik - krijgen sinds september bijna tot geen advertenties meer op Twitter te zien. Dat meldt de NOS naar aanleiding van een onderzoek van techsite Re/code. Het is niet bekend wie tot de zogeheten groep VIP's behoort, maar te denken valt aan bekende personen, topsporters, influencers etc. die geverifieerd zijn en een X-aantal volgers hebben. Dit laatste hoeft niet héél erg hoof: zo heeft de auteur van het artikel op Re/code, Peter Kafka, zo'n 70.000 volgers en zou tot de groep VIP's behoren. Met de speciale status hoopt Twitter waarschijnlijk belangrijke gebruikers aan boord te houden. 

Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook

WhatsApp is qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy en dat door SportNEXT-blogger Danny Oosterveer gisteren op Marketingfacts.nl is gepresenteerd. WhatsApp staat met 9,8 miljoen gebruikers in Nederland aan kop en wordt op de voet gevolgd door Facebook (9,6 miljoen gebruikers) en YouTube (7,2 miljoen gebruikers). Opvallend is dat Facebook nog jaarlijks stijgt (met name onder 65-plussers) en Instagram inmiddels Twitter voorbij is gestreefd: 992.000 dagelijkse gebruikers t.o.v. 864.000 twitteraars. 

Lees verder: de blog van Danny Oosterveer op Marketingfacts.nl


Bron: Marketingfacts / Danny Oosterveer

Terugblik op het Sport & Media Nieuwjaarsdiner: de mooiste sportfoto's van 2015! 

 

We blikken nog één keer terug op het Sport & Media Nieuwjaarsdiner met deze prachtige video over de verkiezing NSP...

Geplaatst door SPORTNEXT op dinsdag 26 januari 2016

Maandag 25 januari

  • Opmars Belgische competitie: Pro League loopt in op Eredivisie

  • Nike gaat hoofdkantoor met bijna 300.000 vierkante meter uitbreiden

  • Rakitić en adidas slaan handen ineen: contract tot einde carrière

  • Beats by Dr. Dre sluit overeenkomst met FC Bayern München

  • Boels en Amstel Gold Race gaan partnership voor twee jaar aan

  • De Droomvermenigvulderaar: documentaire Johan Wakkie en Kees Hoogeveen online (26 min)

Opmars Belgische competitie: Pro League loopt in op Eredivisie

In de laatste vijf jaar is de omzet van de Nederlandse Eredivisie met meer dan 50 miljoen euro gestegen tot 489 miljoen euro. Mooie cijfers voor de Nederlandse clubs, maar leg je dat naast de ontwikkelingen van bijvoorbeeld onze zuiderburen, dan staat de omzetstijging van de Eredivisie ineens in een ander perspectief. Op de website van SportNEXT-partner Triple Double beschrijft Jelle de Bock, sportmarketeer en voormalig voetballer van FC Eindhoven, de opmars van Belgische clubs. De cijfers liegen er niet om: Qua omzet is de Jupiler Pro League fenomenaal omhoog geschoten terwijl de Eredivisie eerder een pas op de plaats maakt. Met nog twee clubs in Europa doet België het dit jaar ook beter dan Nederland.

Nike gaat hoofdkantoor met bijna 300.000 vierkante meter uitbreiden

Nike gaat zijn hoofdkantoor in Beaverton (Oregon, Verenigde Staten) de komende jaren flink uitbreiden. Tegen 2018 zal er ruim 300.000 vierkante meter met o.a. kantoren en parkeergelegenheid aan de campus toegevoegd worden. Every day at Nike we dream up new ways to inspire athletes to expand their potential, vertelt Mark Parker, CEO van Nike. To do that, we relentlessly evolve how we inspire our own teams and design environments that foster chemistry and collaboration. Our expanding World Headquarters reflects the best of Nike’s culture - a place where we obsess the athlete and invent future products and experiences for consumers everywhere.” De uitbreiding kan gezien worden als het 'laatste hoofdstuk' in de ontwikkeling van de Nike-campus. In 1990 werd het wereldwijde Nike hoofdkantoor voor het eerst geopend, waarna de capaciteit in 1992 en 2001 al eens eerder verdubbeld werd. 

