Het laatste sportmarketingnieuws

Altijd op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws in Nederland en de rest van de wereld. Elke werkdag volgen meerdere korte nieuwsupdates. 


Vrijdag 15 juli

  • Gareth Bale speler met hoogste PR-waarde na EK

Gareth Bale speler met hoogste PR-waarde na EK

Aanvallers wisselen vaak voor grote bedragen van club in de voetbalwereld. Ze worden door fans geadoreerd en hebben massa’s volgers op social media. Maar zijn deze spelers de hoge transferbedragen waard? Coosto zocht dit uit aan de hand van hun online PR-waarde.

Met de winst van Portugal na verlenging tegen Frankrijk kwam het EK afgelopen zondag tot een einde. Tijdens Euro 2016 werd er iets minder gescoord dan vier jaar geleden: 2,12 in 2016 om 2,45 in 2012. Coosto keek naar alle online berichten over tien aanvallers die met hun land in de kwartfinale op het EK uitkwamen. De PR-waarde van Gareth Bale is het hoogst met € 27.511.273. De aanvaller van Wales laat de Fransman Antoine Griezmann (€19.557.541) en de Portugees Cristiano Ronaldo (€19.482.807) achter zich.

Volgens de methode van Coosto dragen berichten op nieuwswebsites het meest bij aan de PR-waarde van de top drie. De meest waardevolle berichten worden geplaatst op Facebook. De PR-waarde van een voetballer is belangrijk voor de werkgever, sponsors en hemzelf. De informatie is bijvoorbeeld van waarde voor een club die een speler eventueel wil overnemen, maar ook voor de ploeg die een speler wil verkopen om zo de prijs te bepalen.


Donderdag 14 juli

  • Tweede Divisie komend seizoen te zien op FOX Sports

  • Unieke mogelijkheid om te werken in de Jupiler League 

Tweede Divisie komend seizoen te zien op FOX Sports

FOX Sports gaat de Tweede Divisie uitzenden. De zender brengt vanaf komend seizoen (2016/17) iedere speelronde één live wedstrijd uit de nieuwe voetbalcompetitie. Tevens is er iedere zondag een programma te zien met de hoogtepunten van alle gespeelde wedstrijden.

FOX Sports heeft de uitzendrechten voor een periode van vijf jaar zeker gesteld. Rob Labree, Director Programming & Production FOX Sports: "Met een aanbod van Eredivisie, Jupiler League en KNVB Beker is FOX Sports de ware thuisbasis van het Nederlandse voetbal. We zijn dan ook heel blij dat we ook de Tweede Divisie aan dat rijtje toe kunnen voegen en deze competitie vanaf de start een mooi podium kunnen bieden."

De veertien amateurclubs die toetreden tot de Tweede Divisie zijn tevreden. Ad Westerhof, lid van het bestuur van CV Tweede en Derde Divisie en tevens voorzitter van AFC: "Voor de clubs gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Eindelijk krijgt het amateurvoetbal de aandacht die het verdient. We kijken uit naar de samenwerking met FOX Sports.'"

De Tweede Divisie gaat op zaterdag 13 augustus van start, waarbij FOX Sports om 15.30 uur live verslag doet van de wedstrijd FC Lienden-Jong Vitesse. Bij Lienden is Hans Kraay jr. trainer.

Unieke mogelijkheid om te werken in de Jupiler League

Wie er altijd van heeft gedroomd om bij een betaald voetbalorganisatie te werken, wordt nu op zijn wenken bediend. De Jupiler League zoekt commerciële talenten en via een unieke sollicitatieprocedure kun je een plek bemachtigen bij VVV-Venlo, FC Volendam of FC Oss.

Er is een vijfjarenplan opgesteld voor de Jupiler League om door te groeien naar een gezonde, sterke en herkenbare voetbalcompetitie. Om dit plan uit te voeren is de Jupiler League op zoek naar net afgestudeerde en gepassioneerde voetballiefhebbers met een neusje voor marketing/commercie die fulltime aan de slag willen en de potentie om door te stromen als vaste waarde bij de club. Sollicitanten hoeven geen brief te sturen, maar moeten een filmpje van maximaal 2 minuten schieten waarin ze zichzelf presenteren. Naast een fulltime baan volg je gedurende een jaar ook een (geaccrediteerde) Post-HBO-opleiding (1 jaar) Commercieel Management Betaald Voetbal. Reageren kan via http://werkenindejupilerleague.nl.

