Het laatste sportmarketingnieuws

In een week waarin het nieuws vooral gedomineerd werd door de verkiezingen lees je hier het laatste sportmarketingnieuws uit Nederland en de rest van de wereld. Een verzameling van opvallende nieuwtjes, cijfers, artikelen en social posts die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

adidas stopt met TV-reclames

Een roerige week voor adidas. Donderdag maakte sportgigant adidas bekend te stoppen met tv-reclames. De toekomst zit immers in ‘mobile’, ‘digital’ en ‘social’. Opvallend is de uitspraak van bestuursvoorzitter Erich Stamminger dat de omzet via digital in de komende periode (tot en met 2020) moet gaan verviervoudigen. Uit de cijfers van 2016 blijkt dat het Duitse sportmerk vorig jaar slechts een kleine vijf procent (één miljard euro) uit directe verkopen via het internet haalde. Daar ligt dus nog een uitdaging. Ruim vijf jaar geleden kwamen de eerste berichten al naar buiten dat adidas zijn budget voor TV-reclame ging verplaatsen naar digitale media. Deze trend wordt nu verder doorgezet.

Afgelopen dinsdag bracht adidas al het bericht naar buiten niet tevreden te zijn met de positie op de vrouwelijke sportmarkt. 25 influencers zijn aangesteld om het vertrouwen van de vrouwelijke consument te winnen. Afgelopen jaar was 23 procent van de inkomsten afkomstig van vde rouwelijke sportmarkt. Doel is om dit te doen stijgen naar 28 procent de komende vier jaar.

Meer nieuwe fans na 6-1 winst Barcelona dan CL-titel Real Madrid

In Barcelona dromen ze nog regelmatig over de ongelofelijke wedstrijd tegen Paris Saint-Germain in de Champions League. Na het laatste fluitsignaal doken fans massaal op social media en uit data van Scout blijkt dat de officiële social kanalen binnen één uur 92.966 fans erbij kregen. De verdeling: Facebook +52.790, Instagram +28.518 en Twitter +11.658. Meer fans dan Real Madrid toen zij vorig jaar de Champions League wonnen (+68.331).

Wedstrijd afgelast wegens geschil over livestreaming-rechten

De traditionele derby tussen Atlético Paranaense en Coritiba is op het laatste moment afgelast vanwege een geschil over de livestreaming-rechten. Spelers en scheidsrechter stonden al op het veld en besloten na 40 minuten om het voor gezien te houden. Beide clubs wilden de wedstrijd live via Facebook en YouTube streamen en weigerden aan begin van het seizoen een bod van de Braziliaanse voetbalbond FPF. Scheidsrechter Paulo Roberto Alves Júnior, verbonden aan de FPF, weigerde de wedstrijd te starten. Spelers vertrokken teleurgesteld naar de kleedkamer, maar kwamen even later nog wel terug om de fans te bedanken voor hun komst.

Vandaag in de gaten houden: Los Angeles Marathon sluit partnership met Snapchat

24.000 lopers en 500.000 toeschouwers zijn vandaag actief of passief betrokken bij de Los Angeles Marathon. Een uitgelezen mogelijkheid om foto’s en video’s te delen via Snapchat. Door de speciale Geo-filter van Snapchat te gebruiken maak je deel uit van een recordpoging om de langste stroom aan Geo-filters op Snapchat in te zetten. In kilometers wel te verstaan.

Leesvoer: What you need to know about sports marketing in 2017 and beyond

Een uitgebreid artikel bij Campaign Live 'What you need to know about sportsmarketing in 2017 and beyond'.

Social media en commercie bij Manchester United

Voor marketing- en sponsormanagers blijft social media balanceren op een dun koord om steeds weer de juiste toon aan te slaan en een vernieuwde aanpak te kiezen. In de categorie ‘opvallende social post’ onderstaand de 360-graden video van Manchester United. De post hoort bij een campagne voor Swissquote en kent een serie video’s met Wayne Rooney, Sergio Romero en meer sterren. Oordeel zelf. Interessant weetje: via de Uber app krijg je in Manchester toegang tot exclusieve content van Manchester United. Zo verveel je je nooit in de taxi.