Rakitić en adidas slaan handen ineen: contract tot einde carrière

Adidas en Ivan Rakitić hebben afgelopen weekend een krabbel gezet onder een nieuwe sponsorovereenkomst. De 27-jarige middenvelder van FC Barcelona is in ieder geval zeker tot het einde van zijn voetbalcarrière aan het Duitse sportmerk verbonden. Rakitić maakte in juli 2014 voor 20 miljoen euro de transfer van Sevilla naar FC Barcelona en wist zich in korte tijd in de basiself van Luis Enrique te spelen. Mede door de transfer naar Blaugrana  en de goede prestaties in het afgelopen jaar, steeg de commerciële waarde van de Kroaat aanzienlijk. Adidas besloot daarom om het contract van Rakitic open te breken en een kleine risico te nemen, door de speler een contract aan te bieden tót het moment dat hij besluit om zijn voetbalschoenen aan de wilgen te hangen. De contractverlenging werd voor het eerst gecommuniceerd via het Instagram-kanaal van Rakitić en ging samen met de lancering van een nieuw paar Adidas Ace 16+ schoenen.

Beats by Dr. Dre sluit overeenkomst met FC Bayern München

Na (individuele) overeenkomsten met sporters als LeBron James, Serena Williams, Mario Götze, Neymar Jr. en Luis Suarez, weet koptelefoonmerk Beats by Dr. Dre in één klap haar portfolio flink uit te breiden met een groot aantal bekende namen: de spelers van FC Bayern München. Bij de Duitse topclub gaat Beats  de spelers muzikaal voorbereiden” op de wedstrijden. Every day, our players demonstrate outstanding performance. Their mental preparation with music is just as important as their other professional training equipment. We are excited that headphones and speakers by Beats are now an integral part of the FC Bayern Munich team equipment, aldus Andreas Jung, marketing board executive bij de Duitse topclub. Uiteraard zal er bij de sponsorovereenkomst een flinke geldsom gemoeid zijn, maar zowel de club als electronicamerk hebben hier geen verdere uitspraken over gedaan. 

Boels en Amstel Gold Race gaan partnership voor twee jaar aan

Boels en de Amstel Gold Race zijn een partnership aangegaan voor een periode van twee jaar. De overeenkomst tussen beide partijen werd afgelopen week getekend in de Amstel Gold Racer Xperience te Valkenburg. Met de samenwerking wil Boels zijn naamsbekendheid vergroten en de klantenkring nog verder uitbreiden. Tevens is het bedrijf preferred supplier van de Amstel Gold Race geworden. Dit houdt in dat Boels het eerste aanspreekpunt is voor het leveren van materieel. Boels is overigens geen onbekende in de wielerwereld. Het internationale verhuurbedrijf verbond eerder zijn naam al aan een dameswielerploeg (het Boels-Dolmans Cycling Team) en diverse andere internationale wielerevenementen. Zo is Boels hoofdsponsor van Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl. (Lees verder op Sponsorreport).

De Droomvermenigvulderaar: documentaire Johan Wakkie en Kees Hoogeveen online (26 min)

Tijdens het Tata Steel Chess Tournament in Wijk aan Zee is de documentaire De Droomvermenigvulderaar in première gegaan. In de docu staat Mustapha Eljarmouni centraal die in De Indische Buurt (Amsterdam) met zijn Schaakschool en nog veel meer activiteiten de dromen van kinderen in de van oorsprong arme buurt helpt waar te maken. De documentaire is door Johan Wakkie (voormalig directeur KNHB) en Kees Hoogeveen gemaakt en hieronder te bekijken

Lees ook: Tata Steel Chess Tournament is social! - Blog Rowin Bouwmeester (15 januari 2016)