Dinsdag 12 juli

  • PSV oogst lof met presentatie verdediger Schwaab op social media

  • Sunweb officieel nieuwe hoofdsponsor wielerploeg Giant-Alpecin

PSV oogst lof met presentatie verdediger Schwaab op social media

PSV maakte maandag opnieuw indruk in de manier waarop het social media inzet. In verschillende tweets werd 'onthuld' wie de nieuwe aanwinst was. We zagen Daniel Schwaab onder meer aankomen op het vliegveld van EIndhoven, langs gaan bij teammanager Mart van den Heuvel, zijn eerste interview geven aan PSV TV en in zijn auto op weg naar trainingscomplex De Herdgang. Uiteindelijk werd in een kort filmpje duidelijk wie de nieuwe speler van PSV was. De actie oogste veel lof op social media van onder meer fans en sportmarketeers. PSV maakte niet alleen op een originele manier bekend welke speler het gecontracteerd had, maar in de tweets was ook een rol weggelegd voor de sponsoren van de club. Zo was het logo van energiedirect.nl prominent in beeld bij de tweet over het interview met PSV TV en zag je Schwaab in een Mercedes naar De Herdgang rijden. Met de actie laat PSV wederom zien dat het uitstekend gebruik weet te maken van social media.

Sunweb officieel nieuwe hoofdsponsor wielerploeg Giant-Alpecin

Het was eigenlijk al geen nieuws meer, maar tijdens de rustdag in de Tour de France maakte Sunweb officieel bekend dat het de komende drie jaar hoofdsponsor wordt van wielerploeg Giant-Alpecin. Het is nog onduidelijk hoe de nieuwe formatie gaat heten, maar in ieder geval wordt Sunweb per 1 januari 2017 naamgever. Sunweb is al sinds vorig jaar partner van Team Giant-Alpecin en heeft de sponsoring ervaren als "een geweldig middel om de synergie tussen de wielren- en fietscommunity, hun vakanties en de groter worden doelgroep in Europa te versterken", zo laat het bedrijf weten.

Gert De Caluwe, CEO van Sunweb, zegt: "We zien dit partnership als een natuurlijke fit. Al 25 jaar zit het in ons DNA om te zorgen voor miljoenen reizigers. Ons doel is om deze rol ook voor dit team en de hele wielercommunity te vervullen. We willen het partnership met het team gebruiken om de toekomststrategie van Sunweb uit te rollen in Europa, met een focus op Duitsland, het land met de meeste mensen die voor hun vakantie naar het buitenland gaan."

Maandag 11 juli

  • Lotto-Jumbo verlengt contract als hoofdsponsor wieler- en schaatsploeg

  • UFC voor 4 miljard dollar verkocht

Lotto verlengt contract als hoofdsponsor wieler- en schaatsploeg

Lotto blijft ook de komende twee jaar hoofdsponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg Team LottoNL-Jumbo. Op de rustdag in de Tour de France verlengden Lotto en Team LottoNL-Jumbo het contract officieel.

De kansspelorganisaite tekende deze week een overeenkomst met Team Oranje, de overkoepelende BV waaronder de sportploegen vallen. Eerder waren Jumbo Supermarkten en BrandLoyalty een verlenging van het contract overeengekomen met de beide directeuren, Jac Orie en Richard Plugge. Hoewel er geen bedragen zijn genoemd, zou de jaarlijkse bijdrage van Lotto met 4,5 miljoen euro wel iets lager komen te liggen dan momenteel (5,2 miljoen).

Lotto nam in de zomer van 2014 het initiatief tot de vorming van een gecombineerde schaats- en wielerploeg. Onder meer Sven Kramer en Steven Kruijswijk zorgden de afgelopen voor de nodige successen.

UFC voor 4 miljard dollar verkocht

UFC, de grootste mixed martial arts organisatie ter wereld, is naar verluidt voor 4 miljard dollar verkocht aan een groep die geleid wordt door Hollywood talent agency WME-IMG. Dana White blijft aan als voorzitter van de UFC.

Onder leiding van White is de Ultimate Fighting Championship (UFC) de afgelopen jaren enorm gegroeid. Samen met eigenaren Lorenzo en Frank Fertitta, die het bedrijf na bijna 16 jaar verlaten hebben, is de UFC een wereldmerk geworden. Dat werd onder meer bereikt door een zeer sterk marketing- en mediabeleid. "De UFC is gigantisch gegroeid de laatste tien jaar en we kijken ernaar uit om de organisatie en zijn atleten aan nieuwe mogelijkheden te helpen en zo nog wereldwijd nog verder te groeien", zegt WME co-CEO Ari Emanuel.

De Ultimate Fighting Championship werd in 1993 opgericht en in 2001 voor 2 miljoen dollar gekocht door de broers Fertitta en hun vriend Dana White. Onder hun leiding werd de UFC een wereldwijd bekend merk.


Foto header: Flickr (CC) Jon Candy